یکی از گیاهان خوراکی بسیار معطر که برای طعم دهی به انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، آویشن است. آیا فارغ از عطر و طعم بی‌نظیر این گیاه خوراکی از فواید و مزایایش هم با خبر هستید؟ در این مطلب می‌خواهیم برخی از خصوصیات این گیاه و مصارف قدیمی‌اش را معرفی کنیم.
کد خبر: ۷۶۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 19 July 2019
تابناک فارس به نقل از برترین ها: یکی از گیاهان خوراکی بسیار معطر که برای طعم دهی به انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، آویشن است. آیا فارغ از عطر و طعم بی‌نظیر این گیاه خوراکی از فواید و مزایایش هم با خبر هستید؟ در این مطلب می‌خواهیم برخی از خصوصیات این گیاه و مصارف قدیمی‌اش را معرفی کنیم.

آویشن با نام علمی Thymus vulgaris یکی از اعضای خانواده نعناع به شمار می‌رود و تنها یک طعم‌دهنده نیست. گیاه آویشن در آب و هوای گرم طاقت می‌آورد و به صورت بوته‌ای و با برگ و گل‌های بنفش کوچک که در اطراف ساقه‌ها رشد می‌کنند، به زندگی خود ادامه می‌دهد. پیدا کردن گیاه آویشن ساده است و می‌توانید آن را در گلخانه‌ها، گل‌فروشی‌ها و حتی برخی از مغازه‌های سبزی فروشی پیدا کنید و یا آن‌ها را خودتان در خانه پرورش دهید. اگر باغچه کوچکی در خانه دارید، بهتر است به فکر نگهداری از این گیاه باشید چرا که نیاز به مراقبت چندانی ندارد.

فواید مصرف آویشن را بشناسید

با وجود آنکه آویشن معمولاً به عنوان چاشنی و ادویه برای طعم دهی به سوپ و انواع غذا‌ها به کار برده می‌شود، می‌توانید از خصوصیات تغذیه‌ای‌اش بیشتر بهره ببرید. پس وقت آن رسیده است که با مزایای آویشن بیشتر آشنا شوید.

۱. آویشن درمان طبیعی برای بسیاری از درد‌ها است

• خصوصیت ضد باکتری و ضدعفونی کننده آویشن باعث می‌شود برای درمان آکنه مؤثر باشد چرا که قدرت کشتن باکتری‌هایی که موجب مشکلات پوستی می‌شود را دارد.

• آویشن گیاه ضدعفونی کننده است و میکروارگانیسم‌هایی که باعث عفونت می‌شوند را از بین می‌برد. به همین دلیل برای افراد مبتلا به فارنژیت یا التهاب گلو توصیه می‌شود.

• روغن آویشن نیز برای قارچ پوستی، خصوصاً در ناحیه دست و پا مناسب است. برای این منظور محلولی از ترکیب آب و چند قطره روغن آویشن تهیه کنید و دست یا پای خود را برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه درون محلول قرار دهید.

• آویشن درمان مناسبی برای کم‌خونی محسوب می‌شود چرا که حاوی آهن است. این ماده هضم و گوارش را تسهیل می‌دهد و از اسپاسم معده و تجمع گاز‌هایی که موجب درد می‌شوند، جلوگیری می‌کند. چای آویشن بنوشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

• در نهایت آویشن یک درمان عالی برای علائم چرخه قاعدگی است. درد قاعدگی را کاهش می‌دهد و موجب آرام شدن علائمی مانند سر درد، بدن درد و جمع شدن مایعات بدن می‌شود.

فواید مصرف آویشن را بشناسید

۲. برای آشپزی فوق‌العاده است

آویشن طعم بی‌نظیری به بسیاری از غذا‌ها می‌دهد و برگ‌های آن هم برای تزیین مناسب است. آویشن را می‌توان برای طعم دادن انواع سوپ، خامه درون غذا و خورشت استفاده کرد.

از زمان‌های قدیم ادویه‌هایی مانند آویشن برای آماده کردن انواع خوراک‌هایی که نیاز به نرم شدن داشته یا باید عصاره گیری می‌شد، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. زیرا برگ‌های آویشن آرام‌پز است و موجب می‌شود روغن بیشتری جذب شود و در نتیجه عطر و رایحه‌اش خارج شود. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای استفاده از فواید آویشن است.

۳. قارچ‌کش طبیعی است

گیاه آویشن فعالیت قارچ‌کشی، حشره کشی و دافع حشرات دارد و به طور ویژه در برابر پروانه سفید کلم فعالیت می‌کند. آویشن موجب جذب شدن زنبور‌ها می‌شود. اسانس آویشن قرمز بر روی محصولات مبتلا به قارچ و باکتری، خاصیت درمانی و پیش‌گیری کننده دارد. این گیاه را می‌توانید در گلخانه‌ها پیدا کنید و ببینید که در قسمت‌های مختلف پخش شده‌اند تا موجب سلامتی دیگر گیاهان شوند.

فواید مصرف آویشن را بشناسید

در طول مرحله پس از برداشت، آویشن می‌تواند عمر میوه و سبزیجات را افزایش دهد. فعالیت یونی عصاره آویشن موجب نفوذ آن به دیواره سلولی میکروارگانیسم‌ها می‌شود و بدون آسیب به گیاه، آن‌ها را از بین می‌برد. این روش یکی از راه‌های غیر سمی برای درمان گیاهان و جلوگیری از آفات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار