مهران افراسیابی در حاشیه بازدید از خانه فرش قشقایی در فیروزآباد، گفت: در فارس 167 هزار بافنده سالانه بیش از یک میلیون مترمربع فرش دستبافت تولید می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ 02 July 2019

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی سازمان صمت استان فارس، مهران افراسیابی در حاشیه بازدید از خانه فرش قشقایی در فیروزآباد، گفت: در فارس 167 هزار بافنده سالانه بیش از یک میلیون مترمربع فرش دستبافت تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های قالیبافی فیروزآباد به عنوان مرکز هنری فرش دستباف و قشقایی فعالیت می کنند، اضافه کرد: در این شهرستان تعداد 50 تعاونی با سه هزار و 200 بافنده فرش مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 700 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند .

افراسیابی خاطرنشان کرد: استان فارس ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف دارد و تقویت تشکل‌های بخش خصوصی و آموزش نیرو‌های متخصص، زمینه ساز افزایش اشتغال، ارتقاء توان تولید و توسعه صادرات این هنر است .

وی همچنین با اشاره به وجود 35 هزار دارنده مجوز مشاغل خانگی در فارس، گفت: تاكنون براي یکصد و بیست و چهار هزار و 533 نفر در فارس كارت قاليبافي صادر شده است .

افراسیابی اضافه کرد: سازمان صمت سال 97 به 47 طرح مبلغ 240 میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال پایدار روستایی و به 1165 متقاضی، بیش از 7 میلیارد ریال در قالب مشاغل خانگی تسهیلات اعطاء کرده است .

او تعداد قالیبافان تحت پوشش بیمه بافندگان در فارس را حدود 35 هزار نفر اعلام و اضافه کرد: بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با 7 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است .

افراسیابی با یادآوری اینکه فارس سال گذشته 15 درصد از سهم کل صادرات فرش كشور را به خود اختصاص داد، افزود: سال گذشته، ایران بیش از 46 میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها صادر کرده است .

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به اهمیت آموزش‌های تخصصی در فرش اشاره و خاطرنشان کرد: حفظ، احیا و رونق هنر صنعت چند هزار ساله فرش دستباف فارس به عنوان میراث فرهنگی ماندگار این استان در طرح ها و نقش ها و رنگهای متفاوت ترکی، لری، عربی و تاجیک از اهداف خانه فرش قشقایی در شهرستان فیروزآباد است .

به گزارش ایسنا، خانه فرش دستباف قشقایی شهریور سال گذشته با حمایت مرکز ملی فرش ایران راه‌اندازی شده است.

پیش از این و در سال 95 فرش قشقایی و گبه استان فارس در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار