معاون سیاسی استاندار ایلام گفت:کارهای خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شده، اما کافی نیست، باید تمام استان به صورت ویژه در بحث مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرند و مناطق پر خطر در اولویت اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی باشند.
کد خبر: ۷۶۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 04 August 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛محمد نوذری  در نشست اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام اظهار کرد: برای پیشگیری و مقابله با این آسیب نباید به کمک های دولت اکتفا کرد بلکه ورود خانواده ها به این موضوع ضروری و در راستای اطلاع رسانی باید آنها را مورد آموزش قرار داد.

وی با بیان اینکه در عرصه مقابله با اعتیاد به سلامت جسمانی و اقناع افکار عمومی تاکید شده، افزود: باید عرصه توزیع و در دسترس بودن این مواد و توزیع کنندگان را ناامن کرد و با کمک مسئولان، مردم و سازمان های مردم نهاد زمینه های مقابله با این پدیده شوم را فراهم نمود.

معاون استاندار ایلام با بیان اینکه ۹۰ قرارداد در زمینه مقابله با اعتیاد با سازمان های مردم نهاد منعقد شده، گفت: سازمان های مردم نهاد که تحت پوشش دستگاه های اجرایی هستند به سمت ایجاد نشاط اجتماعی از جمله برگزاری نمایشگاه، تئاترهای خیابانی، نمایشگاه نقاشی و ایجاد مکان های ورزشی حرکت و آنرا به صورت یک رویکرد اجتماعی نهادینه کنند.

نوذری تاکید کرد: علاوه بر آموزش باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد تا به نوعی بین افراد جامعه فرهنگ صیانت از سلامت از نظر گرایش به مواد مخدر نهادینه شود.

وی ادامه داد: کارهای خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شده، اما کافی نیست، باید تمام استان به صورت ویژه در بحث مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرند و مناطق پر خطر در اولویت اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی باشند.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر ایلام نیز در این نشست گفت: مراکز درمانی و کاهش آسیب سوء مصرف مواد مخدر در مراکز دارویی و مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد(کمپ) فعالیت می کنند.

ساسان کرم شاهی افزود: شیوه کار مراکز اقامتی میان مدت که مجوز آنها از سوی بهزیستی صادر می شود بصورت سم زدایی و درمان به روش غیردارویی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: تعداد این مراکز فعال در استان ۱۴ مرکز است که در سه ماهه نخست امسال ۷۷۰ نفر مراجعه کننده داشته اند.

کرم شاهی کمبود فعالیت های فرهنگی، پیگیری نامطلوب مددجویان بعد از ترخیص، مداخلات پایین روانشناختی و مددکاری همچنین ارتباط ناقص با مراکز فنی و حرفه ای را از آسیب های این مراکز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی نیز با مجوز دانشگاه علوم پزشکی و با شیوه سم زدایی یا نگهدارنده فعالیت می کنند، گفت: تعداد این مراکز در استان ۳۸ مرکز و از این تعداد پنج مرکز دولتی و ۳۳ مرکز خصوصی است.

کرم شاهی اضافه کرد: شهر ایلام دارای ۱۸ مرکز دارویی است که که از این تعداد ۲ مرکز دولتی و ۱۶ مرکز خصوصی است و امسال چهار هزار و ۵۴۹ نفر تحت پوشش این مراکز قرار گرفته است.

به گفته وی تقلیل جایگاه مراکز درمان به مراکز فروش دارو، پایین بودن مداخلات روانشناختی و مددکاری، حضور ضعیف مسئولان فنی(پزشکان) مراکز درمان و نیاز اکثر روانشناسان مراکز به دوره درمان های غیردارویی سوء مصرف از آسیب های این مراکز هستند که باید مورد توجه قرار گیرند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار