مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: استان فارس بعد از تهران در تولید و فرآورده‌های خونی بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
کد خبر: ۷۶۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ 30 July 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه: مسعود ترابی در آستانه 9 مردادماه روز ملی انتقال خون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به مشکل تأمین کیسه فیلتردار تهیه خون بیماران تالاسمی، مرکز انتقال خون استان فارس با تمام توان و ظرفیت برای تهیه این کیسه اقدام کرده و بیماران با هیچ‌گونه خطری بیماران مواجه نیستند.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالش مرکز انتقال خون فارس کمبود نیروی انسانی است، افزود: با راه‌اندازی پایگاه چهارم انتقال خون شیراز واقع در ورودی شهرک استقلال خدمات بیشتری به نیازمندان خون و فرآورده‌های خونی ارائه می‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد نیاز مراکز درمانی سرطانی به پلاکت و نیز 100 درصد پلاسما را تأمین می‌کنیم که به‌عنوان یک رکورد بی نظیر در کشور محسوب می‌شود.

ترابی تصریح کرد: با توجه به سطح بالای ایمنی خون در مراکز خون‌گیری در حال حاضر آلودگی این‌گونه فرآورده‌های خونی به ویروس «هپاتیت CوB» و ایدز به صفر رسیده است.

وی بیان داشت: استان فارس بعد از تهران در تولید و فرآورده‌های خونی بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده و نیز در 3 ماهه نخست سال جاری بیش از 53 هزار نفر به مراکز خون‌گیری استان فارس مراجعه که از این تعداد 38 هزار نفر موفق به اهدا خون شدند.

این مسؤول اضافه کرد: مرکز انتقال خون فارس دارای 5 پایگاه ثابت و سیار در شیراز بوده که از این تعداد 3 پایگاه خون‌گیری ثابت و 2 پایگاه سیار و نیز در 7 شهرستان جهرم، فسا، لارستان، داراب، آباده، مرودشت و کازرون این پایگاه‌ راه‌اندازی شده است.

ترابی اضافه کرد: بر اساس آمار خون اهدایی بانوان 3.7 دهم درصد است که نسبت به مردان در اهدا این مایه حیاتی تعداد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی از کمبود خون گروه خونی O خبر داد و افزود: هر کیسه خون تا یک ماه و نیز کیسه پلاکت ماکزیمم تا 5 روز قابل نگه‌داری است و در این راستا از همشهریان درخواست می‌شود نسبت به اهدا خون به مراکز خون‌گیری مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار