شهردار شیراز با اشاره به تاریخچه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ ایرانی گفت: در سال‌های گذشته کتاب جایگاه و ارزش خود را در سبد خانواده ایرانی از دست داده است و مردم بیشتر به رسانه‌های تصویری و گفتاری تمایل یافته‌اند.
کد خبر: ۷۶۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 30 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حیدر اسکندرپور در آیین گشایش دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی در شیراز گفت: نسلی که مطالعه نکند مستحق هر اتفاقی است؛ در دستگاه‌های فرهنگی به جای محتوا به قالب‌ توجه شده است و اثر وجودی دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی مشاهده نمی‌شود از همین رو است که نتوانسته‌ایم افراد فهیم و فاضل تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه حرف سنجیده با صدای آرام هم شنیده می‌شود، افزود: افرادی که با صدای بلند می‌خواهند عقاید خود را به دیگران نشان دهند اهل مطالعه نیستند، فضای مجازی به همین دلیل پر از تهمت و دروغ شده است، نقدهای ما از دیگران به سمت توهین رفته است، ما یاد نگرفته‌ایم با کلام طیّب باهم صحبت کنیم و سال‌هاست با درشت‌گویی باهم صحبت می‌کنیم.

اسکندرپور از فعالان حوزه کتاب باعنوان سرمایه‌های فرهنگی یاد کرد و افزود: کتاب معجزه دین اسلام است و نشان می‌دهد شروع و پایان در دین ما کتاب و خواندن است؛ همچنین در طول تاریخ ایران نیز شاهد احداث کتابخانه‌های بزرگی بوده‌ایم که به آن مفتخریم.

کتاب در سبد خانوار ایرانی جایی ندارد

شهردار شیراز با اشاره به تاریخچه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ ایرانی گفت: در سال‌های گذشته کتاب جایگاه و ارزش خود را در سبد خانواده ایرانی از دست داده است و مردم بیشتر به رسانه‌های تصویری و گفتاری تمایل یافته‌اند.

وی از کتاب با عنوان میراثی معنوی یاد کرد و از کاهش میزان مطالعه حتی در میان دانشجویان و محصلان ابراز نگرانی کرد.

درس ادبیات در مدارس جدی گرفته نمی‌شود

اسکندرپور ابراز داشت: نسل جوان با بزرگان ادبی و فرهنگی ناآشنا هستند. در مدارس درس ادبیات مظلوم واقع می‌شود و چندان جدی گرفته نمی‌شود و درحالیکه نوجوانان ما از گفتن یک جمله ادبی کوتاه عاجزند، در دروسی مثل ریاضی قوی هستند.

شهردار شیراز ادامه داد: کنکور به مافیایی عظیم بدل شده و نمی‌توان با آن مقابله کرد و کار به جایی رسیده که باید برای غیرادبی و غیرفاخر صحبت کردنِ نسل جدید کاری کرد، اینها نتیجه جدی نگرفتن درس ادبیات در دوران تحصیل است.

شیراز در مسیر کسب عنوان پایتختی کتاب ایران است

معاون فرهنگی اجتماعی، شهرداری شیراز نیز در این‌ آیین اعلام کرد: در تلاش هستیم که شیراز به پایتخت کتاب ایران بدل شود و بدین منظور شورایی سیاست‌گذاری با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز تشکیل شده است.

ابراهیم گشتاسبی‌ راد اضافه کرد: اولین اقدام این شورا تشکیل دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی بوده است که با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی در شیراز راه‌اندازی شد.

وی از همه نهادها و سازمان‌ها به ویژه سازمان های مردم نهاد برای به بار نشستن این هدف دعوت کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، نیز در این آیین گفت: راه‌اندازی این دبیرخانه به توسعه فرهنگی شهر شیراز کمک خواهد کرد.

روح‌الله منوچهری با یادکرد از جایگاه شیراز طی چهار سال گذشته در جشنواره انتخاب پایتختی کتاب ایران عنوان کرد: شیراز در سال‌های گذشته در جایگاه پنج شهر برتر ایران در حوزه کتابخوانی بوده است.

وفاق و همدلی به جان کتابخانه‌ها رسید

وی با اشاره به همراه شدن مردم و دستگاه‌ها برای کسب عنوان پایتخت کتاب کشور در سال جاری گفت : وفاق و همدلی سبب ایجاد اتفاقاتی مثل روشن شدن تکلیف زمین کتابخانه‌ مرکزی و بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شده است.

منوچهری با اشاره به حضور پررنگ شیراز در جشنواره‌های مختلف در حوزه کتاب، افزود: در حوزه کتابخوانی در روستاها روندی رو به رشد داشته ایم که موجب افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌ها و افزایش میزان امانت از یکصد هزار کتاب به ۲۱۴ هزار کتاب در استان فارس شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار