طی چند روز گذشته افزایش چند برابری دما منجر به افزایش مصرف برق در برخی از شهرها از جمله کلانشهر شیراز شده است و این شهر را در وضعیت قرمز قرار داده است.
کد خبر: ۷۶۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 14 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:درحالی با افزایش دما در تیرماه مصرف برق نیز افزایش داشته است که این میزان مصرف در شیراز با گذشتن از حد متعارف به هشدار رسیده است. افزایش مصرف برق موضوعی بود که در سال گذشته منجر به ارائه برنامه خاموشی برای کلانشهر شیراز شد.

خاموشی‌هایی که در گرمای 40 درجه‌ای به مناطق مختلف داده می‌شد و نارضایتی مردم را در پی داشت. شرکت توزیع برق شیراز درباره علت قطعی برق با اشاره به برنامه کشوری برای خاموشی اینگونه عنوان کرد که برنامه خاموشی از سوی مرکز است و شرکت توزیع برق شیراز در این برنامه نقشی ندارد.

حال در شرایطی که وضعیت مصرف برق در کلانشهر شیراز به مرز هشدار رسیده است، امکان بازگشت دوباره خاموشی‌ها نیز وجود دارد. مشترکین برق شیراز که واحدهای خانگی، کشاورزی و بخش صنعت هستند، در این موضوع نقش دارند.

در کنار کلانشهر شیراز، شهر مشهد و استان سمنان نیز وضعیت قرمز در مصرف برق دارند و دیگر استان‌ها در شرایط زرد و سبز از نظر مصرف برق قرار دارند.

مصرف برق بیش از حد مجاز

حسین صالحی، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق شیراز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه افزایش مصرف برق در شیراز از روز شنبه در مدار خط قرمز قرار گرفته است، اظهار داشت: سهمیه برق شیراز هزار و 260 مگاوات است که در چند روز گذشته با گرم تر شدن هوا و افزایش مصرف پیک مصرف به هزار و 319 مگاوات رسیده است که این به معنای افزایش 59 مگاواتی مصرف برق بیشتر از سهمیه مجاز و تعریف شده است.

صالحی با بیان اینکه تاکنون خاموشی در شهر شیراز به دلیل افزایش مصرف برق نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: این موضوع به دلیل همکاری‌های صورت گرفته و کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف بوده است اما درحال حاضر در خط قرمز مصرف برق قرار گرفته‌ایم.

احتمال برنامه خاموشی برق در شیراز

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق شیراز درباره احتمال خاموشی برق در سطح شهر شیراز گفت: درحال حاضر در خط قرمز مصرف برق هستیم به این معنا که از شرایط مجاز و سهمیه عبور کرده‌ایم اما تاکنون خاموشی نداشته‌ایم.

صالحی ادامه داد: اگر شرایط جوی بدتر و هوا 2 درجه گرم‌تر شود و مصرف برق در کشور بالاتر برود احتمال اینکه به شهر شیراز خاموشی بدهند وجود دارد.

 

همچنین سید باقر احمدی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز با بیان اینکه مصرف برق در شیراز از حد متعارف بیشتر شده است؛ خاطرنشان کرد: در این شرایط که شبکه مصرف برق را از حد نرمال بیشتر نشان می‌دهد باید مدیریت صورت بگیرد. به گفته وی اگر این مدیریت صورت بگیرد خاموشی نخواهیم داشت.

احمدی با بیان اینکه شرکت توزیع برق با اجرای طرح‌های ویژه ذخیره عملیاتی از قبل این موضوع را پیش‌بینی کرده است که مانند سال گذشته خاموشی نداشته باشیم، گفت: این طرح‌ها براساس تجربه سال گذشته و دادن خاموشی از مرکز در پیش گرفته شد.

امکان بازگشت خاموشی برق به شیراز

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه امسال تمام راهکارها و طرح‌ها اجرایی شده که به مرحله خاموشی نرسیم، بیان کرد: برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی‌ها کافی است که مردم 10 درصد صرفه‌جویی حداقلی در مصرف برق داشته باشند.

به گفته احمدی هر یک درجه که به هوای اسپیلت اضافه شود به طور میانگین 3 تا 5 درجه هزینه قبض برق را کاهش می‌دهد. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز با بیان اینکه در مناطق مختلف شیراز تفاوتی در نوع مصرف نیست، بیان کرد: بیشترین مصرف برق در بخش خانگی است که در حال حاضر به هشدار رسیده است.

 طی چند روز گذشته افزایش چند برابری دما در کل کشور منجر به افزایش مصرف برق در برخی از شهرها از جمله کلانشهر شیراز شده است موضوعی که در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و بخش خانگی نیاز به مدیریت دارد.

وضعیت مصرف برق در 12 استان کشور

وضعیت مصرف برق در 12 استان کشور که عمدتا در مناطق شمالی قرار دارند، متعادل گزارش شده و این استان‌ها در محدوده سبز قرار دارند و با توجه به قرارگرفتن سایر استان‌ها در محدوده زرد، رعایت الگوی کاهش 5 درصدی مصرف برق جهت حفظ پایداری شبکه در این استان‌ها ضروری است.

بر اساس گزارش‌های شرکت توانیر، پیک روزانه شبکه برق از ساعت 12 تا 16 اعلام شده و مشترکان می‌توانند با انتقال مصارف به ساعات پایانی شب یا اوایل صبح نقش به سزایی درکاهش مصرف و پایداری شبکه ایفا کنند.

شرکت توانیر تاکید دارد که استفاده از نور طبیعی روز در ساختمان‌ها، استفاده از دور کند کولر‌های آبی، تنظیم کولر‌های گازی روی 24 درجه و عدم استفاده همزمان وسایل برقی و انتقال مصارف لوازم برقی پرمصرف همچون ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، اتو و لباسشویی به ساعات غیرپیک راهکار‌های ساده‌ای برای کاهش 10 درصدی مصرف خانوار‌ها در ساعات اوج بار شبکه است.

برچسب ها: برق ، خاموشی ، مصرف برق ، هشدار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار