صدرازیرساخت های کهنه و معیوب شهر جدید صدرا همچنان بعد از گذشت دو دهه، پایدار مانده تا این شهر هنوز درگیر مشکلات ابتدایی و اولیه باشد.
کد خبر: ۷۵۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 24 June 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:اسمش با وجودی که دو دهه از عمرش می‌گذرد همچنان شهر جدید است اما با نگاهی با کالبد آن، فرسودگی، کهنگی و نقص‌های اساسی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

شهر صدرا در جوار شیراز ازجمله شهرهایی بود که همزمان با سایر شهرهای جدید در دهه هفتاد طراحی شد تا بار جمعیتی کلانشهرهای کشور را به خودشان جلب کنند.

مردمی که در پی نا امیدی از خانه دار شدن در شهرهای اصلی مجبور شدند به این مناطق کوچ کنند باعث شدند خیلی زود جمعیت این شهرها رشد روز افزونی به خود بگیرد.

در بسیاری از شهرهای کشور این شهرهای جدید با شهرسازی به نسبت قابل قبول فضایی فراهم کردند تا شهروندانش سختی‌های خیلی زیادی را برای سکونت در این مناطق متحمل نشوند اما در شهر جدید صدرا فضا کاملاً متفاوت بود.

مردمی که با هزاران دل امید به این شهرها مهاجرت کرده بودند هر روز با مصیبت‌هایی رو به رو می‌شدند که شرایط زیست آنها را دچار سختی و عذاب می‌کرد.

لوله کشی‌های کهنه در شهر جدید از همان روز اول باعث شد که هر روز ترکیدگی لوله‌های آب بر مشکلات مردم بیافزاید.

آسفالت‌های بی کیفیت، جوی‌های آبی که به جایی ختم نمی‌شدند و حتی مخالف شیب زمین طراحی شده بودند و… باعث شده بود که مردم مرتب از این فرایندها انتقاد کنند.

 

در آن زمان مسئولیت شهر صدرا بر عهده شرکت عمران گذاشته شده بود و این مجموعه نه تنها در این شهر بلکه در سایر شهرهای کشور مسئولیت این شهرها را بر عهده داشت.

حالا چند سال از حضور شهرداری در شهر صدرا می‌گذرد اما همچنان زیرساختهای شهری صدرا فرسوده و معیوب است و شهروندان نیز همچنان مجبورند با مصائب آن سر و کله بزنند.

شهروندان در عین حال اعتقاد دارند که مجموعه شهرداری همانطور که برای دریافت عوارض و سایر مبالغ کاملاً قانون را رعایت کرده و ذره‌ای از منافعش کوتاه نمی‌آید چطور می‌شود که زمان خدمات رسانی این چنین حرکت کندی دارد.

پیاده روهای این شهر مملو از خار و گیاه است، جوی‌های صدرا اغلب پر از زباله است که سال هاست پاکسازی نشده، سیستم حمل و نقل تاکسی در این شهر کاملاً معیوب است و ناوگان اتوبوسرانی کهنه مردم شهر را آزار می‌دهد.

 

این در حالی است که انتظار می‌رود نه تنها مسئولان استان بلکه متولیان در شورای شهر و شهرداری توجه جدی تر به مصائب و مشکلات مردم این شهر داشته باشند.

«حمید – ر» یکی از ساکنان شهر صدراست، او  گفت: سالهاست در این شهر سکونت دارم، وضعیت معابر افتضاح است، بوی بد از جوی‌ها به مشام می‌رسد، آسفالت خیابان‌ها سال هاست خراب شده، قطعی آب حتی در شرایطی که شیراز سال پر بارشی سپری کرده بود امانمان را بریده است.

وی گفت: اغلب مردم این شهر با وضعیت شهرسازی و خدمات رسانی مشکل دارند، مسئولان استان و شهر صدرا باید فکری به حال مردم کنند، این شرایط در شأن استان برخورداری مثل فارس نیست.

اما شهردار صدرا مشکلات را متوجه روزهای آغازین این شهر می‌داند.

عباس ملک زاده گفت: شهر جدید صدرا با سایر شهرهای استان فارس بسیار متفاوت است، آن شهرها صدها سال وجود داشته‌اند و به مراتب توسعه پیدا کرده‌اند اما شهر صدرا تازه ساز است و باید از اول تمام زیرساخت‌های شهری در آن شکل می‌گرفت.

 

شهردار صدرا توضیح داد: در آن زمان شرکت عمران در شهر صدرا مستقر و بنا شد از فروش زمین‌ها، زیرساخت‌های شهر را ایجاد کند.

وی گفت: در آن زمان زیرساخت‌ها به صورت استاندارد طراحی و اجرا نشد، مثلاً آسفالتی که باید ۱۰ سانتی متر باشد اکنون که آن را می‌شکافیم می‌بینیم حداکثر سه سانتی متر است.

وی با اشاره به مشکل جداول نیز گفت: وقتی جداول راهی برای دفع آب نداشته باشند و یا شیب اشتباه داشته باشد همین شرایط پیش می‌آید که جداول مملو از زباله شود و بوی تعفن فضا را پر کند.

ملک زاده گفت: مشکلاتی که در همان سال‌ها ایجاد شده بود باعث شده الان میراث دار آن باشم.

وی ادامه داد: بودجه شهرداری نیز کفاف ترمیم و مرمت را نمی‌دهد با بودجه حدوداً ۶۴ میلیاردی که نیمی از آن صرف هزینه‌هایی نظیر حقوق و… می‌شود نمی‌شود مشکلات این شهر را به سرعت حل کرد.

شهردار صدرا ادامه داد: مردم حق دارند که از این مشکلات ناراحت باشند اما به مردم قول می‌دهیم در حال تلاش برای رفع مشکلات هستیم.

وی گفت: ما زمینی برای فروش نداریم تا از ناحیه فروش زمین‌ها بتوانیم فعالیت‌های خودمان را دنبال کنیم، امسال سه قطعه زمین در اختیارمان قرار گرفت تا از ناحیه آن بتوانیم خرج تقاطع غیر همسطح کنیم.

 

ملک زاده با اشاره به اینکه برای این شهر افق ۴۰۰ هزار نفری دیده شده، گفت: هنوز جمعیت به این میزان نرسیده، ما مشکلات جدی برای زیر ساختها داریم و باید دید وقتی این افق محقق شود مشکلات صدرا چند برابر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به طور حتم شرایط به همین شکل نمی‌ماند و مشکلات را رفع خواهیم کرد، گفت: تمام تلاشمان برای رفع مشکلات است.

وی گفت: با افتتاح مسیر جاده شیراز به اصفهان بار ترافیک صدرا بیشتر هم خواهد شد از این منظر باید مشکلات این بخش هم دیده شود.

به گزارش مهر، به هر حال باید در نظر داشت که عمر شهر صدرا به دو دهه رسیده و اگر روند رفع مشکلات و موانع با همین سرعت ادامه پیدا کند مردم باید سال‌های زیادی را با نواقص و معایب شهر زندگی کنند.

به نظر می‌رسد هم شهرداری صدرا باید برای تأمین مالی از منابع جدیدتر غیر از عوارض و … اقدام کند و هم مسئولان استان برای زندگی بهتر مردم این شهر تصمیمات عمیق‌تر و جدی تری بگیرند.

واژه «جدید» برای شهری که دو دهه از عمرش می‌گذرد بسیار غریب است و متولیان نباید مشکلات را در زیر سایه این اصطلاح پنهان کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار