عنایت الله رحیمی گفت: جهادکشاورزی در استان باید دقیقا میزان تولید محصولات سیفی نظیر گوجه فرنگی را مشخص کرده و اتاق بازرگانی هم ظرفیت تولید رب و دیگر محصولات فرآوری گوجه فرنگی را مشخص کند تا با جلب نظر و همکاری مجلس، بستر برای صادرات تولید مازاد این بخش فراهم شود.
کد خبر: ۷۶۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ 24 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: عنایت الله رحیمی عصر چهارشنبه 2 مرداد در جلسه شورای گفت و گوی استان فارس گفت: جهادکشاورزی در استان باید دقیقا میزان تولید محصولات سیفی نظیر گوجه فرنگی را مشخص کرده و اتاق بازرگانی هم ظرفیت تولید رب و دیگر محصولات فرآوری گوجه فرنگی را مشخص کند تا با جلب نظر و همکاری مجلس، بستر برای صادرات تولید مازاد این بخش فراهم شود.

رحیمی با اشاره به وجود بازار مناسب در کشورهای همسایه برای تولیدات محصولات غذایی فرآوری شده استان فارس، گفت: امسال حتما مازاد تولید داریم و اکثر سیفی کاران معلمان بازنشسته هستند لذا باید قیمت خرید گوجه فرنگی و سایر سیفیجات به شکلی مشخص شود که تولیدکننده متضرر نشود.

او بر لزوم توجه به استاندارد ملی ایران و استانداردهای کشور مقصد در موضوع صادرات کالاها خصوصا موادغذایی تاکید کرد و گفت: حتما اگر مجوز صادراتی کسب شد، سعی کنیم استانداردهای کشور مقصد را داشته باشیم که براساس آن اقدام شود تا بازار را به دست بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس هم در این جلسه گفت: تولید و صادرات رب گوجه فرنگی یکی از مشکلات سالهای گذشته تولیدکنندگان بوده است.

جمال رازقی با بیان اینکه فارس سال گذشته صادرات خوبی را علیرغم شل کن و سفت کن‌های مربوط به صادرات، در زمینه محصول رب گوجه فرنگی داشت، گفت: این صادرات به دلیل همراهی و حمایت استانداری و سازمان صمت بوده است.

رازقی مشکل عمده صادرکنندگان را صادرات پوره گوجه فرنگی براساس مشخصات مورد تقاضای خریدار در کشورهای مقصد دانست و گفت: امروز باید علاوه بر دریافت گواهی از اداره نظارت بر موادغذایی، قرارداد صادرات به تایید اتاق بازرگانی عراق هم برسد، حال آنکه صادر کننده تقاضا دارد که گواهی سفارت کشور مقصد در ایران، کفایت کند.

 نماینده جهادکشاورزی فارس در این جلسه هم اعلام کرد که براساس پیش بینی انجام شده امسال سطح زیر کشت گوجه فرنگی در این استان را 15 هزار و 700 هکتار در نظر گرفته بود اما رصدها نشان دهنده زیر کشت رفتن بالغ بر 20 هزار و 900 هکتار از اراضی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی تولید یک میلیون و 200 هزار تن محصول گوجه فرنگی شده است، گفت: تعاونی روستایی استان فارس و تولیدکنندگان محصول رب گوجه به دنبال تفاهمی برای تسهیل خرید و مناسب سازی آن هستند.

 استاندار فارس در ادامه تاکید کرد که اگر خریدار محصولات مورد نظر در سایر کشورها احساس کند محصول روی دست تولید کننده مانده، قیمت را به حداقل ممکن کاهش خواهد داد.

رحیمی خواستار برنامه ریزی دقیق و اجرایی در این زمینه شد که نه کشاورز و نه تولید کننده و نه صادر کننده متضرر نشود، لذا به جای ورود دولت، کار به دست متخصصان بخش خصوصی سپرده شود.

استاندار فارس با اشاره به ارتباطات ایجاد شده در استان فارس با سایر کشورها، گفت: علاوه بر عراق کشورهای روسیه، افغانستان و قطر هم خواهان محصولات ما هستند.

استاندار فارس با بیان اینکه نظر خریدار و سفارش دهنده محصول در کشور مقصد مهم است، گفت: نگرانی استاندارد حتما جلوگیری از بروز تقلب احتمالی در اقلام صادر شده است که مبادا باعث کاهش محبوبیت و جایگاه کالای ایرانی شود.

رحیمی تاکید کرد که این دغدغه را می توان با انجام فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، حل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار