رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه دمای بدن افرادی که در معرض مستقیم نور خورشید هستند، می‌تواند تا 15 درجه بالا برود، گفت: از نظر پزشکی، گرمازدگی شامل افزایش دمای بخش مرکزی به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد است و علائم آن شامل تهوع، تشنج، سردرگمی، از دست دادن هوشیاری یا کما است.
کد خبر: ۷۶۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 04 August 2019

مهرداد شریفی اظهار کرد: گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و به عنوان یک وضعیت اضطراری پزشکی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: گرمازدگی می‌تواند موجب مرگ یا آسیب‌دیدگی مغز و دیگر اندام‌های داخلی بدن انسان شود. اگرچه گرمازدگی افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما سایر افراد مانند ورزشکاران، مادران باردار، کودکان زیر هفت سال، بیماران کلیوی، بیماران دیابتی و بیماران فشار خون را نیز بیشتر از دیگر افراد می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: گرمازدگی به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر دمای بالا اتفاق می‌افتد و هر چه بیشتر در معرض آفتاب و گرما قرار بگیریم، خطر گرمازدگی نیز افزایش می‌یابد.

شریفی بیان کرد: از نظر پزشکی، گرمازدگی شامل افزایش دمای بخش مرکزی به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد است و علائم آن شامل تهوع، تشنج، سردرگمی، از دست دادن هوشیاری یا کما است.

وی ادامه داد: در کنار این علائم،‌ یک سری علائم دیگر مانند سردرد ضربان‌دار،‌ سرگیجه، تنفس سریع، عدم تعریق با توجه به گرما، قرمزی، داغی و خشکی پوست و کرامپ عضلانی برخی از علائم گرمازدگی هستند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: اگر فردی دچار گرمازدگی شود، برخی کمک‌های اولیه مورد نیاز است که نخستین اقدام، تماس با اورژانس 115 است. هر گونه تاخیر در گرمازدگی می‌تواند مرگبار باشد.

شریفی ادمه داد: تا رسیدن 115 باید فرد گرمازده به سایه و یک جای خنک منتقل شود، لباس‌های اضافی از بدن فرد خارج شود و دمای داخلی بدن به کمتر از 38 درجه برسد. برای پایین آوردن دمای داخلی بدن باید فرد گرمازده در یک جای خنک قرار بگیرد. قرار ادن تکه‌های یخ‌هایی از در کیسه پلاستیکی و قرار دادن کیسه در زیر بغل، کشاله‌های ران و پشت کمر فرد موجب می‌شود دمای بدن سریع کاهش یابد.

وی عنوان کرد: همچنین نوشیدن عرقیجات مانند تخم شربتی، آب‌لیمو و آب خنک در کاهش دمای بدن فرد گرمازده بسیار تاثیرگذار است. همچنین اگر در نزدیکی ما دوش یا وان آب خنک وجود داشت، فرد گرمازده در آن قسمت قرار بگیرد. می‌توان از طریق پیچاندن یک ملافه خیس به دور بدن فرد گرمازده هم دمای بدن این فرد را پایین بیاوریم.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به عواملی که زمین گرمازدگی را افزایش می‌دهند، گفت: عدم مصرف آب می‌تواند باعث گرمازدگی شود. همچنین باید از استفاده از چای و قهوه که باعث دفع زیاد از آب بدن می‌شوند، در روزهای گرم فصل تابستان خودداری شود. رطوبت 60 درصد به بالا هم می‌تواند مانع تعریق فرد و موجب گرمازدگی شود.

شریفی با بیان اینکه باید تا حد امکان از خروج از خانه در ساعات اوج گرما خودداری شود، عنوان کرد: تا حد امکان ساعات خروج از منزل باید در ساعات خنک یعنی اول صبح یا غروب انجام شود. همچنین پوشیدن لباس‌های نخی، رنگ روشن، آستین بلند و گشاد در این روزها بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: استفاده از کلاه مناسب (لبه‌دار و حصیری)، استفاده از عینک آفتابی، کرم‌های ضد آفتاب با SPF‌ بالای 30 درصد، نوشیدن مایعات زیاد، در این زمینه بسیار اهمیت دارند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: کسانی که در بیرون کار می‌کنند یا ورزش می‌کنند، هر 20 دقیقه باید یک لیوان آب بنوشند و حتی اگر تشنه نیستند، باید این کار انجام شود. همچنین توصیه می‌شود تا حد امکان فعالیت‌ها در روزهای گرم کاسته شود.

شریفی گفت: دمای بدن افرادی که در معرض مستقیم نور خورشید هستند، می‌تواند تا 15 درجه بالا برود. در صورتی که قصد انجام فعالیت ورزشی دارید، دو ساعت قبل از ورزش کردن، سه لیوان آب بنوشید. همچنین حین ورزش باید هر 20 دقیقه یک لیوان آب یا نوشیدنی مخصوص ورزش،حتی در صورتی که احساس تشنگی وجود نداشته باشد، نوشیده شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سلامت ، گرمازدگی ، بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار