محققان علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی سائوپائولو در برزیل اعلام کردند نخوردن صبحانه، خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد!
کد خبر: ۷۶۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 29 July 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی سائوپائولو در برزیل اعلام کردند نخوردن صبحانه، خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد!
محققان می گویند این عادت که به خصوص در نوجوانان شایع است شرایط را برای عدم تعادل در تغذیه و بروز دیگر رفتارهای ناخوشایند مرتبط با سلامت فراهم می کند و در نهایت، بزرگسالان را در خطر چاقی قرار می دهد.
دکتر السی کاستا دی اولیویرا فروکرت و همکارانش می گویند فرار از صبحانه با افزایش برخی نشانگرهای چاقی در بدن همراه است.
نخوردن صبحانه سبب می شود افراد برای رفع گرسنگی در طول روز به خوردن نوشابه های شیرین یا تنقلات مضر روی آورند.
مطالعه محققان برزیلی با همکاری دانشمندانی از اتریش، بلژیک، آلمان، یونان، ایتالیا و اسپانیا انجام گرفت.این مطالعه بین سال های 2006 تا 2007 و در سراسر اروپا و برزیل بر روی 3 هزار و 528 فرد بزرگسال در ده کلانشهر انجام شد.
سن داوطلبان بین 12/5 تا 17/5 سال بود و نسبت مذکر و مونث در آنان تقریبا 50 به 50 درصد بود.
سرپرست گروه محققان پروفسور لویس آلبرتو مورنو استاد دانشگاه زاراگوزای اسپانیا بود.محققان دریافتند فرار از صبحانه با افزایش قطر شکم و افزایش چربی شکمی نیز همراه است.
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، محققان می گویند بر اساس این بررسی، حذف صبحانه و فرار از آن به افزایش خطر ابتلا به چاقی منجر می شود.
عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست.
افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی همراه است.
محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است. برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آنها افزایش نیافته است. باید گفت که چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است.
کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می دهد، امری اجتناب ناپذیر است. در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می یابد.
در این حالت اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است.
بنابراین تولید انرژی کاهش می یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار