کد خبر: ۷۶۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 17 July 2019

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.
 

                                    

ایران ادعای موشکی را تکذیب کرد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای برخی خبرگزاری ها مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی خود را تکذیب کرد و گفت: برنامه موشکی دفاعی ایران قابل مذاکره نیست. در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است: به طور کلی برداشت خبرگزاری آسوشیتدپرس از اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی را رد می کنیم. این بیانیه می افزاید؛ وزیر امور خارجه گفته بود "اگر آمریکا می خواهد درباره موشک صحبت کند، ابتدا باید فروش سلاح به منطقه که شامل موشک می شود به دولت های منطقه را متوقف کند" اما این خبرگزاری این جملات را تمایل ایران برای مذاکره درباره برنامه موشک دفاعی خود معنا کرده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرده است: موشک های ایران به هیچ وجه با هیچ کسی و هیچ کشوری در هیچ زمانی مذاکره شدنی نیستند. در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تأکید شده است: یقیناً خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با مکالمه انگلیسی آشنا هستند تا مفاهیم نظرات فرضی را بدانند و دریابند. قرار دادن یک جمع بندی نادرست در سرخط خبرها در حالی که متن بخوبی روشن است، تنها اقبال عمومی را از رسانه کاهش می دهد. این ادعای نادرست از اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز با ذوق زدگی، آن را یک دستاورد برای خود قلمداد کنند.

 

جعفری موسسه مطالعات را از اتهام «فروش اسرار سری» تبريه کرد

رییس پژوهشکده مطالعات راهبردی فناوری موسسه مطالعات انرژی ضمن تکذیب خبری مبنی بر اینکه این موسسه اطلاعات سری انرژی ایران را در اختیار یک شرکت آلمانی قرار داده است، توضیحاتی ارائه کرد. حامد حوری جعفری اظهار کرد: آقای خادمی به همکاری موسسه با یک شرکت آلمانی اشاره کردند، درحالی که موسسه هیچ همکاری‌ای با هیچ شرکت آلمانی ندارد. وی ادامه داد: موسسه مطالعات انرژی با یک موسسه آلمانی و در چارچوب کمیته مشترک ایران و آلمان با همکاری کامل وزارت نفت و وزارت امور خارجه همکاری می‌کند. این موسسه آلمانی یک موسسه علمی، تخصصی، دولتی، پژوهشی به نام دنا و همکاری مشترک در حوزه کارایی انرژی است. حوری جعفری از خادمی خواست در دقت، صداقت و سلامت منابعی که این اطلاعات را در اختیارش قرار داده‌اند توجه بیشتری کند. وی ضمن تکذیب قرار دادن اسرار کشور به یک شرکت آلمانی گفت: هر نوع فعالیتی که موسسه انجام می‌دهد در چارچوب مصالح ملی است و همه همکارانی که در موسسه فعالیت می‌کنند به این امر واقف هستند.

 

سپاه برای پناهگاه ضدانقلاب خط و نشان کشید

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: نیروهای ضدانقلاب در داخل خاک اقلیم کردستان عراق و در دل کوه‌ها مستقر شده‌اند و به صورت علنی با نظام جمهوری اسلامی و اتحاد کشورهای همسایه مبارزه می‌کنند. وی با اشاره به برخورد قاطعانه با اقدامات تروریستی گروهک‌های معاند، افزود: عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای ضدانقلاب به خواب ابدی تبدیل خواهد داشت مگر اینکه پیکر بی‌جان آنان در منطقه پیدا شود. وی اضافه کرد: سپاه پاسداران با قدرت تمام هرگونه خودنمایی برای این گروهک‌ها که اغلب دست‌نشانده و جیره‌خوار اسکتبار جهانی هستند را به رویایی برای آنان مبدل خواهد کرد. وی با اشاره به حادثه تروریستی پیرانشهر و شهادت سه نفر از نیروهای جان‌برکف سپاه ادامه داد: عملیات تروریستی یک اقدام ناجوانمردانه است که هیچ وقت باعث کاهش ضریب ناامنی در کشور نمی‌شود. سردار شهسواری تاکید کرد: آذربایجان‌غربی با وجود داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه و وجود انواع گروهک‌های ضدانقلاب در اطراف خود جزء استان‌های امن کشور محسوب شده و این خطه توسط نیروهای جان‌برکف و مرزداران غیور منطقه به خوبی حفاظت می‌شود. وی بیان کرد: یکی از شهدای این حمله تروریستی از نیروها و رزمندگان بومی و عشایر منطقه است که ۳۷ سال برای برقراری و پایداری امنیت خالصانه تلاش کرد و بالاخره جان خود را فدای نظام و این مرز و بوم کرد. سردار شهسواری با بیان اینکه عملیات تلافی‌جویانه علیه این گروهک به صورت کوبنده انجام شد، گفت: دشمنان نظام و اسلام در هر کجای این دنیا که باشند از تیررس نیروهای سپاه و بسیجی در امان نخواهند بود و باید همواره منتظر عواقب این‌گونه حرکت‌های ناخردمندانه خود علیه رزمندگان اسلام باشند. بعد ازظهر سه‌شنبه هفته گذشته / ‏۱۸ تیرماه / ‏در یک حمله تروریستی در پیرانشهر سه نفر از نیروهای سپاه به شهادت رسیدند و یک نفر نیز زخمی شد.

 

اتحادیه اروپا برای ایران گواهینامه کار صادر کرد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: مهندسان ایرانی به زودی گواهینامه کار در اتحادیه اروپا را با برگزاری آزمون در آلمان دریافت می‌کنند. «فرج الله رجبی» در بیست و دومین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: تعاملات سازمان نظام مهندسی با خارج از کشور در سه سال اخیر افزایش بافته است. وی گفت: سال گذشته با وزارت آموزش و تحقیقات آلمان تفاهنامه‌ای را منعقد کرد تا در حوزه گرمایشی و تأسیسات مهندسان ما را آموزش دهند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: در همین راستا تعدادی از مهندسان ما به آلمان اعزام شدند تا مورد آموزش قرار بگیرند. وی خبر داد: یک گروه از مهندسان ایرانی برای اخذ گواهینامه کار در اتحادیه اروپا به آلمان اعزام می‌شوند؛ بعد از این آزمون و اخذ گواهینامه مهندسان ایرانی امکان کار در اتحادیه اروپا را خواهند داشت. رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ارتقای جدی جامعه مهندسی ایران در ارتباط با جهان را جزو برنامه‌های مهم شورای مرکزی خواند و گفت: برای پیگیری سیاست صدور مهندس، ابتدا باید میزان سواد مهندسان خود را ارتقا دهیم. رجبی با اشاره به انتخابات پیش روی شورای مرکزی نطام مهندسی ساختمان که برگزار می‌شود گفت: امیدوارم کسانی انتخاب شوند که می‌توانند باعث ارتقای مهندسی ایران شده و سیاست‌های ارتباطی ما با خارج از کشور را اداره کنند.

 

 عتبات دانشجویی آغاز شد

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به استقبال ۶۳ هزار نفر از بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت: در این دوره ۱۳ هزار نفر در قالب ۳۵۰ کاروان به عتبات اعزام می شوند. حجت الاسلام مرتضی مطهری پور در همایش دعوت که به مناسبت بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای این دوره از عتبات دانشگاهیان از (۱۸ خرداد) آغاز شد و ثبت نام دانشگاهیان برای اعزام به عتبات تا ۲۷ خردادماه ادامه داشت. وی افزود: با توجه به کثرت مشتاقان زیارت، ۳۰ خرداد قرعه کشی بین ثبت نام کنندگان انجام گرفت که در نتیجه آن برای اعزام دانشگاهیان به عتبات ۳۵۰ کاروان برنامه‌ریزی و زمینه سفر ۱۳ هزار نفر از دانشگاهیان فراهم شده است. وی ادامه داد: ۲۶۸ کاروان به صورت هوایی و ۸۲ کاروان به صورت زمینی اعزام می‌شوند.

 

موسوی پاسخ موشکی ظریف  را تشریح کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اظهار کرد: پاسخ ظریف به مجری ان بی سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن " تعلیق به محال" بود. سید عباس موسوی که به همراه وزیر امور خارجه ایران در نیویورک به سر می‌برد در توییتی در پاسخ به برخی از اظهارات مبنی بر آمادگی ایران جهت مذاکره در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و استنباط اشتباهی که از سخنان ظریف از سوی برخی از رسانه‌ها در مصاحبه با شبکه آمریکایی nbc در مورد فعالیت‌های موشکی ایران صورت گرفته بود، نوشت: پاسخ دکترظریف به مجری ان بی سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن "تعلیق به محال" بود. هم توپ را در زمین آمریکا انداخت و هم بجای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید. موضع ایران و دکتر ظریف درباره توانمندی‌های موشکی کشور مشخص است.

 

پرچم دستگاه‌های جوان به دست جوان‌ ها افتاد

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر استغنای واقعی با تداوم جوشش درونی در کشور و دل بریدن از بیگانگان تاکید کردند. مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور که در ایام چهلمین سال برپایی نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، فرمودند: الان مراجعه به جوان‌هایی که اهل ابتکار هستند از طرف دستگاه‌های گوناگون دولتی زیاد شده است؛ دستگاه‌های جوان و خوبی همچون جهاد دانشگاهی که توانایی‌های زیادی دارند. ایشان افزودند: این‌ها همواره منتظرند کسی به آنها مراجعه کند و از این‌ها کار بخواهد. خیلی اوقات به ما شکایت می‌کردند که دستگاه‌های دولتی از ما کار نمی‌خواهند و کاری که ما تولید کردیم را از ما نمی‌خرند و سراغ بیگانگان می‌روند. الحمدلله دل بریدن از بیگانگان موجب شده به این دستگاه‌ها مراجعه شود، از این دستگاه‌ها کار خواسته شود، اینها به حرکت بیفتند و یک جوشش درونی در کشور به وجود آمده است و این به توفیق الهی ادامه پیدا خواهد کرد و به فضل الهی کشور را به استغنای واقعی از بیگانگان خواهد رساند.

 

طلا از مالیات شانه خالی کرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون گفت که اعضای این کمیسیون تاکید کردند که منافع معافیت مالیاتی باید به تولیدکننده اصلی برسد. سیدحسن حسینی شاهرودی درباره نشست کمیسیون اقتصادی گفت: ادامه شور دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات برخی نمایندگان درباره معافیت‌های برخی کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده همانند پنبه و فرآیند تولید آن تا نخ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: معافیت طلا و ارزش افزوده‌ای که به ساخت آن تعلق گرفته یکی از پیشنهادات دیگر بود، همچنین در نشست امروز تاکید شد که باید به سمتی حرکت کرد که تولیدکننده از این معافیت استفاده کند، نه بازرگان و یا مصرف کننده نهایی. حسینی شاهرودی ادامه داد: منافع معافیت مالیاتی باید به تولیدکننده اصلی برسد و فرآیند معافیت ها باید به نوعی در قانون اصلاح شود که به جای رونق بازرگانی و فروش شاهد رونق تولید باشیم. به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، رای گیری درباره موارد بررسی شده لایحه مالیات بر ارزش افزوده به جلسات آتی کمیسیون موکول شد تا پس از جمع بندی برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال شود.

 

شیراز بزرگ‌ترین اورژانس تأمین اجتماعی کشور را افتتاح کرد

مدیر درمان اداره کل تأمین اجتماعی فارس کاهش آلام و دغدغه‌های درمانی و اجتماعی ذی‌نفعان را از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی دانست. اکبر امیری با اعلام این خبر که شهریور ماه امسال بزرگ‌ترین اورژانس تأمین اجتماعی کشور در شیراز افتتاح میشود، گفت: افتتاح بزرگ‌ترین اورژانس تأمین اجتماعی کشور در شیراز همزمان با هفته دولت انجام می‌شود که این مرکز به مساحت 2100 متر مربع در بیمارستان شهید بهشتی شیراز قرار دارد. وی بیان داشت: همچنین اسناد مناقصه فاز دوم بیمارستان 320 تختخوابی تءمین اجتماعی شیراز نیز شهریور ماه منتشر خواهد شد. مدیر درمان تأمین اجتماعی فارس با تاکید بر این که مدیران و کارکنان تأمین اجتماعی از محل حق بیمه کارگران حقوق می‌گیرند و باید پاسخگوی نیازها و خواسته‌های افراد تحت پوشش باشند، افزود: پارسال 1 هزار و 232 میلیارد تومان هزینه درمان افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در فارس کردیم و این به معنای آن است که موفق شدیم این میزان بودجه را وارد فارس کرده و هزینه کنیم.

 

چای و برنج هم از ارزش افزوده گریختند

ذبیح‌الله نیکفر در نشست با فعالان حوزه چای در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه باید مشکل تولیدکننده و مصرف‌کنندگان حل شود، اظهار کرد: مردم برای زندگی نیاز به آرامش دارند و‌ مهم‌ترین مسأله برای ایجاد آرامش حمایت از مصرف‌کننده و‌ تولیدکنندگان است که اگر این امر انجام شود، اشتغال پایدار در منطقه ایجاد می‌شود. وی با اشاره به حذف ارزش‌افزوده برای چای و برنج گفت: یکی از اقدامات دولت حذف ارزش‌افزوده برای چای و برنج بوده ولی این کار برای تولیدکنندگان انجام‌شده و واردکنندگان بهانه‌ای برای حذف ارزش افزوده بوده‌اند لذا امیدوارم به این امر توجه ویژه‌ای شود. نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار حذف ارز دولتی در حوزه چای تصریح کرد: از زمانی که دولت با اقدام خود ارز 4200 تومانی را حذف کرد رقابت در بین چای‌کاران افزایش پیداکرده ولی لازمه استمرار این کار ادامه این اقدام است زیرا در غیر این صورت سرمایه چای‌کاران از بین می‌رود. نیکفر لازمه پیشرفت در حوزه چای را حذف ارز دولتی به تولید چای در کشور دانست و افزود: اگر افزایش تعرفه واردات و ارز حذف‌شده را به امر تولید و صنعت چای اختصاص دهیم بسیار برای چای‌کاران و کارخانه‌داران مؤثر است. وی با اذعان به اینکه چای به‌راحتی نمی‌تواند وارد کشور شود، بیان کرد: چای به دلایل مختلف ازجمله میزان وزن خود نمی‌تواند به‌راحتی وارد کشور شود لذا برای جلوگیری از انجام این کار دولت باید خوب عمل کرده و راه‌حل کلی در این زمینه اندیشیده شود. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود آمار سرانه مصرف چای در کشور گفت: اگر سعی داریم در حوزه چای برنامه‌ریزی به‌خوبی انجام‌شده و دلالان نتوانند به‌راحتی واردات کنند باید سرانه مصرف چای را در کشور تعریف کرد زیرا در غیر این صورت چای‌کار از بین می‌رود.

 

قوه قضا خودرویی ها را تهدید کرد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مردم به دلیل خُلف وعده خودروسازان مراجعات متعددی به ما دارند که به آنها توصیه می‌شود در صورتی که این شرکت‌ها به قراردادهای خود پایبند نیستند، مطالبات خود را در محاکم قضایی پیگیری کنند. عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به صحبت‌های رییس قوه قضاییه مبنی بر برخورد با خودروسازان در صورت تغییر در قیمت و زمان تحویل خودرو، گفت: خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کرده و به مفاد قراردادهای منعقد شده پایبند باشند. وی اظهار کرد: خودروسازان در قراردادها به نکاتی مانند تحریم و... اشاره کردند. مردم معمولا مفاد قراردادها را مطالعه نمی‌کنند به همین دلیل در حال حاضر با مشکلات بسیار روبه رو شده‌اند. در بسیاری از قراردادها قید می‌شود؛ در صورت بروز وضعیت‌های خاص تصمیمات تغییر می‌کند، خودروسازان نیز به استناد این مواد در قراردادها از تحویل خودرو خودداری می‌کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مجلس از مردم حمایت می کند، خاطرنشان کرد: خودروسازان باید به قراردادها عمل کنند چراکه این قراردادها قانون هستند، محاکم قضایی براساس این قراردادها باید تصمیم بگیرند. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورتی که خودروسازان خلاف قرارداد عمل کرده باشند با آنها برخورد می‌شود، ادامه داد: محاکم قضایی باید براساس قرارداد تصمیمگیری کنند. اکبریان با اشاره به رونمایی از خط تولید پژو 301، تصریح کرد: اگرچه شرکت‌های پژو، سیتروئن، رنو و کیا قراردادهایی با خودروسازان ایرانی منعقد کردند اما با اعمال تحریم‌ها این شرکت‌ها تخلف کرده و ایران را ترک کردند.

 

موج جریانات سیاسی شورای نگهبان را تکان نداد

دبیر شورای نگهبان گفت: در انتخابات پیش‌رو با مشکل کثرت ثبت‌نام‌کنندگان مواجه خواهیم بود بنابراین لازم است قانون انتخابات طوری اصلاح شود که ثبت‌نام‌کنندگان دارای شروط خاص و معینی باشند. آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان به مناسب سالروز تأسیس شورای نگهبان در جمع کارکنان این نهاد، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا علیه‌السلام گفت: یکی از کار‌های مهم شورای نگهبان انتخابات است و ما به عنوان ناظر انتخابات باید خدا، قانون و اخلاق را در نظر بگیریم. وی افزود: شورای نگهبان نهاد بی‌طرفی است و کار این نهاد در چارچوب قانون است و برای ما هیچ فرقی ندارد که فرد ثبت‌نام‌کننده مربوط به کدام جریان سیاسی است؛ لذا هرکس شروط مصرح در قانون را داشته باشد احراز صلاحیت می‌شود. آیت‌الله جنتی تأکید کرد: شورای نگهبان وابسته به هیچ جریان سیاسی نیست و تحت تأثیر جریانات سیاسی و هیچ کسی قرار نمی‌گیرد و هیچ ضرر و نفعی هم از اینکه چه کسی وارد مجلس بشود یا نشود نمی‌برد بلکه بر اساس وظیفه‌ای که دارد کار خود را انجام می‌دهد. دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: متأسفانه قانون انتخابات فعلی شروط خیلی ساده‌ای برای ثبت‌نام دارد که همین مسأله باعث می‌شود میزان ثبت‌نام افراد در انتخابات بسیار بالا رفته و وقت و هزینه زیادی برای بررسی صلاحیت آن‌ها ببرد. وی افزود: احتمالاً در انتخابات پیش‌رو نیز با مشکل کثرت ثبت‌نام‌کنندگان مواجه خواهیم بود بنابراین لازم است قانون انتخابات طوری اصلاح شود که ثبت‌نام‌کنندگان دارای شروط خاص و معینی باشند تا هرکسی به راحتی نتواند ثبت‌نام کند. آیت‌الله جنتی در پایان با بیان اینکه فرصت رسیدگی به صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی کم است، یادآور شد: در دوره گذشته 12هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند و این مسأله مشکل بزرگی برای بررسی صلاحیت‌ها به وجود آورده بود.

 

ایران دست نفتکش خارجی را گرفت

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اخبار ضد ونقیض درباره توقف کشتی اماراتی در خلیج فارس (ابهای ایران ) گفت : یک نفتکش خارجی در آبهای ایران به علت نقص فنی دچار مشکل شد. سید عباس موسوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: یک نفتکش خارجی به علت نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که براساس مقررات بین المللی، نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفتند و توسط یدک کش آن را به سمت آب‌های ایران منتقل کردند تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود. جزئیات بیشتر دراین باره متعاقبا اعلام می شود.

 

کشور به مسکن تشنه تر شد

محمد اسلامی نمایه، وزیر راه و شهرسازی گفت: سالانه نیاز به ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی داریم. محمد اسلامی در بیست و دومین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه جامعه مهندسی ما در این برهه زمانی نیاز به افزایش سطح اعتبار و اعتمادآفرینی روزافزون دارد، گفت: دوره ای که به مهندسی به عنوان کسب و کار نباید نگاه کرد بلکه کشور نیاز به یک حرکت جهشی دارد تا در توسعه اقتصادی پیشرو باشد. وی افزود: سازمان نظام مهندسی باید به یک سازمان معیار، پیشتاز و پیشرو تبدیل شود تا اعتماد به آن در همه بخش های دولتی و غیردولتی روزافزون باشد. سازمان «خوددرگیر» هیچگاه در مسیر رشد قرار نمی گیرد. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روزآمد کردن قابلیت های مهندسی با استفاده از توانایی شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت ساختمان و تجاری سازی نوآوری های این شرکت ها اقدامی است که جامعه مهندسی به آن نیاز دارد. اسلامی با تاکید بر اینکه روزهای پر تنش نظام مهندسی نیز پشت سر گذاشته شده و از سال جاری نباید در این سازمان تنش داشته باشیم، اظهار داشت: نظام مهندسی باید به پشتیبانی طرح های دولت، به کمک اجرای برنامه اقدام ملی، تولید و عرضه مسکن بیاید تا رونق اقتصادی ایجاد کند. وی تصریح کرد: از همین رو به زودی آئین نامه کنترل شهرسازی را تدوین کرده و بر روی فرایند صدور پروانه اثر خواهیم گذاشت. همچنین باید لایحه درآمد پایداری شهرداری ها هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود تا درآمد و بودجه شهرداری ها از محل صدور پروانه های ساخت و ساز قطع شود.

 

حکم پدیده شاندیز صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم پرونده پدیده شاندیز خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده حکم آقای پهلوان و پدیده شاندیز صادر شده است و گویا از اعدام به حبس ابد تخفیف داشته است.همچنین شنیده شده است نام چندین استاندار در این پرونده مطرح است، این موضوع صحت دارد؟ گفت: حکم پرونده پدیده شاندیز صادر شده است. حکم سنگین و مطولی هم صادر شده است به طوری که دادنامه دستی ۷۰۰-۸۰۰ صفحه است. وی افزود: اجازه بدهید در رابطه با جزییات زمان لازم که فرا برسد توضیحات ارایه دهم.به هر حال حکم سنگین این پرونده صادر شده است.

 

تب کریمه در ایران قربانی گرفت

معاون بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تب کریمه کنگو تاکنون جان ۵ نفر را گرفته است،گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری با افزایش آگاهی و آموزش کاهش یافته است. کریم امیری با بیان اینکه هر سال با گرم شدن هوا شاهد طغیان جمعیت کنه‌ها و شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور هستیم، گفت: البته گاهی نیز ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد به عنوان مثال هوا آنقدر گرم شود که جمعیت خود کنه‌ها را نیز از بین ببرد و باعث نابودی آنها شود ولی در گرمای هوا معمولاً با افزایش جمعیت کنه‌ها مواجه هستیم، به ویژه در تیر و مردادماه این اتفاق زیاد رخ می‌دهد. وی با اشاره به اینکه هر سال بیشترین موارد بیماری را در این ماه‌ها داریم، ادامه داد: به همین دلیل به مردم و به ویژه دامداران توصیه می‌کنیم در تیر و مرداد نسبت به این مساله هوشیار باشند و به خصوص دامداران به سمپاشی دام‌ها و جایگاه آنها اقدام کنند. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مردم از کشتار و ذبح دام خارج از کشتارگاه جدا خودداری کنند، تصریح کرد: درست است که این بیماری توسط کنه از دام به دام و از دام به انسان منتقل می‌شود اما یک راه مستقیم انتقال نیز وجود دارد و آن این است که افرادی که دام مبتلا را سر می بُرند اگر هنگام کشتار، بدن این افراد کوچک‌ترین زخمی داشته باشد یا اینکه خون دام مبتلا به گوشه چشم آنها بپاشد احتمال اینکه این فرد هم مبتلا شود بسیار زیاد خواهد بود. امیری ادامه داد: همچنین مصرف گوشت دام آلوده به صورت ناپخته و یا مصرف جگر آن به صورت خام یا نیم پز احتمال آلودگی به بیماری را افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت بهداشت تاکنون حدود ۶۱ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند، اضافه کرد: تعداد افراد مبتلا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ نفر کمتر است. سال گذشته در همین زمان تعداد افراد مبتلا بیش از ۸۰ نفر بوده و تا آخر سال تعداد مبتلایان به ۱۵۸ نفر رسید. امسال امیدواریم تعداد مبتلایان به ۱۰۰ نفر هم نرسد. وی افزود: سازمان دامپزشکی نیز به محض اینکه یک مورد را وزارت بهداشت گزارش می‌کند، در منطقه حضور می‌یابد، تمام آن منطقه را تا شعاع سه کیلومتر سمپاشی می‌کند و تمام عواملی را که می‌تواند باعث انتقال بیماری شود از بین می‌برد. وی با بیان اینکه اگر مردادماه را پشت سر بگذاریم با فروکش بیماری مواجه خواهیم بود، ادامه داد: تاکنون ۵ نفر در کشور بر اثر ابتلاء به این بیماری فوت کرده اند.

 

عوامل سرنگونی پهپاد آمریکایی «خادم امام رضا(ع)» شدند

سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران به همراه چهار تن از نیروهای نظامی که در سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی به حریم هوایی کشور نقش مستقیم و عملیاتی داشتند، ضمن تشرف به حرم مطهر رضوی و زیارت مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، مفتخر به دریافت نشان خادمی این آستان مقدس شدند. تولیت آستان قدس رضوی پس از اهدای نشان خادمی به این نیروهای نظامی، با تقدیر از زحمات نیروهای مسلح در حفظ عزت و اقتدار و کیان ملی و با تجلیل از عملیات غرورآفرین سرنگونی پهپاد متجاوز اظهار داشت: ایران اسلامی مزیّن به نام مبارک حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام است و نیروهای نظامی کشور افتخار می‌کنند که با تمام وجود از مرزهای پهناور کشوری که زیر سایه نام مقدس آن حضرت قرار دارد، پاسداری می‌کنند.

 

دو فوریت طرح الزام بانک ها به حذف سود و جرایم مضاعف تصویب شد

حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به  تصویب طرح الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جرایم مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: امروز این طرح براساس حذف سودهای مرکب بانک ها و موسسات غیربانکی که از طریق جرائم وام هایی که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می شود، گرفته می شد به تصویب رسید. وی ادامه داد: گرفتن سود های مرکب از نظر شرعی نیز مشکل دارد و روش فعلی بانک ها و نوع محاسبه آنها با فقه و شرع همخوانی ندارد. نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در شورای اسلامی گفت: این طرح در راستای اجرای احکام دین اسلام، ممانعت از ورشکستگی بانک ها و اصل آزادی قراردادها بوده است. حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه اقتصاددانان و علما معتقد به حذف سود ربوی هستند، خاطرنشان کرد: بدهی های بانکی به دلیل نوع سود، جرائم و قراردادهای متوالی عملا غیرقابل پرداخت می‌شوند و عملا زمینه ساز سودهای ربوی را فراهم می سازند. وی ادامه داد: این طرح باعث پیشگیری از ادامه تعطیلی واحدهای تولیدی شده و رونق تولید در کشور می شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارداشت: با تصویب دو فوریتی طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جرایم مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان در صحن علنی این طرح خارج از دستور در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می گیرد و باید مورد تایید شورای نگهبان برای اجرای آن صورت بگیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار