چند سالی است که زمزمه ساخت سریالی با موضوع داستان زندگی حضرت احمدبن‌‌موسی(ع) در مناسبت‌های مختلف به گوش می‌رسد اما کماکان ساخت این سریال فاخر در حد حرف باقیمانده است.
کد خبر: ۷۶۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 09 July 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: چند سالی است که زمزمه ساخت سریالی با موضوع داستان زندگی حضرت احمدبن‌‌موسی(ع) پسر امام هفتم که به «شاهچراغ» شهرت دارد، گاهی در مناسبت‌های مختلف به گوش می‌رسد.

تولید این سریال حدود سه سال پیش بنا بود با همکاری مشترک صداوسیما، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز و تولیت آستان احمدبن‌موسی شاهچراغ(ع) و همکاری سایر متولیان فرهنگی به سرانجام برسد و ساخت این سریال در سال پایانی شورای چهارم مصوب شد.

به مناسبت سالروز بزرگداشت این حضرت در دهه کرامت پیگیر سرنوشت این سریال تاریخی_مذهبی شدیم که به نوعی روال پیگیری و روند تولید آن هم تاریخی شده است.

 

 

حجت‌الاسلام احمد سلامی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز درباره روند پیشرفت و مراحل تولید این سریال اظهار داشت: هنوز قضیه ساخت سریال حضرت شاهچراغ(ع) در این استان به جایی نرسیده و این قضیه در حد گفت‌وگو باقیمانده است.

وی با اشاره به اینکه علت توقف کار مسائل اقتصادی بود، افزود: ساخت این سریال در صورتی محقق می‌شود که تمام ارگان‌هایی که به این قضیه ورود کردند، بتوانند برای پیشرفت پروژه از آن حمایت مالی داشته باشند.

سلامی درباره آخرین جلسه‌ای که در خصوص این موضوع با حضور همه متولیان امر تشکیل شد نیز پاسخ داد: در آخرین جلسه معاون اماکن به نمایندگی از حرم حضور داشت و من تاریخ دقیق آن را به یاد نمی‌آورم.

حسین کیانی معاون اماکن و خدمات زائرین حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی(ع) نیز در این خصوص گفت: ساخت این سریال پیشنهاد مشترکی از مرکز صدا و سیمای استان و شهرداری شیراز و تولیت حرم مطهر بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه طبیعتا برای آغاز کار چند مقدمه لازم بود، گفت: یکی از مقدمات لازم تهیه مستندات تاریخی برای آماده کردن متن فیلم‌نامه و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بود که همان زمان آغاز شد. صدا و سیمای استان هم با هنرمندان با تجربه و خوشنام در حال رایزنی بود، به خاطر دارم اسم آقای میرباقری به عنوان کارگردان احتمالی این کار بین گزینه‌ها مطرح شده بود. چون ساخت این سریال با کیفیت عالی نیازمند شهرک سینمایی و بازسازی صحنه های شیراز قدیم است،کار پرهزینه‌ای محسوب می‌شود. برآورد قیمتی آن هم بالا بود که بین هر سه ارگان تقسیم شده بود، اما به خاطر عدم تامین منابع مالی کار به مرحله اجرا نرسید.

وی در خصوص زمان آخرین جلسه دراین خصوص پاسخ داد: زمان زیادی از آخرین جلسه گذشته است، من تاریخ دقیق را به یادندارم. فکر می‌کنم بیش از 2سال از آن زمان می‌گذرد و متاسفانه پیگیری هم نکردیم اما پیگیری مجدد آن در دهه کرامت در دستور کار ما قرار دارد.

کیانی ابراز داشت: تصمیمات آن سال‌ها که عملی نشد اما ادامه کار مستلزم این است که تقسیم کار مجدد انجام شود و همه پای کار بیایند. با توجه به تاثیر قالب‌های هنری مثل یک سریال فاخر در معرفی سیره و شخصیت بزرگواری مثل حضرت احمد ابن موسی(ع) تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی تاکید دارد که پروژه ساخت این سریال کلید بخورد.

وی گفت: فراز و فرود شرایط اجتماعی در زمان زندگی آن حضرت جذابیت‌های زیادی برای ساخت سریال دارد و گام موثری برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با حضرت احمد ابن موسی(ع) به شمار می‌رود؛ اما بدیهی است که یک نهاد به تنهایی قادر به عملیاتی کردن این کاربزرگ نیست و برای تحقق این مهم باید یک هم‌افزایی بین همه دستگاه‌های متولی رخ دهد.

کیانی با اشاره به اینکه ما به یک کار ضعیف یا متوسط قانع نیستیم و برای تولید یک سریال فاخر در تلاش بوده و هستیم، عنوان کرد: طبیعی است که یک کاری در این سطح کیفی عزم جدی همه متولیان را می‌طلبد. در جلسه‌ای که دوسال پیش برگزار شد، حتی حرف از مشارکت بخش خصوصی هم در کنار متولیان بود. شهرداری هم قصد ایجاد شهرک سینمایی داشت که خودش به تنهایی می‌تواند به جاذبه‌های گردگشری شهر بیفزاید.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم‌افزایی و همکاری‌های فرهنگی در شیراز زیاد پررنگ نیست.

عدم اختصاص اعتبار لازم برای ساخت سریال شاهچراغ(ع)

لیلا دودمان رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین جرئیات ساخت این سریال توضیح داد: زمانی که در کمیسیون فرهنگی شورا مسوولیت داشتم در جلسه ای با این موضوع شرکت کردم. تاریخ دقیق را به خاطر ندارم. حدس می‌زنم نیمه اول سال 97 بود که در این باره با سایر متولیان جلسه داشتیم و پس از آن این قضیه به صورت موضوعی دنبال نشد.

وی افزود: البته آن جلسه، جلسه پرباری بود و تا مشخص کردن اسم هنرمندان هم پیش رفتیم اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، اعتبار لازم برای ساخت این سریال در بودجه سال 98 نیامد.

 

 

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: بعد از تغییر مسوولیتم و رفتن از کمیسیون فرهنگی دیگر این موضوع را پیگیری نکردم تا اینکه دو هفته پیش در دیداری که با رئیس صدا و سیمای مرکز استان داشتم، سهرابی مجددا این قضیه را مطرح کرد و من گفتم این موضوع را به اعضای شورا منتقل می‌کنم تا به زودی یک جلسه مجدد دراین خصوص ترتیب بدهیم. اخیرا هم دستغیب رئیس شورا در صدا و سیمای فارس مهمان یکی از برنامه‌ها بود. احتمال می‌دهم سهرابی به رئیس شورا هم یادآوری کرده باشد. امیدوارم به زودی بتوانیم خبرهای خوبی از این سریال بدهیم.

امیدواریم به از راه رسیدن خبرهای خوش!

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان فارس هم در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیح داد: تولید این سریال کار مشترک صداوسیما، شهرداری شیراز و تولیت آستان احمدبن‌موسی(ع) بود و این تفاهم‌نامه در سال پایانی شورای چهارم مطرح شد و به امضای سه جانبه رسید. از آغاز شورای پنجم تا کنون سه جلسه در این خصوص داشتیم اما هنوز به جمع‌بندی خاصی برای ادامه کار نرسیدیم.البته خیلی به اجرایی شدن کار امیدداریم چون هم رئیس محترم شورا هم جناب شهردار نظر مثبتی نسبت به ادامه کار دارند. داریم تلاش می‌کنیم که این تفاهم نامه در این دوره عملیاتی شود.

وی در خصوص علت طولانی شدن روند پیگیری پاسخ داد: ما هم قبول داریم که سه سال زمان زیادی برای پیگیری یک تفاهم نامه است و باید کار سریع‌تر دنبال شود. این کار سنگینی است و پیش تولید و تولید آن لازم است سریعتر پیش برود. اما این کار سه جانبه است و همه با هم باید تلاش کنند تا کار پیشرفت کند. تولیت حرم و ما برای پیگیری تلاش کردیم و از دوستان خود در شورای پنجم و شهرداری انتظار داریم که قدم مثبتی برای پیشرفت کار بردارند.

سهرابی گفت: تا کنون یک جلسه در صدا و سیما و یک جلسه در شورای شهر در این باره تشکیل شد و در هرفرصتی با اعضای شورا به خصوص کمیسیون فرهنگی و شهردار طرح موضوع کردیم اما هنوز به صورت مشخص و عملیاتی به نتیجه ای نرسیدیم اما حقیقتا امیدواریم.

مشتاق بودیم توضیحات رئیس شورای شهر شیراز و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم ضمیمه این گزارش کنیم اما به رغم پیگیری و تماس مکرر موفق نشدیم توضیحات آن‌ها را بشنویم. بدیهی است مناسبت‌هایی مثل ایام مبارک دهه کرامت فرصت خوبیست که در کنار برنامه‌های مقطعی اخبار خوشی از نهادهای فرهنگی و مذهبی شهر و استان درباره آغاز پروژه ساخت این سریال و فعالیت‌های ماندگار برای معرفی حضرت احمد ابن موسی(ع) منعکس شود.

 

برچسب ها: اعتبار ، سریال ، شاهچراغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار