استاندار فارس: هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج باعث شده جوانان تا میانه‌های ۳۵ سالگی هم قادر به ازدواج نباشند؛ چون با حقوق‌های معمول اگر فردی تمکن مالی نداشته باشد، طبیعتاً تا ۴۰ سالگی باید برای تامین زندگی صبر کند.
کد خبر: ۷۶۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱ 14 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع ازدواج بعد از ظهر یکشنبه ۲۳ تیرماه در استانداری فارس برگزار شد. این نشست به‌منظور هماهنگی دستگاه‌ها برای تبیین برنامه‌های هفته ازدواج از ۱۲ تا ۱۸ مردادماه امسال، صورت گرفت.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس در این نشست اعلام کرد که ازدواج‌های ثبت‌شده درهشت سال گذشته رو به کاهش گذاشته که دلیل اصلی آن در سال‌های ۹۶ و ۹۷ کاهش تعداد جوانان بوده است.

علی رضایی اعلام کرد: در سال ۹۷ درصد ثبت ازدواج در مقایسه سال ۹۶، حدود ۴/ ۷ کمتر شده است و نرخ ازدواج فارس به ازای هر هزار نفر جمعیت ۶.۶ بوده است.

او بیان کرد: میانگین سن ازدواج پسران در استان فارس ۳۱ سال و میانگین سن ازدواج دختران ۲۵ سال ثبت شده است که این آمار در کلان‌شهر شیراز بالاتر از میانگین استان است.

زرین‌دشت و گراش بهترین وضعیت ازدواج را دارند

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس وضعیت ازدواج جوانان در شهرستان‌های زرین‌دشت و گراش را بهتر از دیگر شهرستان‌های استان عنوان کرد و میانگین سن ازدواج پسران را در این شهرستان‌ها ۲۸ سال و میانگین سن دختران را ۲۲ سال اعلام کرد.

او ادامه داد: نسبت ازدواج به طلاق در سال ۹۷ ۳.۳ بوده است.

دیر ازدواج کردن به ارزش بدل شده است

رضایی در ادامه مشکل ازدواج را فرهنگی عنوان کرد و از ضرورت فرهنگ‌سازی سخن گفت، این مقام مسئول یادآور شد که نگاه به ازدواج تغییر کرده و دیر ازدواج کردن به ارزش بدل شده است.

وی همچنین از نبود مجمع ملی خیرین ازدواج در استان فارس سخن گفت و خواهان ورود خیرین به این موضوع شد.

در ادامه این نشست وی، وظیفه دستگاه‌های مختلف را در امر ازدواج قرائت کرد که بی‌شباهت به جشن‌های عمومی نبود و دستگاه‌های مختلف باید در امر تبلیغات و مشاوره ازدواج و اموری همچون پخش فیلم و خبرنویسی همکاری می‌کردند. برخی دستگاه‌های اجرایی نیز به بیان عملکرد خود طی یکسال گذشته در حوزه ازدواج پرداختند.

در سال ۹۷ به ۳۹ هزار و ۳۶۸ زوج در فارس وام ازدواج پرداخت شده است که رقمی معادل ۸,۸۶۵ میلیارد ریال است؛ همچنین در سه ماهه اول سال ۹۸ نیز ۱۳ هزار و ۲۵ نفر برای دریافت وام ازدواج معرفی شده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۹۵۰ نفر وام گرفته‌اند که مبلغی معادل ۳,۸۵۱ میلیارد ریال است.

در گزارشی که نماینده بانک‌ها در استان فارس ارائه کرد، بیان شد که در شبکه بانکی پرداخت تسهیلات وام ازدواج از اولویت‌هاست و خارج از نوبت پرداخت می‌شود؛ بدین ترتیب در سال ۹۷ به ۳۹ هزار و ۳۶۸ زوج وام ازدواج پرداخت شده است که رقمی معادل ۸,۸۶۵ میلیارد ریال است.

همچنین در سه ماهه اول سال ۹۸ نیز ۱۳ هزار و ۲۵ نفر برای دریافت وام ازدواج معرفی شده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۹۵۰ نفر وام گرفته‌اند که مبلغی معادل ۳,۸۵۱ میلیارد ریال است.

وام ازدواج برای هر زوج مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال و برای خانواده شهدا مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال اعلام شد؛ همچنین اگر زوجی از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند می‌توانند، این وام را دریافت کنند و این تسهیلات مشمول افرادی که ازدواج مجدد نیز می‌کنند، خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز بهه فعالیت ۳۰ مرکز بهار نکو در حوزه مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد و از ۳۳ همایشی یاد کرد که حول محور ازدواج در یک سال گذشته برگزار شده است.

گرانی سکه، بر هدیه ازدواج دانشجویی تاثیر گذاشت

علی بهادر این نکته را نیز یادآور شد که دانشگاه علوم پزشکی شیرا، پیش از این به دانشجویانی که متاهل می‌شدند، به‌عنوان هدیه سکه پرداخت می‌کرده؛ اما با گرانی سکه این هدایا به کارت‌های هدیه نهایتاً دو میلیون تومانی تقلیل یافته است.

نماینده دانشگاه شیراز هم در این جلسه از ارائه بسته‌های تشویقی به دانشجویان متاهل سخن گفت که شامل استفاده از استخر و امکانات ورزشی و بهره‌مندی از خوابگاه متاهلان بوده است، البته ناگفته نماند که این امکانات در دانشگاه‌ها متعلق به همه دانشجوها اعم از مجرد و متاهل است و ارائه خوابگاه به متاهلین نیز در زمره وظایف دانشگاه‌ها تعریف شده است.

آمار هم‌خانگی در میان دانشجویان نگران‌کننده است

در ادامه به فعالیت‌های مرکز مشاوره دانشگاه و تحقیقات این دانشگاه درخصوص آمار هم‌خانگی نیز اشاره شد و با آنکه رقم دقیقی ذکر نشد، اعلام کردند که آمارها در این زمینه نامناسب است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: ازدواج دختران دانش‌آموز آسیب‌هایی به همراه داشته است و محدودیت حضور آنان در مدارس عادی باعث ترک تحصیل برخی از آن‌ها می‌شود.

علی عسکر نجفی مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز از ارائه آموزش‌هایی از اواخر متوسطه اول برای دانش آموزان سخن گفت و این نکته را مطرح کرد که ازدواج دختران دانش‌آموز آسیب‌هایی به همراه داشته است و محدودیت حضور آنان در مدارس عادی باعث ترک تحصیل برخی از آن‌ها می‌شود.

نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز اعلام کرد که در سال گذشته ۷۳۲۷ کمک هزینه ازدواج با مبلغ بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار پرداخت شده است و این رقم در سه ماهه نخست سال ۹۸، ۲۶ میلیارد ریال بوده است؛ همچنین این سازمان ۱۲۰ میلیون ریال نیز بابت کمک‌هزینه جهیزیه به متقاضیان پرداخت می‌کند.

برنامه‌های سایر سازمان‌ها به برگزاری همایش، مشاوره پیش از ازدواج، فرستادن زوجین به سفر مشهد مقدس و نشست‌های کتابخوان منتهی شد.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، اما بحث خود را با انتقاد از عملکرد نامناسب زیرمجموعه خود، یعنی مراکز صیانت از خانواده شهرداری آغاز کرد.

 

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز: متاسفانه در کشور ما دانشجویی هم که لیسانس روانشناسی گرفته است به خودش
مجوز می‌دهد که برود و به درمان بپردازد.
ابراهیم گشتاسبی راد عنوان کرد: موضوع روانشناسی امری تخصصی است و باید توسط متخصص انجام شود؛ اما متاسفانه در کشور ما دانشجویی هم که لیسانس روانشناسی گرفته است به خودش

مجوز می‌دهد که برود و به درمان بپردازد.

مشاوره روانشناسی تخصصی است

او ادامه داد: در تکالیف سازمان تبلیغات اسلامی که در این جلسه عنوان شد، به ارائه خدمات روانشناسی زوجین نیز اشاره شد؛ البته مشاوره دینی اشکانی ندارد، اما مشاوره روانشناسی تخصصی است.

معاون شهردار شیراز افزود: اینکه مدام بگوییم دانشگاه در قالب تئوریک فعالیت می‌کند، درست نیست، دانشجویان دکتری دوره رزیدنتی می‌گذرانند و مرکز مشاوره دانشگاه را همین تحصیل کرده‌هایی هشت سال به موفق‌ترین مرکز مشاوره کشور بدل کرده‌اند که عملکردشان مورد انتقاد سایرین است.

وی افزود: خوشبختانه با بهزیستی مذاکراتی درخصوص فعالیت مشترک در بحث مشاوره تخصصی ازدواح صورت داده‌ایم؛ همچنین به علوم پزشکی و بهزیستی نیز اعلام کرده‌ایم که مشاوره گروهی در بحث بهداشت ازدواج را در مراکز صیانت از خانواده شهرداری به عنوان یک نیاز ضروری ارائه دهند.

نمی‌شود از روی متون سکولار، زوج دینی تربیت کرد

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس در واکنش به سخنان معاون شهردار شیراز در این جلسه عنوان کرد: برخی دوستان حوزه دین را از حوزه ازدواج و خانواده حذف می‌کنند؛ درحالیکه هر اظهار نظری باید بر پایه مباحث دینی باشد و نمی‌شود از روی متون سکولار، زوج دینی تربیت کرد.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس: دوران طلایی آموزش ۷ تا ۱۷ سال است؛ اما یک درس مهارت زندگی که شامل آشپزی، فرزند پروری و همسرداری باید در مدارس ارائه نمی‌شود.
حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی گفت: کار از اساس باید به متون برگردد. دوران طلایی آموزش ۷ تا ۱۷ سال است؛ اما یک درس مهارت زندگی که شامل آشپزی، فرزند پروری و همسرداری باید در مدارس ارائه نمی‌شود.

وی افزود: این سازمان با دانشکده روان‌شناسی تفاهم‌نامه دارد و طلبه‌های ما آموزش‌های نوین حوزه روانشناسی را می‌آموزند و به مشاوره نمی‌پردازند مگر اینکه دوره تخصصی ترکیبی علمی را سپری کرده باشند.

مهرابی همچنین از آموزش علوم انسانی بر مبنای آموزه‌های غربی و فقدان پایه اسلامی نیز انتقاد کرد و اینگونه آموزش را مغایر ارزش‌های اسلامی خواند.

استاندار فارس در جمع‌بندی نهایی این نشست، عنوان کرد: ازدواج بحثی فراگیر و اساسی است و همه خانواده‌ها با آن مواجه هستند.

ریشه آسیب‌های اجتماعی در فرهنگ مهاجم است

عنایت‌الله رحیمی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی چند سالی است که آزاردهنده شده است، افزود: این بدان معنا نیست که کم‌کاری کرده‌ایم، به این معنی است که کسانی که به تکنولوژی ارتباطات و رسانه‌ها دسترسی دارند و فرهنگ مهاجم محسوب می‌شوند، خیلی بیشتر از ما کار کرده‌اند.

وی تاکید کرد: باید در این زمینه‌ها چند برابر کار کنیم؛ چراکه ازدواج‌هایی موفق است که در خانواده‌هایی روی می‌دهد که به اصول دینی اعتقاد دارند و از همین رو یکی از رموز استمرار و پایداری ازدواج‌ها اعتقاد به آموزه‌های دینی است.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: اگر امروز با آسیب هایی مواجهیم، از آن روی است که مفاهیم و آموزه‌های دینی را درست انتقال نداده ایم و نتوانسته‌ایم اعتقادات اصیل و راسخ خود را به نسل بعد انتقال دهیم.

رحیمی با اشاره به آمارهای ارائه شده، عنوان داشت: هرچند در فارس روند رشد طلاق کاهشی بوده است، درمجموع، آمارها ناخوشایند است.

استاندار فارس: هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج باعث شده جوانان تا میانه‌های ۳۵ سالگی هم قادر به ازدواج نباشند؛ چون با حقوق‌های معمول اگر فردی تمکن مالی نداشته باشد، طبیعتاً تا ۴۰ سالگی باید برای تامین زندگی صبر کند.

وی یکی از شاخصه‌هایی که پیوند جوانان را سالم می‌کند، هزینه‌های ازدواج دانست و گفت: این هزینه‌های سرسام‌آور باعث شده جوانان تا میانه‌های ۳۵ سالگی هم قادر به ازدواج نباشند؛ چون با حقوق‌های معمول اگر فردی تمکن مالی نداشته باشد، طبیعتاً تا ۴۰ سالگی باید برای تامین زندگی صبر کند.

آسانی ازدواج برمبنای شرع باشد

استاندار فارس با تاکید بر اینکه ازدواج‌ها باید آسان باشند، عنوان کرد: این آسانی نیز باید بر مبنای واقعیت و مبتنی بر آموزش‌های دینی باشد نه مانند ازدواج سفید؛ بلکه همچون آنچه ملاک عمل شرع و فرهنگ ماست.

 

استاندار فارس: آسانی ازدواج باید بر مبنای واقعیت و مبتنی بر آموزش‌های دینی باشد نه مانند ازدواج سفید.
وی ایجاد تسهیلات لازم برای ازدواج را از وظایف حکومت اسلامی خواند و ابراز داشت: آمارها نشان می‌دهد قسمتی از وظایف در حد مقدورات انجام شده است، اینکه ۵۰ هزار پرداختی وام با مبلغ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در یک سال صورت گرفته است، نشان می‌دهد که گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به امر آموزش اشاره کرد و بیان داشت: ازدواج سالم باید از درون خانواده‌ها شکل گیرد و آموزش و پرورش می‌تواند تا حد بسیاری تاثیرگذار باشد.

رحیمی بیان کرد: اگر نمی‌توانم حرف‌ها و خواست‌ها و باورها را به‌درستی انتقال دهیم شاید در انتقال مفاهیم دچار مشکل هستیم؛ از همین رو باید مفاهیم را علمی و اثرگذار و با زبان نرم بگوییم.

راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید عقلایی باشد

استاندار فارس عنوان داشت: بعضاً پدیده‌هایی ناپسند همچون بی حجابی در جامعه مشاهده می‌کنیم؛ اما راهکار این مسائل باید عقلایی باشد و با مهر و محبت صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه ضروری است آسیب‌هایی را که بر اثر اقدامات ناپسند متوجه جوانان است، تشریح کنیم و سپس الگوهای درست را به آنان معرفی کنیم. اگر رفتار درستی داشته باشیم، واکنش‌های خشن نیز کاهش می یابد.

رحیمی بر ضرورت افزایش تعامل تاکید کرد و گفت‌وگوی بین نسل قبل و نسل امروزین را واجب دانست.

او بیان کرد: باید همه جوانان جامعه را فرزندان خود بدانیم، همانگونه که ما هرگز فرزندانمان را به‌خاطر اشتباهشان اعدام نمی‌کنیم، بلکه خطای آنان را تشریح می‌کنیم و سعی می‌کنیم او را به مسیر بازگردانیم، نباید با اولین موضوعی که از یک جوان می‌بینیم به گونه‌ای رفتار کنیم که از همه چیز ببرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار