حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان کرد: دیگر زمان گزارش دادن تمام شده است؛ در فارس خصوصا در بحث اقتصاد و توسعه استان هر کدام از مسئولان ادارات کل به گونه ای گزارش می دهند که انگار شیراز هیچ مشکلی ندارد، ولی 30 سال است که شاخص های ملی نشان می دهد استان از نظر توسعه به اهدافی که باید نرسیده و پسرفت دارد و این موید این نکته است که گزارش ها مشکل دارد و این موضوع به خاطر آن است که کار درست هدف گذاری نشده است و وضعیت ما متاسفانه در فارس این گونه است، اما جمع شما می تواند گیر گزارش ها را پیدا کند.
کد خبر: ۷۵۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰ 22 June 2019

تابناک فارس به نقل از حوزه: حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، عصر امروز در دیدار حجت الاسلام موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس و شورای قضایی استان که به مناسبت هفته قوه قضائیه، در دفتر امام جمعه سیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه حرکت انقلاب اسلامی و مسیری که شهید بهشتی و بزرگان دیگری همچون ایشان آغاز کردند، یک حرکت عمیق در ابعاد فلسفی، جهان بینی، ایدئولوژی، اقتصادی، اجتماعی و غیره بود، اظهار داشت: ان‌شاء الله این حرکات به ثمر می نشیند و دنیا متحول و متغیر خواهد شد. این فرآیند تمدن سازی است که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند و قسمتی از آن مربوط به مسئله داوری، فصل دعاوی و رسیدگی به حقوق مردم است که ما باید با درک صحیح این مسئله به سمتی برویم تا کار خود را در دادگستری های کشور به عنوان الگو، مدل و نمونه کار ارزشمند قضایی به دنیا معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه تمدن اروپایی برعکس گذشته که ادعا می کردند همه دنیا را اداره می کنند امروزه نقاط ضعف آن مشخص شده و اگر قرار بر این است که مدل آنها کنار برود، جایگزین آن چیست؟ و یک خلاء ایجاد شده است، افزود: هانگتینگتون جنگ تمدن ها را مطرح کرد و مدعی شد در پایان این جنگ نظام های لیبرال دموکراسی جهان را ادامه خواهند داد و اسلام از بین می رود، اما امروز موشکی که فرزندان ما ساخته اند، پهپاد دشمن را نابود می کند و این نشان از شکوفایی تکنولوژی در کشوری است که به گفته آنها قرار بود دیگر در مناسبات جهانی جایی نداشته باشد و این، نقطه تعارض 2 تمدن است.

امام جمعه شیراز در ادامه تصریح کرد: هانگتینگتون چند سال بعد از مقاله اش در رابطه با جنگ تمدن ها دوباره بیان کرد که شاید تمدن اسلامی بتواند به حیات خود ادامه دهد، ولی رهبر معظم انقلاب می فرماید در گام دوم انقلاب اسلامی، جهان را آماده ظهور کنید یعنی اینکه مسلم است که اسلام می ماند و علاوه بر آن، ما همه نگاه های تمدنی را تحت الشعاع تمدن خود قرار خواهیم داد.

وی عنوان کرد: امروز در ابتدای گام دوم هستیم و در بحث قوه قضاییه باید کار کنیم، آغاز این حرکت در گام اول بود و امروز گام دوم آغاز شده است و در بحث داوری، فصل دعاوی و وظایف دستگاه قضایی ما بهترین حرف ها را به برکت اسلام و فکر و مغز ایرانی برای دنیا خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به اینکه در هر برنامه ریزی مسلماً باید آرمان و هدف کار را مشخص کنیم تا به کارهای کوچک راضی نشویم و به اهداف و آرمان خود برسیم، بیان داشت: آرمان ها همیشه نقطه هایی هستند که دستیابی به آنها دشوار است، ولی برنامه ریزی استراتژیک باید هدف مقطعی قابل دسترسی داشته باشد، ما در ایران خیلی ایده آل می اندیشیم و حرف می زنیم، اما بعضا ضعیف عمل می کنیم.

وی تاکید کرد: باید ایده آل ها را تبیین کنیم، ولی در مقام عمل ببینیم در پنج سال آینده کدام نقطه از نقاطی که در نظر گرفته ایم برای ما قابل دسترسی است، یعنی با توجه به وضع موجود و امکاناتی که داریم یک هدف تعیین می کنیم و این اهداف در 10 سرفصلی که رئیس کل دادگستری فرمودند باید تبیین شود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: مسئله فضای مجازی، دولت الکترونیک و ... خیلی خوب است، اما دقیقا در طول یک یا پنج سال در این زمینه چه می توانیم انجام دهیم؟ باید امکانات، بودجه و نیازهای خود را مشخص کنیم و با توجه به آن ببینیم چقدر می توانیم پیش برویم، اگر هدف مقطعی تعیین نکنیم هیچ گاه پیشرفت ما معلوم نمی شود هر چند که شبانه روز کار می کنیم پس در ابتدا زمینه کار را مشخص کنیم و در ادامه هدف گذاری کرده و ببینیم براساس شرایط چقدر جلو می رویم.

وی با بیان اینکه تعیین هدف و تبیین وضع موجود و نهایتا ابلاغ برنامه اجرایی و پایش آن مراحل یک برنامه ریزی استراتژیک است، عنوان کرد: هر کسی در حیطه کار خود باید این گونه خط و نشانی برای کار خود داشته باشید، برای برنامه ریزی نباید زمان زیادی تلف کرد. باید یک چارچوب مشخص داشته باشیم و طبق آن جلو رویم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان کرد: دیگر زمان گزارش دادن تمام شده است؛ در فارس خصوصا در بحث اقتصاد و توسعه استان هر کدام از مسئولان ادارات کل به گونه ای گزارش می دهند که انگار شیراز هیچ مشکلی ندارد، ولی 30 سال است که شاخص های ملی نشان می دهد استان از نظر توسعه به اهدافی که باید نرسیده و پسرفت دارد و این موید این نکته است که گزارش ها مشکل دارد و این موضوع به خاطر آن است که کار درست هدف گذاری نشده است و وضعیت ما متاسفانه در فارس این گونه است، اما جمع شما می تواند گیر گزارش ها را پیدا کند.

وی ادامه داد: خدا لطف فرموده است که نگاه مدیران ارشد استان به این سو است که تغییر را با همین چارچوب داشته باشد و ان‌شاءالله خدا کمک می دهد این حرکت آغاز شود و به نتیجه مطلوب برسد، 30 سال عقب ماندگی در برخی شاخص ها دیگر بس است و کمک دهیم تا از این وضع بیرون بیاییم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: برای بیرون آمدن از وضع موجود اولین قدم برنامه ریزی است و مسئله دیگری که بنده توقع دارم بیشتر دقت داشته باشید این است که گاهی اوقات برنامه ریزی خودش فریب می شود، در کنار اندیشه و برنامه ریزی ما نیاز به توکل و اراده قوی داریم، اگر توکل ضعیف شود، باز سر جای خود می مانیم و علاوه بر اندیشه نیاز به توکل هم داریم؛ کمبود امید در برخی سطوح اجتماعی به خاطر ضعف توکل است.

وی در ادامه تاکید کرد: موسیقی یا مسائل فرعی و حاشیه ای گرچه خوب است و در جای خود لازم، اما دوای درد جامعه نیست و مشکل جای دیگری است، یعنی جوان ما نقطه اتکایی که بتواند محکم به آن بچسبد پیدا نمی کند؛ حرکت نیاز به توکل دارد و همه پیر و جوان نیاز به توکل دارند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمود امروز جنگ اراده هاست، ترامپ در ابتدا برای کشور و ملت ما خیلی قیافه گرفت، اما امروز خیلی آرام تر شده و مرتبا عقب نشینی می کند و فهمید که اگر پهپاد بفرستد توسط جوانان این مرز و بوم نابود خواهد شد. ما انقلاب کردیم و نباید بترسیم و پای آن باید بایستیم.

وی بیان داشت: در قضیه پهباد مردم چه اعتماد به نفس و حس خوبی پیدا کردند، کارهایی که شما می کنید از این سنخ است و این حس را به جامعه می دهد که همه چیز حساب و کتاب و قانون دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام به فواید حضور عالم در جلسه محکمه اشاره کرد و بیان داشت: حضور عالم در جلسه محکمه چند فایده دارد؛ نخست اینکه مخاطبان می دانند مجلس مجلس مهمی است و این را فضای شعبه دادگستری و اتاق قاضی باید القا کند که مجلس مهمی است، نکته دیگر اینکه ما در جامعه پردازی نیاز داریم علما بدانند شما درگیر چه مسائلی هستید، از این موضوع عالم بهره می گیرد و در فضای کار تبلیغی و ترویجی خود چون می داند مردم به چه مسائلی مبتلا هستند طوری برنامه ریزی می کند و آموزش ها و تبلیغاتش را تنظیم می کند که جامعه از نظر آگاهی های عمومی نسبت به حقوق شهروندی، مسائل کیفری و ... ارتقا پیدا می کند و ارتقا این موارد باعث کاهش جرم می شود و این امر بسیار موثر است و بنده به خاطر فعالیت هایی که در همین مدت کم، مدیرکل و دادستان جدید انجام دادند بسیار متشکرم و امیدوار هستم که این حرکت ها رو به جلو باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار