بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این که گفته می‌شود طرح اعاده رسیدگی به اموال نامشروع مسئولان مسکوت مانده است، گفت: خیر ، این طرح مسکوت نمانده است اما دارای چند ایراد جدی به این طرح وارد است.
کد خبر: ۷۶۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 22 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:بهرام پارسایی درباره این که گفته می‌شود طرح اعاده رسیدگی به اموال نامشروع مسئولان مسکوت مانده است، گفت: خیر ، این طرح مسکوت نمانده است اما دارای چند ایراد جدی به این طرح وارد است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طبق گفته حقوقدانان و بررسی‌های خودمان طرح اعاده اموال نامشروع بسیار کامل‌تر و پخته‌تر می‌توانست به صحن مجلس بیاید، عنوان کرد: قبل از این طرح هم ما قانونی درباره بررسی اموال نامشروع داشته‌ایم، یعنی اینگونه نبود شخصی اموال نامشروعی به دست بیاورد اما قانونی برای بازگرداندن و یا برخوردی با آن وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: قانون مذکور هم مانند بسیاری از قوانینی که اجرا نمی‌شود، مغفول مانده است.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح بسیار عجولانه به صحن مجلس رسید، اظهار داشت: به نظر می‌رسد خود مسئولان قوه قضائیه این انتظار را داشتند با هماهنگی، همراهی و همفکری با آنان این طرح به صحن مجلس بیاید.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قوه قضائیه به بندهایی از این طرح ایراداتی وارد کند و بندهایی حذف شود که کلیت این طرح را زیر سوال می‌برد. در حال حاضر یکی از پیشنهادها این بود که روی نیروهای قوه قضائیه و قضات هم نظارت وجود داشته باشد اما در مجلس رأی نیاورد و نمایندگان این بند را رد کردند، درحالیکه این تخلف در نهادی می‌تواند اتفاق بیفتد.

پارسایی ادامه داد: ایراد دیگر این طرح این است که برای اموال نامشروع مسئولان است و کسانی که مسئول نباشند و اموال نامشروع به دست بیاورند در مظان اتهام قرار ندارند و با آن‌ها برخوردی نمی‌شود در صورتی که بسیاری از این افراد با استفاده از رانت‌ها اموالی را برای خود دست و پا می‌کنند.

وی با بیان این‌که این افراد می‌توانند به راحتی از رانت‌های اطلاعاتی و اقتصادی استفاده کنند، گفت: این اشخاص با تعامل مسئولیتی که طرح اعاده اموال نامشروع برای آنان در نظر گرفته می‌توانند از انواع و اقسام رانت‌ها برخوردار شوند به راحتی می‌توانند تخلفات سنگین اقتصادی انجام دهند و در امان هم باشند.

نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چنین طرحی باید جامع باشد و نباید مسئولان را از دیگران تفکیک کند و باید به طور کلی به اموال نامشروع افراد رسیدگی کند چه مسئول و چه غیر مسئول و نباید بین کسانی که از قانون تخطی می‌کنند تفکیک قائل شود.

وی ادامه داد: یکی از ایراداتی که به این طرح گرفته می‌شود همین است، کما این‌که در حال حاضر بیشترین اموال نامشروع به نام مسئولان نیست و این دیگران هستند که با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی هرکاری می‌خواهند انجام می‌دهند و در خطر نیستند.

پارسایی خاطرنشان کرد: معتقدم طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان باید با حوصله و تحمل بیشتری به تصویب می‌رسید و شفاف‌سازی در موردش صورت می‌گرفت تا شکافی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: ما سازمان‌های نظارتی و بازرسی زیادی داریم اما اصل را در این طرح بر این موضوع گذاشته‌اند که گزاراشات عام هم می‌تواند رسیدگی شود که همین امر موجب یک بی‌نظمی در کشور خواهد شد زیرا خواه و ناخواه گزارش دادن علیه افراد بدون این‌که مستنداتی در کار باشد، بسیار راحت می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اکتفا کردن به یک گزارش که عامیانه و عمومی باشد، موجبات برخورد با گروه‌های خاص را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: رسیدگی به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان بسیار مفصل است اما به نظر من بسیار با عجله و در یک فضای پوپولیستی و عوام‌فریبانه تصویب شد به نوعی که کسی جرأت نمی‌کرد بگوید که این طرح نیاز به کار کارشناسی و صبر و حوصله دارد.

پارسایی ادامه داد: حرکات پوپولیستی هنگام تصویب این قانون به حدی زیاد بود که افرادی که این کار انجام می‌دادند به قدری خبره بودند که اگر ماهم مخالفتی می‌کردیم می‌گفتند این‌ها مخالف شفاف‌سازی هستند.

وی تاکید کرد: هنگامی که قرار است قانونی تصویب شود، باید جامع، کامل، شفاف و بدون خلاء باشد درصورتی که این قانون در حال حاضر پر از خلاء و ناشفاف است.

نماینده مردم شیراز در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که گفته می‌شود نگاه به تصویب این قانون باتوجه به این که سال آخر مجلس دهم سیاسی و صرفا برای رأی آوری است و نه نگاه اعمال و اجرایی شدن قانون، گفت: خیر،‌ صرفا به این خاطر نیست. اما می‌توانیم بگویم نزدیک انتخابات هستیم و افرادی که نتوانسته‌اند افکار عمومی را اقناع کنند به دنبال جوسازی هستند .

وی تاکید کرد: مسئله این است که اگر قرار بر انجام کاری بود باید مجلس نظارت می‌کرد که چرا قوانین قبلی که در راستای این طرح داشتیم اجرایی نشده و بسیاری از گزارش‌ها رها شده است

پارسایی با بیان اینکه قانون‌های بسیاری تصویب شده اما اجرایی نشده است،‌ بیان کرد: به طور مثال اصل سوم قانون اساسی درباره حقوق شهروندی است اما مشاهده می‌کنید بسیار کمرنگ اجرا می‌شود و یا قوانین دیگری که اصلا اجرایی نمی‌شود بنابراین نه تنها در این طرح بلکه در قوانین دیگر هم بعد نظارتی مجلس بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: ما دغدغه داریم که بعد نظارتی مجلس را قوی‌تر کنیم و چرایی اجرا نشدن برخی از قوانین را بیابیم. این قانون شفاف نیست و فضا را بیشتر به سمت بگیر و ببندهایی می‌برد که می‌تواند ضرباتی را به مسائل مختلف کشور وارد کند.

نماینده مردم شیراز یادآور شد: امروز به هر حال هر مسئولی مخالفانی دارد و اگر قرار باشد به گزارشات اکتفا شود، قطعا کار پیچیده خواهد شد، برای همین است که می‌گویم عدم شفافیت و ناقص بودن این قانون نقص بزرگی است که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح اعاده اموال مسئولان که در مجلس به تصویب رسید جامع و کامل نیست،‌ گفت: امیدوارم که شورای نگهبان خلاء این قانون را برطرف و شامل حال همه افراد و مدیران کند تا کسی نتواند با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی اموالی برای خود دست و پا کند و قانون هم کاری به کار آنان نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار