ریيس مرتع اداره كل منابع طبيعی و آبخيزداری نوشهر گفت: آتش زدن علف های هرز بعد از برداشت محصول باعث کاهش حاصلخیزی خاک می شود.
کد خبر: ۷۵۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 22 June 2019

كيوان وريج كاظمی در گفت وگو یی، با بيان اينكه آتش زدن علف های هرز بعد از برداشت محصول باعث از بين رفتن ميكروارگانيسم های خاک و رطوبت آن می شود، اظهار کرد: آتش زدن علف های هرز بعد از برداشت محصول به ساختمان خاک ضربه زيادی وارد می كند.

وی تصریح کرد: برخی از كشاورزان بقايای زراعی زمين خود برای كاشت راحت تر محصول در فصل بعدی می سوزانند كه اگر اين آتش سوزی كنترل نشود به جنگل و مرتع آسيب وارد می كند.

ریيس مرتع اداره كل منابع طبيعی نوشهر با اشاره به اینکه علوفه يک نعمت خدادای است كه طبيعت به رايگان در اختيار بشر با ارزش اقتصادی زیادی قرار داده است، گفت: مرتع داران به عنوان گمنامان بی ادعا در منابع طبيعی هستند و بدون مشاركت مردم معنا پيدا نمی كند.

وریج کاظمی با بیان اینکه سطح مراتع نوشهر 197 هزار و 154 هكتار است، خاطرنشان کرد: در اين عرصه بيش از 360 هزار واحد دامی در طول 90 تا صد روز به استفاده و بهره برداری می پردازند.

وی با اشاره به اینکه تعداد سامانه های حوزه نوشهر 303 مرتع ييلاقی تابستانه است كه بيش از سه هزار و 480 دامدار و بهره بردار دارد، افزود: اگر حداقل ميزان توليد در هر هكتار 350 كيلو برآورد شود با توجه به قيمت اعلامی علوفه مرتعی از سوی سازمان جنگل ها كه به ازای هر كيلو هزار و 50 تومان است بيش از 70 ميليارد تومان ارزش اين ميزان علوفه در غرب مازندران است كه طبيعت به رايگان در اختيار دامداران و بهره برداران قرار داده است.

ریيس مرتع اداره كل منابع طبيعی و آبخيزداری نوشهر ادامه داد: با ارزش افزوده اين ميزان مرتع كه به توليد پروتئين منجر می شود بيش از 200 ميليارد تومان گردش اقتصادی بوجود می آورد.

وريج كاظمی با اشاره به اينكه بارش مناسب باران امسال باعث افزايش 30 درصدی توليد علوفه در مراتع غرب مازندران شده است بیان کرد: این افزایش تولید 30 ميليارد تومان برارزش علوفه امسال افزوده شد.

وی ورود زود هنگام دام، دام مازاد بر ظرفيت و عدم رعايت زمان خروج دام را سه عامل مهم آسيب به مراتع عنوان كرد و گفت: عدم رعايت زمان ورود دام بزرگترين خسارتی است كه باعث آسيب به سيكل فنولوژيكی گياهان مرتعی می شود و آن ها را دچار مخاطره می كند.

ریيس مرتع اداره كل منابع طبيعی و آبخيزداری نوشهر تصریح کرد: از دامداران درخواست می شود در اين موضوع مهم با اداره كل منابع طبيعی همكاری لازم را داشته باشند و دام را قبل از به بذر نشستن و زمان گل دهی پوشش گياهی وارد مرتع نكنند اين مرتع به عنوان سرمايه عظيم باید حفظ شود.

وريج كاظمی خاطر نشان كرد: سطح مراتع تنكابن و چالوس بيشترين سطح مراتع در غرب مازندران را دارد و كمترين سطح متعلق به حوزه اداره منابع طبيعی نوشهر است كه اداره منابع طبيعی كجور ازآن منفک شد و عباس آباد نيز دارای كمترين مرتع است.

ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار