معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام ابراز امیدواری کرد مبارزه با سطح اول ریزش ملخ های صحرایی در کانون های آلوده شهرستان های دهلران و آبدانان پایان هفته جاری به اتمام برسد.
کد خبر: ۷۶۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ 14 July 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمدعلی اقدسی  اظهار داشت: تاکنون ۱۱ هزار هکتار از ۱۵ هزار هکتار مناطق آلوده به آفت ملخ صحرایی در شهرستان های دهلران و آبدانان پاکسازی شده و روند مهار و کنترل این آفت به صورت نسبی است.

وی افزود: بیش از ۱۵ تن سم خالص برای نابودی و مهار ملخ های مهاجم مصرف شده و هم اکنون چهار تن دیگر سم در استان موجود است که تا اتمام عملیات مهار ملخ ها در پایان هفته جاری کفاف می دهد.

اقدسی یادآور شد: حجم عمده و قابل ملاحظه ای از جمعیت ملخ های وارد شده به مناطق مرزی استان ایلام قبل از شروع تخم گذاری با سم پاشی هوایی و زمینی مهار و معدوم سازی شدند.

وی گفت: روند پاکسازی مناطق آلوده به ملخ با ۲ فروند هواپیمای سم پاش و تعداد زیادی سم پاش زمینی در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای این موضوع هزینه شده است.

وی اظهار داشت: بیات، موسیان، حسن قندی، چم هندی، مورموری، چیخاب، برتش و حاشیه رودخانه میمه در شهرستان های دهلران و آبدانان از مناطقی هستند که ملخ صحرایی در آنها دیده شده و سهم نقاط آلوده دهلران ۶۰ درصد و آبدانان ۴۰ درصد برآورد شده است.

اقدسی افزود: عمده این ملخ ها در حاشیه روزخانه های مرزی و مراتع مشاهده شدند هرچند حدود ۵۰۰ هکتار از مزارع دهلران نیز درگیر این آفت شد اما قبل از بروز هرگونه خسارت یا تخم ریزی آفت ملخ در این مزارع معدوم و این اراضی کشاورزی پاکسازی شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه روند پاکسازی کانون های آلوده به ملخ ها در استان ایلام رو به اتمام است اما فرایند پایش و رصد مناطق مرزی استان در نقاط مختلف و نیز نقاط مشکوک استان به طور مرتب انجام می گیرد تا در صورت ورود ریزش های بعدی ملخ ها به استان سریع با این آفت مهاجم مبارزه انجام شود.

به گزارش ایرنا، اولین نمونه‌های مشاهده شده از ورود ملخ مهاجم صحرایی به استان ایلام در ۲۶ خردادماه سال جاری مخابره و تأیید شد و هم اکنون کانون این ملخ‌ها به وسعت تخمینی پنج هزار هکتار از نوار مرزی فکه تا برتش و فرخ آباد دهلران است.

ملخ‌های صحرایی یا دریایی یک نوع گونه است و طول بدن این ملخ در نرها ۴۵ تا ۵۵ میلیمتر و در ماده‌ها ۵۷ میلیمتر و دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از سایر ملخ‌های بومی است.

این ملخ‌ها دارای آرواره‌هایی قدرتمند هستند که در کمترین زمان ممکن مزارع، باغات، مراتع، جنگل‌ها و بوستان‌ها را از بین می‌برند و سیری ناپذیر هستند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار