رزماری یک درختچه چوبی معطر است و به گونه Rosmarinus تعلق دارد. این گیاه همچنین عضوی از خانواده نعناع یعنی Lamiaceae به شمار می‌رود. این گیاه حاوی اسید فنولیک، فلاونوئید، اسید تریترپن و الکل است. به همین دلیل مصرف رزماری نه تنها در مصارف آشپزی مفید بوده، بلکه در درمان‌های طبیعی پزشکی نیز موثر واقع می‌شود.
کد خبر: ۷۵۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ 26 June 2019

تابناک فارس به نقل از برترین‌ها: رزماری یک درختچه چوبی معطر است و به گونه Rosmarinus تعلق دارد. این گیاه همچنین عضوی از خانواده نعناع یعنی Lamiaceae به شمار می‌رود. این دو گیاه همراه با اورگانو، آویشن، ریحان و اسطوخودوس هم خانواده هستند. رزماری در انواع مختلف خاک رشد می‌کند، ولی منحصرا به منطقه مدیترانه‌ای باز می‌گردد. این گیاه موارد استفاده و مزایای بسیاری دارد که می‌توانید آن را به زندگی روزمره خود وارد کنید تا از فوایدش بهره‌مند شوید.

 

این گیاه حاوی اسید فنولیک، فلاونوئید، اسید تریترپن و الکل است. به همین دلیل مصرف رزماری نه تنها در مصارف آشپزی مفید بوده، بلکه در درمان‌های طبیعی پزشکی نیز موثر واقع می‌شود. رزماری منبع غنی آهن، کلسیم و ویتامین ب ۶ نیز محسوب می‌گردد. با آشنایی از مصارف و فواید این گیاه می‌توانید جایگاه ویژه‌ای برای آن در نظر بگیرید.

 

مصارف و فواید رزماری

برای درمان‌های خانگی هم از برگ و هم از گل‌های رزماری استفاده می‌شود. این گیاه معمولا به صورت گیاه خشک شده یا پودر عصاره خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی دمنوش و عصاره مایع آن نیز از برگ‌های تازه یا حتی خشک طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه این گیاه می‌توانید از اسانس روغنی آن نیز استفاده کنید، این ماده دارای ترکیبات فعال غنی است. رزماری از زمان‌های قدیم به صورت سنتی برای درمان درد ماهیچه و عضلات، تقویت سیستم ایمنی و قلبی عروقی، تقویت رشد مو و تقویت حافظه به کار برده می‌شده است.

 

فایده رزماری برای درمان درد مفاصل

خصوصیات ضد التهابی الکل موجود در رزماری در کاهش التهاب بافت‌ها موثر است، در واقع این التهاب می‌تواند منجر به تورم، درد و سفتی آن‌ها شود. همچنین این گیاه می‌تواند التهاب و درد را در افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی و استئوآتریت کاهش دهد. بهترین روش استفاده آن ماساژ دادن مفاصل با روغن رزماری یا الکل تزریق شده آن است.

 

رزماری به جلوگیری و درمان مشکلات تنفسی کمک می‌کند

خصوصیات تنفسی رزماری در برابر سرفه تاثیر فوق العاده‌ای دارد. همچنین بو کردن روغن رزماری باعث تسکین خلط و گرفتگی گلو شده و به درمان حساسیت‌های تنفسی، سرماخوردگی، گلو درد و حتی آنفولانزا کمک می‌کند.

خصوصیت ضد عفونی کنندگی در رزماری نیز باعث می‌شود این گیاه برای درمان عفونت‌های تنفسی مفید باشد. این گیاه به دلیل همین ویژگی در درمان علائم حاد آسم نیز تاثیرگذار است. حتی برخی افراد ادعا دارند که دود حاصل از سوزاندن برگ‌های رزماری موجب تسکین یافتن آسم می‌شود. دمنوش رزماری نیز یک خلط آور موثر است و می‌تواند مشکلات گوارشی را از بین ببرد.

 

از بیماری‌های دژنراتیو جلوگیری می‌کند

کافئیک آلدهید، کارنوسیک اسید و رزمارینیک اسید از آنتی اکسیدان‌های قوی هستند؛ بنابراین مصرف رزماری می‌تواند افراد را از تخریب و آسیب سلولی که موجب بیماری‌های دژنراتیو مانند سرطان و آلزایمر می‌شوند، محافظت کند. همچنین محققان گزارش می‌دهند که کارنوسیک اسید سلامت چشم را به دلیل محافظت شبکیه در برابر تباهی و بیماری‌های دیگر، افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، گزارش چاپ شده در مجله علمی مواد غذایی نشان می‌دهد که اضافه کردن عصاره رزماری به گوشت چرخ کرده، تشکیل مواد سرطان زا در حین پخت و پز را کاهش می‌دهد. پس بهتر است رزماری تازه را به گوشت چرخ کرده یا سالاد خود اضافه کنید تا هر روز از ویژگی‌های آنتی اکسیدان‌ها لذت ببرید!

 

رزماری سلامت پوست و مو را افزایش می‌دهد

رزماری کشسانی بودن و انعطاف پذیری پوست را افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند افتادگی و لکه‌های ایجاد شده در اثر افزایش سن را نیز کاهش دهد. از آنجایی که رزماری حاوی ویژگی ضد عفونی کننده طبیعی است، به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده عالی برای پوست و مو شناخته می‌شود.

در حقیقت اسانس روغنی رزماری نه تنها باعث داشتن پوست سر مرطوب و سالم می‌شود، بلکه از سفید شدن زودرس مو نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از ترکیب رزماری و گزنه برای شستشوی مو، یک شامپوی گیاهی فوق العاده محسوب می‌شود. این ترکیب شوره سر را از بین برده و رشد مو را نیز بیشتر می‌کند. می‌توانید بعد از هر بار شستشوی مو از این ترکیب استفاده کنید.

بهتر است بدانید که اسانس روغنی رزماری حاوی خصوصیات ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. شما می‌توانید از خصوصیات بسیار و مفید این گیاه استفاده زیادی داشته باشید و برای بهبود زخم‌ها و کاهش آکنه و جوش نیز آن را به کار ببرید. حال که رزماری را بیشتر شناخته اید و می‌دانید برای سلامت بدن چه فوایدی دارد، دست به کار شوید و با تهیه عصاره یا برگ‌های تازه گیاه از این پتانسیل استفاده بهینه داشته باشید تا بدنتان هم به کمک مزایای آن سلامت بیشتری به دست آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار