کد خبر: ۷۶۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱ 04 August 2019

شیراز شهری تماشایی که با جلوه هایی از جنس فرهنگ و ادب بسیاری بسیاری را راهی سفر می کند. سفری که خاطره ای شیرین را در ذهن ها حک می کند و تا همیشه در گوشه ای از قلبمان ماندگار می شود.

این دیار مسافرانی از راه دور را به خود دیده است؛ آنهایی که از چهار گوشه ی این کره ی خاکی بار سفر بسته اند و به دنبال زیبایی های خاص، قدم به این خطه گذاشته اند. ما نیز بر آن شدیم تا ذره ذره ی این شهر را از نظر بگذرانیم تا هیچ تجربه ای را در گشت و گذارهایمان از دست ندهیم. شما را در این سفر شریک کردیم و به دیدار بناها و سازه های مهم این شهر رفتیم:

 

این بار می خواهیم رنگی تازه به سفرمان بدهیم وکمی از شهر دور شویم. به قلب طبیعت می زنیم تا کمی از هوای پاک و چشم اندازهای دیدنی لذت ببریم و خاطره ای متفاوت برای خود بسازیم. جاذبه های طبیعی در سراسر استان فارس پراکنده اند و شکی نیست که صحبت از همه ی آنها در یک مطلب نمی گنجد. آنچه که در ادامه به شما ارائه می دهیم تنها گوشه ای از دیدنی های طبیعی این استان است که می توانید در سفرهایتان آنها را نیز بگنجانید.

 

1- آبشار مارگون

یکی از شاخص ترین جاذبه های طبیعی در استان فارس، در 10 کیلومتری مرز این استان با کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان سپیدان، واقع است که با نام آبشار مارگون شناخته می شود. این آبشار در واقع سرچشمه ی رودخانه ی زیر پای خود است و آب آن از دل کوه و از چشمه هایی که بر دیواره ی آن قرار دارند، تامین می گردد.

آبشار مارگون از مرتفع ترین و بزرگترین آبشارهای چشمه ای جهان به شمار می آید و به دلیل امکاناتی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی و محوطه هایی برای چادر زدن پذیرای بسیاری از گردشگران است. 

بهترین فصل سفر: بهار

فاصله از شیراز: 140 کیلومتر

راه دسترسی: از شیراز باید به سمت سپیدان حرکت کنید که حدود ۱۳۰ کیلومتر راه در پیش دارید. تا حدود ۸۰۰ متری آبشار مسیر ماشین رو وجود دارد و بقیه مسیر را بر روی سنگ فرش هایی که مسیر را نشان می دهند باید پیاده به سمت مارگون پیش بروید.

آبشار مارگون شیراز
 
آبشار مارگون شیراز

 

2- تنگ بستانک

یکی از جلوه های تماشایی طبیعت ایران تنگ بستانک درمنطقه کامفیروز می باشد که به دلیل زیبایی های بی بدیلش با عنوان بهشت گمشده شاخته می شود. این جاذبه، دره ی زیبایی است که از شرق به غرب امتداد دارد و صخره های عمودی و مرتفع از دو سو آن را احاطه کرده اند. 

قدمت چند هزارساله، روستاهای زیبا مانند ساران و کهکرون، چشمه های پر آب، درختان سربه فلک کشیده و رودخانه های جاری، گوشه ای از جاذبه های این منطقه هستند که بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود می کشانند. علاوه بر این، امکان ارتباط جاده‌ای با یادمان های تاریخی تخت‌ جمشید، نقش رستم و پاسارگارد و جاذبه های طبیعی همچون آبشارمارگون و تنگ براق از دلایل انتخاب این مکان به عنوان مقصدی برای گشت و گذار است.

بهترین فصل سفر: بهار

فاصله از شیراز: 120 کیلومتر

راه دسترسی: برای رسیدن به تنگ بستانک باید از شهرستان اقلید بگذرید و به سوی یاسوج حرکت کنید، پس از پشت سرگذاشتن شهر آسپاس به یک دو راهی می رسید که با پیش گرفتن مسیر سمت چپ و گذر از کنار سد درود زن وارد کامفیروز می شوید و از آن پس با عبور از کنار شالیزارها و مراتع، به راحتی می توانید خود را به این جاذبه ی طبیعی دیدنی برسانید.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

3- دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو جاذبه ای منحصر به فرد در استان فارس است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. آب این دریاچه شور است و به دلیل ميزان تبخير بالا، بخشى از بستر آن را لايه ای از نمک تشکیل می دهد. بیشترین عمق دریاچه سه متر است و در بخش‎هاى شمالى و مرکزى آن نیز حداکثر به 50 سانتيمتر می رسد. در کنار رودها و آبراهه ها، بارش های جوی نیز در تامین آب دریاچه نقش دارند و به همین دلیل در فصول مختلف مساحت آن متفاوت است.

این دریاچه یکی از مقاصد پرندگان مهاجری همچون فلامینگو می باشد و زیستگاه امنی برای این پرندگان به شمار می رود.

بهترین فصل سفر: آغاز فصل سرما برای دیدن پرندگان مهاجر

فاصله از شیراز: 18 کیلومتر

راه دسترسی: در کنار جاده شیراز بندرعباس می توانید این دریاچه را ببینید.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

4- آبشار فدامی

شاید بتوان آبشار فدامی را یکی از شگفت انگیزترین دیدنی های طبیعی استان فارس دانست که 130 کیلومتری جنوب شرق شهر داراب قرار دارد و وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم در آن حیرت بسیاری را برانگیخته است. آب شیرین آبشار در تابستان، سرد و گوارا و در زمستان گرم می باشد و آب شور حالتی برعکس دارد. ارتفاع آبشار آب شور 10 تا 15 متر است و در پایین دست آن، آبشار آب شیرین با ارتفاع 12 تا 20 متر قرار دارد.

با مخلوط شدن آب شور و شیرین در فاصله 20 متری آبشار آب شیرین، استخر طبیعی زیبایی پدید می آید که در کنار نخل های خودرو بر جلوه های تماشایی منطقه می افزاید.

بهترین فصل سفر: چهار فصل سال

فاصله از شیراز:  380 کیلومتر

راه دسترسی: برای رسیدن به این آبشار خودتان را به داراب برسانید و مسیر خود را به سمت حاجی آباد ادامه دهید. در میانه های راه به منطقه فدامی می رسید و می توانید به دیدن آبشار بروید.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

5- دریاچه پریشان

دریاچه ی پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین می باشد و در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون در میان کوه هایی بلند قرار گرفته است. این دریاچه 43 کیلومتر مربع وسعت دارد اما کم شدن نزولات جوی و خشکسالی می تواند از میزان این مساحت بکاهد و آن را در معرض نابودی قرار دهد. ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی، 4 گونه ماهی بومی دریاچه هستند که توانسته اند حیات خود را در آن حفظ کنند.

موقعیت خاص دریاچه و شیرین بودن آب آن در کنار امکاناتی همچون قایق سواری، مهم ترین ویژگی آن به شمار می روند و گردشگران زیادی را راهی این منطقه می کنند.

بهترین فصل سفر: چهار فصل سال

فاصله از شیراز: 160 کیلومتر

راه دسترسی: با خروج از شهر کازرون و گذر از پلیس راه، پیش از رسیدن به پل آبگینه، یک راه فرعی وجود دارد که شما را به دریاچه پریشان می رساند.

طبیعت شیراز

 

6- غار شاپور

غار شاپور نام یکی از جاذبه های استان فارس در 4 کیلومتری شهر بیشاپور است که به دلیل قرار گرفتن مجسمه ی شاپور در دهانه ی آن، به این نام شهرت یافته است. مجسمه شاپور از یک ستون چکیده در این غار تراشیده شده و پس از 1700 سال هنوز هم با قامت 7 متری اش، استوار ایستاده است تا همگان را به شگفتی وا دارد. برای دستیابی آسان به غار 230 پله دست کن و سیمان شده تا ورودی غار شما را همراهی می کنند.

این مجسمه تا به امروز یک بار در جریان افتادن استان فارس امروزی به دست اعراب واژگون شده و در سال 1336 مجددا توسط ارتش سرپا گشته است. دو کتیبه سنگی نیز در این غار وجود دارد که توسط ارتش در این مکان ایجاد شده اند. یکی از آنها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب می باشد و دیگری نحوه برپاسازی مجدد مجسمه در سال ۱۳۳۶ را توصیف می کند.

بهترین فصل سفر: چهار فصل سال

فاصله از شیراز: 146 کیلومتر

راه دسترسی: برای دیدن این غار می توانید به شهر کازرون بروید و با ورود به جاده کازرون - قائمیه و طی چند کیلومتر به یک فرعی می رسید که با تابلوهای راهنما شما را به سوی غار راهنمایی می کند. تا فاصله ی 2400 متری از دهانه ی غار ماشین رو است اما پس از آن حدود یک ساعت پیاده روی در پیش دارید.

غار شاپور

 

7- آبشار کوهمره سرخی

آبشار کوهمره سرخی یکی از دیدنی های طبیعت استان فاس می باشد که در منطقه‌ای باستانی به همین نام قرار دارد. صدای زمزمه ی آب ابشار، و  قرار گرفتن آن در منطقه ی جنگلی بسیار چشم نواز در کنار کوه های مرتفع، این منطقه را به یکی از زیبایی های تماشایی این دیار تبدیل کرده است.

بهترین فصل سفر: چهار فصل سال

فاصله از شیراز: 50 کیلومتر

راه دسترسی: پس از خروج از شهر شیراز و ادامه ی مسیر به سمت کازرون جاده فرعی کوهمره سرخی را خواهید دید که پس از پشت سر گذاشتن چند روستا، شما را به روستای رمقان می رساند. آبشار کوهمره سرخی در غرب روستا و در بالای شالیزارهای برنج قرار دارد.

طبیعت شیراز

 

8- دریاچه های هفت برم

مجموعه دریاچه های هفت برم یکی از نمونه های دریاچه آب شیرین در کشور هستند که آب خود را از نزولات جوی و چشمه های اطراف، تامین می کند. این مجموعه سه آبگیر دائمی و چهار آبگیر فصلی را در خود جای داده و مساحتی بیش از 20 هکتار را اشغال کرده است.

وجود تپه ماهورها و آبگیرهای متعدد در کنار حضور پرندگان در کنار دریاچه، این منطقه را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های استان تبدیل کرده است که با وجود امکانات رفاهی کم باز هم میزبان بسیاری از گردشگران می شود.

بهترین فصل سفر: چهار فصل سال

فاصله از شیراز: ۵۵ کیلومتر

راه دسترسی: پس از خروج از شهر شیراز، مسیر خود را در بزرگراه شیراز - قائمیه ادامه دهید و پس از طی حدود 55 کیلومتر و گذر از کنار خان زیان وارد یک جاده فرعی شوید که به دریاچه ختم می شود.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

9- چشمه شش پیر

شش پیر نام چشمه‌ای زیبا است که در شهرستان سپیدان و 8 کیلومتری شمال شرقی روستای برشنه قرار دارد. مردم محلی منطقه این چشمه را مکانی مقدس می پنداشتند و هر سال در زمانی معین به زیارت آن می آمدند تا به عبادت و راز و نیاز بپردازند. آنها چشمه شش پیر و دریاچه کوچک آن را  منسوب به شش پیر طریقت می دانند که در روزگاران گذشته در کنار این چشمه زندگی می‌کردند و در همین جا دار فانی را وداع گفتند.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

فاصله از شیراز: 100 کیلومتر

راه دسترسی: پس از خروج از شهر شیراز وارد جاده شیراز - اردکان شوید و از طریق جاده فرعی روستای برشنه خود را به چشمه شش پیر برسانید.

طبیعت شیراز

 

10- تنگ براق

تنگ براق نام دره ای دیدنی است که به دلیل قرار گیری در منطقه ای کوهستانی چشم اندازهایی دیدنی را به شما هدیه می دهد. انبوه درختان سربه فلک کشیده، چشمه‌های متعدد، رودخانه‌ ی خروشان، غارهای زیبا، آبشارها و ستون های آهکی معلق در این منطقه گرد هم آمده اند تا تصاویری فراموش نشدنی را در ذهن شما ثبت کنند. در کنار همه ی این زیبایی ها، مزارع و باغات روستای تنگ براق به ایجاد یک فضای دلنشین و آرامش بخش برای دوستداران طبیعت کمک می کنند.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

فاصله از شیراز: 200 کیلومتر

راه دسترسی: از شیراز به سوی مرودشت به راه بیافتید. وارد جاده مرودشت به اقلید شوید و مسیر خود را در جاده اقلید یاسوج ادامه دهید تا به جاده فرعی تنگ براق برسید.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

11- تنگ تیزآب

تنگ تیزاب یکی از مناطق تماشای استان فارس است که یکی از شاخه های رودخانه ی آب شیرین بشار در آن جریان دارد و گونه‌های مختلف ماهیان بومی در آن به چشم می خورند. پوشش جنگلی از درختان بادام، بلوط و بید در کنار عبور رودخانه و زمزمه ی آب منظره‌ای زیبا را در قلب یک منطقه کوهستانی پدید آورده است و می تواند روز خوشی را برای شما رقم بزند.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

فاصله از شیراز: 128 کیلومتر

راه دسترسی: با پشت سر گذاشتن اردکان، وارد جاده اردکان - یاسوج شوید و با استفاده از تابلوای راهنما به تنگ تیزآب برسید.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

12- چشمه گلابی

از جمله مکانهای مورد توجه گردشگران در استان فارس، چشمه گلابی می باشد که آب آن از تشکيلات آهکي شمال دشت داراب که کوه نمک در وسط آن است، تامین می شود. علت نامگذاري چشمه شکل خاص آن می باشد که شبيه ميوه گلابي دیده می شود. وجود این چشمه برای مردم داراب بسیار مهم است چرا که علاوه بر اینکه یکی از منابع اصلی تامین آب شهر می باشد، با روان ساختن آب، منطقه ای تفریحی را ایجاد کرده است.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

فاصله از شیراز: 273 کیلومتر

راه دسترسی: وارد جاده شیراز بندرعباس شوید. پس از حدود 220 کیلومتر رانندگی جاده ی فرعی چشمه گلابی را خواهید دید.

طبیعت شیراز

 

13- دشت ارژن

دشت ارژن که با نام های دشت ارجن یا دشت ارزن نیز شناخته می شود منطقه ای در کنار ارتفاعات زاگرس جنوبی است که با داشتن پوشش گیاهی متنوع، آبشار، دریاچه و مناظر چشم نواز کوهستانی از مقاصد مهم طبیعت گردان در استان فارس می باشد. بسیاری راهی این منطقه می شوند تا با گشت و گذار در آن ساعات خوشی را برای خود و همراهانشان رقم بزنند و خاطره ای شیرین برای خود بسازند.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

فاصله از شیراز: 60 کيلومتر

راه دسترسی: از طریق جاده شیراز- قائمیه و ورود به جاده فرعی دشت ارژن می توانید به این مکان دیدنی برسید.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

 

14- چله گاه

یکی از اماکن تفرجگاهی و گردشگری استان فارس که در قلب طبیعت و در 5 کیلومتری شهرستان اردکان واقع شده است، چله گاه نام دارد. که به دلیل وجود هوای پاک، غارهای سنگی، رودخانه، درختان سربه فلک کشیده و امکانات رفاهی مناسب طرفداران بسیاری در میان گردشگران دارد.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

فاصله از شیراز: 90 کیلومتر

راه دسترسی: پس از گذر از اردکان، در میانه ی جاده ی جدید سپیدان به یاسوج تابلوهای راهنما شما را به سوی این منطقه راهنمایی می کنند.

طبیعت شیراز
 
طبیعت شیراز

 

15- تنگ رغز

تنگه رغز منطقه ای محصور شده در میان صخره های بلند در 30 کیلومتری شهرستان داراب است. 64 آبشار در این منطقه وجود دارد و تنها 14 مورد از آنها مورد بازدید عموم مردم می باشد. در کنار آبشارها، حوضچه ها نیز با آب زلال خود دلربایی می کنند و بین 6 تا 20 متر عمق دارند. در تمام طول این دره آب سرد جریان دارد و عبور از آن کار هر کسی نیست پس اگر از قدرت بدنی مناسبی برخوردارید و تجهیزات کافی دارید، می توانید به سوی این جاذبه ی طبیعی بروید.

بهترین فصل سفر: اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر

فاصله از شیراز: 244 کیلومتر

راه دسترسی: راهی جاده شیراز - بندرعباس شوید و پس از طی حدود 220 کیلومتر یک راه فرعی را می بینید که با تابلوهای راهنما شما را به تنگ رغز می رساند.

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار