مدیر کل بهزیستی فارس،همانند استاندار معتقد بود که مشکل آینده استان و کشور سالمندی است.
کد خبر: ۷۶۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲ 30 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:از دیدگاه استاندار فارس اگر چنین مدیرانی اهمیت آمار را می دانستند برنامه ریزی هایشان منجر به این می شد که ما به اهداف خود برسیم.
رحیمی این را نیز گفت که دستگاه هایی که در زمینه برنامه ریزی فعال هستند، بهداشت و درمان را مدیریت می کنند، توریسم و درمان در حوزه کارشان است و روستاها را اداره می کنند اگر حتی برای شنیدن آمار هم در این جلسه می آمدند، این کارشان موثر بود.
استاندار فارس در خلال سخنانش به نام برخی سازمان ها که می رسید، سراغ مدیران آنان را می گرفت که نماینده مدیر پاسخ می داد وضعیت رئیسش چگونه است.
یکی از نمایندگان ادارات زمانی که قصد داشت درباره صدور شناسنامه برای گروهی از افراد پرسشی بر زبان بیاورد، با این پرسش استاندار فارس مواجه شد که رئیست کجاست؟

آمار جمعیت فارس و لزوم برنامه ریزی
استاندار فارس دراین جلسه به اهمیت آمار و اطلاعات صحیح اشاره کرد و آن را پایه برنامه ریزی دانست و خواستار مشارکت اعضا در بحث های نشست شد.
در این جلسه علیرضا انصاری مدیرکل ثبت احوال استان فارس به بیان آمار و ارقام همچنین عملکرد اداره متبوع خود پرداخت که اطلاعات وی مبنای پرسش و تبادل نظر اعضا و نتیجه گیری های استاندار فارس شد.
سخنان مدیرکل ثبت احوال فارس بیانگر این است که ۷۱ درصد جمعیت استان فارس شهرنشین و ۲۹.۹ درصد روستانشین هستند و جمعیت این استان براساس آخرین سرشماری چهار میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۳۵ نفر است.
جمعیت شهرستان شیراز یک میلیون و ۹۱۳ هزار و ۶۴۹ نفراعلام شد.
انصاری خطاب به استاندار فارس اعلام کرد که درحال حاضر مکانیزم و روشی برای ثبت حمعیت مهاجر نداریم و از جنابعالی و کارشناسان خواستار مساعدت در این زمینه هستیم.

نگهداشت جمعیت روستایی
استاندار فارس با توجه به فزونی جمعیت شهری نسبت به روستایی خطاب به حاضران گفت: نگهداشت جمعیت روستاییان با برنامه ریز اقتصادی امکان پذیر است؛ اگر چه خدمات رسانی خوبی مثل جاده سازی، برق رسانی و مانند آن صورت گرفته اما کمتر به موضوع اشتغال و افراد جویای کار توجه شده است.
ایجاد تنوع شغلی و استفاده از اراضی کشاورزی برای نگهداشت جمعیت در روستاها از مورادی بود که رحیمی بر آن تاکید کرد.

کهنسالان و برنامه ریزی
استاندار فارس به استناد آمارهایی که مدیر کل ثبت احوال فارس داده بود و بیانگر کاهش نیروی فعال و افزایش جمعیت میانسال و کهنسال بود اعلام کرد که فعالیت های اقتصادی دانش بنیان برای جبران این نیروها باید مد نظر باشد.
رحیمی اضافه کرد که از هم اکنون باید به فکر جمعیت کهنسال باشیم.
انصاری در آمارهای خود اعلام کرده بود که ۴۵.۷ درصد جمعیت فارس بین ۳۰ تا ۶۴ سال سن دارند همچنین ۶.۱ درصد جمعیت استان سنشان بالای ۶۵ سال است.
استاندار فارس با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی به سمت الکترونیکی شدن می رود ، از ثبت احوال و سازمان برنامه و بودجه خواستار تحلیل آمار جمعیت استان شد.

زندگی و ازدواج
وقتی سید مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی فارس درمورد وضعیت خانواده، طلاق و مهارت های زندگی به بیان گزارش پرداخت، پرسش های استاندار در زمینه تاثیر آموزش ها و روش های کاستن از طلاق بود.
مدیر کل بهزیستی فارس معتقد بود که اگر آموزش ها نبود، وضع طلاق و تزلزل بنیان خانواده به مراتب بدتر می شد و به بحران می رسید.
موسوی این بحث را مطرح کرد که برخی افراد که تحصیلکرده ها هم در بین آنان هستند، پدیده طلاق را نوعی درمان می دانند و هنگامی به بهزیستی برای مشاوره می آیند که تصمیم خود را برای جدایی گرفته اند و طلاق را نوعی درمان می دانند.
چرا چنین است؟ پرسشی که خود مدیرکل بهزیستی مطرح کرد و پاسخ داد که این افراد الگوی مناسبی برای ازدواج نداشته اند و انتخاب هایشان هیجانی و از طریق فضای مجازی بوده به همین دلیل منجر به طلاق می شود.
موسوی از اینکه تلقی از طلاق دگرگون شده ابراز تاسف کرد و استاندارهم گفت: شنیدم جشن طلاق هم می گیرند!
مدیر کل بهزیستی فارس،همانند استاندار معتقد بود که مشکل آینده استان و کشور سالمندی است.
دگرگونی و تعبیرهای خاص
یکی از موارد مورد بحث در نشست شورای راهبردی جمعیت و ثبت احوال فارس، دگرگونی در آمارهای جمعیتی بود که سعید نظری عضو شورای شهر شیراز آن را مربوط به سه مورد دانست.
نخستین مورد تولد اتباع خارجی در شهر شیراز است که گاهی به دلایلی در آمارها گنجانده نمی شود ، دومین مورد ادغام روستاهای چسبیده به شیراز در این شهر است که آمارهای جمعیتی را مخدوش می کند ومورد سوم تمایل شهروندان برخی استان ها برای ثبت تولد خود در شیراز است که این افراد پس از مدتی شیراز را ترک می کنند.
استاندار فارس در این مورد گفت:مهاجرت از روستا به شهر همچنین پیوستن روستاها به شهر موجب شده در مورد آمار جمعیتی دچار تعبیرهای خاص شویم؛ برخی شهرهای ما واقعا شهر نیستند و ماهیت روستایی دارند و شاید روستاشهر تعبیری برای نامیدن آنها باشد.
رحیمی به عنوان جمع بندی جلسه از مدیرکل ثبت احوال فارس خواست فراخوانی را منتشر کند و از افراد در حوزه های مختلف اجتماعی درخواست همکاری شود تا سیاست های ابلاغی جمعیتی به سمت برنامه عملیاتی پیش رود.
یکی از نکته های این نشست، لحن قاری برای تلاوت قرآن بود که انسان را یاد نوحه می انداخت؛ نکته ای که استاندار فارس آن را بیان کرد و گفت: البته خواندن قرآن به هر صوتی دلنشین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار