حضور ملخ‌ها در مزارع گندم و جو موضوعی است که معمولا شاهد آن هستیم اما درحال حاضر شنیده شده که پای ملخ‌ها به دریا رسیده و ساحل دریا مهمان موج انبوهی از ملخ‌های زنده و مرده است.
کد خبر: ۷۶۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 19 July 2019

از شهرستان ساری، درست است سیل با خساراتی همراهی بوده اما با آمدنش زمین‌های خشک را سیراب کرد و جانی دوباره به طبیعت بخشید که با خوشحالی کشاورزان برای آغاز فصل کشت همراه بود اما این خوشحالی دیری نپایید به‌طوری‌که خبر هجوم ملخ‌ها تمام آرزوهای آنان را نقش بر آب کرد.

درست است در سال‌های گذشته شاهد وجود ملخ‌ها بودیم اما ورود موج ملخ‌ها که برای همه مردم به عینه قابل مشاهده است نگرانی‌های بسیاری به همراه داشت.

حضور ملخ‌ها در مزارع گندم و جو موضوعی است که معمولا شاهد آن هستیم اما درحال حاضر شنیده شده که پای ملخ‌ها به دریا رسیده و ساحل دریا مهمان موج انبوهی از ملخ‌های زنده و مرده است.

این موضوع برای ساحل‌نشینان نگرانی‌هایی به دنبال داشته که لازم است درباره تبعات و مخاطرات موج ملخ‌ها ازسوی مسؤولان بررسی بیشتری صورت گیرد؛ چراکه اکنون این موضوع کشاورزان مناطق ساحلی را که در انتظار دروی خوشه‌های طلایی برنج هستند نگران کرده است.

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث افزایش گرمای زمین نه تنها در کشور ایران بلکه در تمام کشورهای جهان موجب بروز تغییرات آب و هوایی جدی شده است.

همایون خوشروان افزود: یکی از مسائل هجوم ملخ‌ها پس از وقوع سیلاب‌های وسیع در کشور بوده که بیشتر مناطق جنوبی کشور را تحت تاثیر قرار داده به‌طوری‌که تاثیرات آن را روی اراضی کشاورزی نمی‌توان نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه شنیده شده هفته قبل این ملخ‌ها با فراوانی گسترده به سواحل دریای خزر رسیدند، تصریح کرد: سؤال مهم این است منشا این ملخ‌ها از کجاست که در این زمینه فرضیه نخست این بوده ملخ‌های جنوب کشور مهاجرت کردند و یا ملخ‌ها ازطریق جریان آب و هوایی از مدیترانه خود را به دریا رساندند.

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: ملخ‌ها در مناطق گرمسیری گرم و خشک زندگی می‌کنند و از کشت‌های دیم ازجمله یونجه، گندم و شبدر استفاده می‌کنند.

خوشروان یادآور شد: برای نخستین بار است که ملخ‌ها به سواحل دریای خزر هجوم آوردند که باید شناسایی شوند و در این زمینه اگر مطالعه صورت گیرد قابل ردیابی است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تبعات ملخ‌ها این بوده که باتوجه به وجود گروهی از گیاهان ماسه‌دوست در مناطق خشک ساحلی که نقش مهمی در حفاظت از ماسه‌ها و تولید و توسعه تپه‌های ماسه‌ای دارند موجب از بین رفتن آنان شده و شرایط را برای فرسایش ماسه‌ها فراهم کرده و از بین رفتن تنوع زیستی گیاهان ساحلی را سبب می‌شود.

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: همچنین این ملخ‌ها در مسیر خود مهاجرت کرده و بعد از قلع و قمع گیاهان ساحلی به مزارع مناطق مرکزی ازجمله زمین‌های شالیزاری حمله می‌کنند.

خوشروان با اعلام اینکه گسترش ملخ‌ها ارتباط مستقیمی با گرمایش زمین دارند، گفت: ضرورت تهیه طرح پژوهشی با همکاری بیولوژیست‌ها، حشره‌شناسان، اقلیم‌شناسان و زمین‌شناسان احساس می‌شود.

وی یادآور شد: آنچه شواهد نشان می‌دهد ارتباط کاملا مستقیم بین تغییرات اقلیمی مخاطرات طبیعی و هجوم ملخ‌ها و حشرات وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق توسط جامعه علمی دارد تا علت تبعات مورد بررسی دقیق قرار گیرد که در این صورت می‌توان از این مخاطرات پیشگیری کرد.

امیدواریم تا قبل از اینکه شاهد مخاطرات جدی برای دریا و ساحل‌نشینان نباشیم شاهد بروز مشکلی در زمینه هجوم ملخ‌ها در مناطق ساحلی استان نباشیم.
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار