کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام با اشاره به حمایت این نهاد از ۸۰ دختر در معرض آسیب گفت: خانواده ها برای پیشگیری از ورود دختران به آسیب های اجتماعی باید تحول ها و پیشرفت جامعه را قبول داشته و آنرا انکار نکنند.
کد خبر: ۷۵۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 04 July 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛زهرا عبداللهی افزود: تغییر جامعه به واسطه ورود فناوری های نوین و سایر عوامل نظیر افزایش مشارکت اجتماعی زنان در جامعه، افزایش شهر نشینی و غیره موجب تقابل بین سنت و مدرنیته شده و دختران امروزی را در چهار راه سرگردانی و تضاد ارزش ها مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در این شرایط دختران جامعه با مشکلاتی نظیر بحران هویت، کاهش پایبندی به ارزش های اجتماعی بین خود و والدین مواجه بوده بصورتیکه برخی مواقع هنجارها و رفتارهای موجود در جامعه با ارز شهای خانوادگی دختران سنخیتی نداشته و ممکن است در تناقض آشکار باشد.

وی بیان کرد: این مساله ممکن است شخصیت دختران را دچار دوگانگی کرده و موجب ایجاد خود درگیری در آنها شود چراکه دختران نسل جوان به میزان زیادی خواهان برابری جنسیتی بوده و در موارد بسیاری ذهن آنها را درگیر و نسبت به احساس محدودیت و تبعیض واکنش نشان می دهند.

عبداللهی اظهار کرد: در جامعه در حال گذار ایلام همچون سایر مناطق دیگر برخی دختران با مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواجه بوده که آنها را در معرض آسیب های اجتماعی مختلفی قرار می دهد.

وی گفت: زمانیکه یک خانواده با مشکل اقتصادی یا بد سرپرستی مواجه شود فرصت توجه به فرزندان به مرور کاهش یافته و فرزندان این خانواده ها به علت کمبود محبت و برآورده نشدن آرزوها و نیازهای روحی و روانی میل به ناسازگاری در آنها رشد و آنها را را در آستانه ورود به آسیب های اجتماعی قرار می دهد.

این کارشناس مطالعات زنان و خانواده معتقد است: خشونت های خانوادگی، تبعیض بین فرزندان، محدودیت ها، تنش بین والدین و غیره زمینه ساز آسیب های اجتماعی برای دختران خواهد بود.

***ضرورت الگوسازی برای دختران امروز توسط خانواده ها

وی اظهار کرد: برای خروج دختران امروز از درگیری های فرهنگی و اجتماعی و همچنین تغییر ارزش ها باید الگوسازی شده و این مساله از خانواده ها آغاز شود چراکه امروزه نهادهایی چون مدرسه، شبکه های اجتماعی و همسالان در جامعه پذیری دختران نقش بسزایی دارند.

وی آگاه سازی و آموزش را از راهکارهای مهم در این زمینه عنوان کرد و گفت: با این روش ها خانواده ها باید نسبت به تغییر ارزش های موجود در جامعه آگاه شده و ضمن نهادینه کردن هنجارها و الگوهای رفتاری مورد قبول جامعه از این تحول ها به عنوان فرصت استفاده کنند.

***خانواده ها تهدیدها و فرصتهای تحول های جامعه را مد نظر قرار دهند

به گفته وی، خانواده ها باید تحول ارزش های موجود در جامعه را قبول داشته چراکه این تغییرها ها در واقع هم فرصت و هم بنوعی تهدید برای جامعه دختران خواهد بود.

عبداللهی اظهار کرد: با تغییرات موجود در اصلاح نگرش جامعه به فرهنگ مرد سالاری، دختران امروزی به حق انتخاب رسیده و افزایش میزان ورود آنها به مراکز آموزش عالی و مشارکت های اجتماعی زنان از جمله فرصت های کسب شده بر اثر تحول های امروز جامعه است.

وی همچنین از جمله تهدیدهای این تحول ها را افزایش سن ازدواج و عدم پذیرش حقوق زنان در خانواده از سوی مردان عنوان کرد که موجب ایجاد تنش در خانواده ها شده و زمینه ساز بروز آسیبهای اجتماعی خواهد بود.

*** حمایت بهزیستی ایلام از دختران آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی

وی به اقدام های این اداره کل در حمایت از دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب اجتماعی اشاره کرد و گفت: به همین منظور خانه سلامت دختران از سال ۹۵ با هدف شناسایی، حمایت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته وی، تاکنون ۸۰ نفر از دختران در معرض آسیب های اجتماعی شهر ایلام در این مرکز پذیرش که از خدمات تخصصی روانشناختی، مددکاری، آموزشی، مهارت آموزی، تفریحی و فرهنگی و غیره این مرکز برخوردار شده اند.

کارشناس، مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام عمده علت پذیرش این دختران را مشکلات اقتصادی، بدسرپرستی، طلاق والدین و فقر فرهنگی خانواده ها برشمرد.

به گفته وی، مراجعه این دختران در این مرکز بصورت خودمعرف، ارجاع از طریق مراجع قضایی و مراکز بهزیستی عنوان کرد و گفت: تاکنون ۲۰ نفر از دختران این مرکز از طریق حرفه آموزی و کسب مهارت های مختلف در این موسسه به توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی رسیده اند.

وی گفت: هرچند بهترین و امن ترین مکان برای دختران در کانون خانواده بوده ولی این اداره کل آمادگی کامل دارد تا از دخترانی که به دلایل مختلف آسیب دیده و یا در معرض آسیب قرار دارند حمایتهای مختلف را داشته باشد.

ولادت حضرت معصومه (س) به عنوان روز ملی دختران نامگذاری شده است./ع

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار