کد خبر: ۷۵۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 06 September 2016

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ پس از شکل گیری توافق هسته ای در 23 تیرماه و بدنبال آن تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل در 29 تیرماه، موج وسیعی از تلاش ها برای ظرفیت سازی در کشور به منظور بهره گیری از دستاوردهای توافق هسته ای و استفاده از شرایط پساتحریم در کشور بوجود آمده که بدون شک عمده ترین تاثیر خود را در حوزه اقتصادی و سیاسی به دنبال دارد.

فارغ از تجلیل ها و انتقاداتی که از توافق هسته ای مطرح می شود، بدون شک باید این دوران را فصل تازه ای پیش روی کشور برای توسعه و پیشرفت دانست که همت همه مسئولان و مردم را برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های آن طلب می کند. تلفیق مناسب فرصت ها با ظرفیت های اقتصاد مقاومتی می تواند نسخه مناسبی برای حرکت شتابان ایران به سوی پیشرفت باشد.
استان هرمزگان به عنوان یکی از مهم ترین استان های اقتصادی ایران که در موقعیتی کلیدی در جغرافیای کشورمان قرار گرفته بدون شک از آثار و نتایج این توافق بهره مند خواهد شد و اگر تحرکی اقتصادی متاثر از این توافق در راه باشد، بدون شک مبدا این تحرک استان هرمزگان خواهد بود که مناطق آزاد، بنادر و صنایع فراوانی را در خود جای داده است.
بنادر هرمزگان، کانون تحرک اقتصادی کشور
هنوز چند روزی از توافق هسته ای نگذشته که مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، خبر از ورود اولین کشتی کانتینری فرانسه به ایران و بندر شهید رجایی هرمزگان داده است. بنابراین شکی وجود ندارد که هرمزگان کانون اصلی مزیت های اقتصادی حاصل از توافق هسته ای در کشور خواهد بود. بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر استان هرمزگان بخش اعظمی از واردات و صادرات کشور را بر دوش می کشند که با گشایش های جدید اقتصادی در کشورمان، بار سنگینی از حمل و نقل کالا و خدمات مرتبط با آن بر دوش این دو قطب اقتصادی هرمزگان قرار خواهد گرفت.
 آغاز فصل جدیدی از تحولات اقتصادی، نیاز این دو اسکله را به توسعه بیش از پیش می طلبد که اشتغال آن و همین طور سرمایه گذاری قابل توجه در آن نصیب مردم هرمزگان خواهد شد و از اکنون باید به این مسئله توجهی ویژه داشت.
توسعه بنادر هرمزگان هم سبب رونق این استان خواهد شد و هم اشتغال مولد در این استان را تقویت می کند.
مناطق آزاد محور سرمایه گذاری های کلان در کشور
یکی از بهترین نقاط کشور برای سرمایه گذاری، مناطق آزاد بشمار می روند که با محدودیت های کمتری به لحاظ قوانین مالیاتی و بیمه ای و مالکیت روبرو هستند و دولت تسهیلات ویژه ای در این مناطق در نظر گرفته است. با توافق حاصله از مذاکرات هسته ای، میزان جذب سرمایه گذاری ها به این مناطق افزایش قابل توجهی خواهد یافت و از همین اولین روزهای پس از توافق شاهد سفر مسئولین اقتصادی کشورهای مختلفی از جمله کشورهای اروپایی به ایران برای سرمایه گذاری در کشور هستیم که به تدریج با اطلاع آنها از قوانین اقتصادی حاکم بر مناطق آزاد، سرمایه های خود را برای توسعه همکاری ها با ایران و استفاده از بازار جدید 80 میلیونی کشورمان در این مناطق متمرکز خواهند کرد.‌
بی دلیل نیست که دولت همگام با پیگیری های سیاسی، بر شمار مناطق آزاد در کشور افزوده و در صدد است تا این مناطق را به کانون سرمایه گذاری در کشور تبدیل کند. استان هرمزگان با وجود مناطق آزاد گوناگون در آن می تواند یکی از بهترین مناطق کشور برای سرمایه گذاری باشد.
صنایع هرمزگان فرصتی برای عرضه جهانی
صنایع فولادی و آلومنیومی مستقر در هرمزگان نیز می تواند از توافق هسته ای بدست آمده و منافع آن فرصت های جدیدی برای شکوفایی بیابند. این توافق امکان عرضه بهتر محصولات تولیدی این صنایع را به بازارهای جهانی فراهم می آورد و اگر چه تاکنون مسئولین این واحدهای صنعتی برنامه مشخصی را برای دوران پساتحریم ارائه نداده اند اما الزامات آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهره مندی از فرصت های توافق هسته ای، آنان را به واکنش در برابر شرایط جدید وادار خواهد کرد.
بروز سازی دانش تولید در این حوزه و یافتن بازارهای صادراتی جدید برای محصولات تولیدی این صنایع، شاید عمده ترین دستاورد لغو تحریم ها برای آنان باشد.
هرمزگان استانی در مجاورت رقبای اقتصادی منطقه
شرایط هرمزگان با دیگر استان های کشور بسیار متفاوت است. این استان علاوه بر موقعیت منحصربفرد خود در تنگه هرمز به عنوان استانی مرزی و همجوار با کشورهای مهم اقتصادی منطقه بشمار می رود. دولت یازدهم دامنه اختیارات است.
انداران استان های مرزی را افزایش داده است و این امکان فرصت خوبی فراهم آورده تا هرمزگان بتواند از طریق گسترش ارتباطات مرزی خود با استان های مرزی کشورهای همجوار، ضمن تقویت روابط سیاسی و اجتماعی، امکان ایجاد بازارچه های مرزی و تسهیل تردد بازرگانان و تجار را فراهم سازد.
توافق هسته ای تاثیر مستقیمی بر شبکه های بانکی جهانی نیز نهاده است و اکنون امکان جابجایی آسان ارز حاصل از تبادلات اقتصادی ایران با جهان به راحتی میسر شده است و شبکه سوئیفت که امکان انتقال ارز میان کشورها را فراهم  می آورد، اکنون به روی ایران گشوده شده و این قابلیت می تواند همکاری های اقتصادی را تسهیل کند. علاوه بر این دیگر مانعی به نام تحریم پیش روی کشورها برای سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی با ایران وجود ندارد تا کشورها و شرکت های اقتصادی از فشارهای آمریکا و یا اتحادیه اروپا بخاطر همکاری با ایران در هراس باشند.
جزایر فرصتی برای رهایی از محرومیت 
با تدابیر دولت یازدهم و تصویب مجلس، اکنون شمار بیشتری از جزایر به عنوان منطقه آزاد قلمداد می شوند و این به معنای ایجاد امکان مضاعف برای سرمایه گذاری در این مناطق است. از سوی دیگر لازم و ضروری است تا با پیگیری های استانی و ملی، دولت برنامه جامعی برای سرمایه گذاری در جزایر در زمینه های گردشگری و صنعتی تدوین کند تا با فراهم آمدن یک فرصت بزرگ اقتصادی، بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران که به تدریج آزاد می شوند، صرف توسعه جزایر شوند.
 گردشگری فرصتی برای معرفی زیبایی های هرمزگان به جهان
رفع تحریم ها بهترین فرصتی است که می توان از آن برای رونق گردشگری در ایران استفاده کرد و هرمزگان با انبوهی از مناظر و مناطق دیدنی و سواحلی بکر و کم نظیر و مردمانی خونگرم و صمیمی می تواند میزبانی خوب برای رونق این بخش باشد. البته لازم است تا زیرساخت ها در این بخش متناسب با چشم انداز آینده، فراهم شود.
رونق توریسم می تواند علاوه بر درآمدزایی کلان آن به تقویت اشتغال نیز کمک بسزایی کند. علاوه بر این هر توریستی که به ایران سفر می کند با واقعیاتی مواجه می شود که بر خلاف تبلیغات مسمومی است که برخی از دشمنان و بدخواهان ملت ایران در جهان گسترانیده اند. 
نفت و گاز و ...
غرب هرمزگان و جزایر آن یکی از اصلی ترین منابع تولید نفت و صادرات آن بشمار می روند. صنعت نفت ایران پس از دو دهه فشارهای بی امان و تحریم فرصتی برای بازسازی و افزایش توان تولید خود یافته است. پروژه های بزرگی در آینده نزدیک در حوزه نفت در هرمزگان کلید خواهند خورد که بواسطه رفع تحریم ها و حضور شرکت های بزرگ نفتی جهان در آن خواهد بود.
چندین پروژه بزرگ پالایشگاهی در هرمزگان کلید خورده است که روند احداث آنها در سال های اخیر به رغم تحریم ها با جدیت ادامه دارد. با رفع تحریم ها امکان سرعت دادن به این پروژه ها و تبدیل ایران به یک صادرکننده بزرگ بنزین در جهان فراهم می آید و همین طور ایران می تواند برای جلوگیری از خام فروشی نفت برنامه ریزی کند.
* دهها حوزه دیگر در استان هرمزگان از نتایج و دستاوردهای توافق هسته ای بهره مند خواهند شد که ذکر آنها در این مطلب امکان پذیر نبود. 
مهمترین مسئله در این باره توجه مسئولان کشور برای فرصت سازی به منظور استفاده از این قابلیت ها و ظرفیت ها است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و همه عزم خود را برای رشد و پیشرفت کشور جزم کنند تا موانع از میان رفته و ایران از این فرصت برای درخشندگی در جهان استفاده کند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار