مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر برخی واسطه ها نظیر کارخانه های ماکارونی و آرد در حال خرید گندم در سطح استان فارس با نرخی بیش از قیمت مصوب دولت هستند.
کد خبر: ۷۵۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 25 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:احمدرضا دهقان افزود: با توجه به اینکه در زمان حاضر قیمت گندم در کشورهای منطقه و همسایه، بیش از نرخ داخلی است این نگرانی وجود دارد که این محصول استراتژیک از کشور خارج شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: سیاست ها بر این مبناست که با هدف حمایت از مصرف کننده ایرانی قیمت تمام شده نان و محصولات تولید شده از گندم نرخی مناسب داشته باشد اما اکنون با توجه به تفاوت قیمت زیاد گندم در ایران و کشورهای منطقه عملاً فرصتی برای قاچاق گندم به خارج از کشور ایجاد شده است.

 
وی با بیان اینکه تفاوت نرخ گندم در ایران و کشورهای منطقه فرصتی برای دلالان برای خارج کردن این محصول استراتژیک از کشور ایجاد کرده، گفت: نگرانی های جدی در خصوص قاچاق گندم تولید شده در داخل به خارج از کشور وجود دارد و اینکه این این محصول به چرخه تولید داخل وارد نشود.

دهقان اظهار داشت: با توجه به سطح زیرکشت گندم در استان فارس امسال باید حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم توسط دولت از کشاورزان این استان خریداری شود اما اکنون با توجه به اینکه گندم به دست واسطه ها و دلالان خریداری می شود این امکان وجود دارد، عددی که برای خرید گندم در این استان مدنظر است محقق نشود.

 
وی توضیح داد: در زمان حاضر برخی واسطه ها نظیر کارخانه های ماکارونی و آرد در حال خرید گندم در سطح استان فارس با نرخی بیش از قیمت مصوب دولت هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خرید گندم توسط واسطه ها و بالاتر از نرخ مصوب دولتی به ازای هر کیلو هزار و ۷۰۰ تومان را به نفع کشاورزان دانست و گفت: اما اینکه گندم کشت شده در سامانه دولت بعنوان محصول تولید داخل ثبت شود اما در نهایت در اختیار دولت قرار نگیرد تا در چرخه تولید محصولات دیگر نظیر نان و … برای تامین نیاز داخلی صرف شود می تواند مشکلات اساسی ایجاد کند.

وی ادامه داد: اما اکنون این محصول به دلیل تفاوت قیمت داخلی و خارجی در اختیار واسطه ها و عاملین غیر دولتی قرار گرفته که می تواند مشکلاتی را در آینده نزدیک ایجاد کند چون ممکن است گندم در چرخه تولید و مصرف داخلی قرار نگیرد.

دهقان با بیان اینکه صادر شدن گندم ممنوع شده است، افزود: خروج گندم از کشور ممنوع است اما صادرات محصولاتی نظیر ماکارونی و خوراک دام که از گندم تولید می شود ممنوع نیست و این مساله باعث شده که گندم به محصولی دیگر تبدیل و صادر شود و در نهایت این کالای استراتژیک تولید شده در داخل به مصرف داخلی نرسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار