متخصص اطفال و بيماری‌های كودكان گفت: تغذیه با شیر مادر باعث افزایش ضریب هوشی و افزایش توان یادگیری در کودک می‌شود.
کد خبر: ۷۶۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 05 August 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:سارا متین اظهار داشت: شیر مادر دارای ترکیبات زیادی است؛ یکی از این ترکیبات آنتی بادی‌ها هستند که نوزاد را در برابر بیماری‌هایی مثل عفونت گوش، اسهال، پنومونی، بیماری‌های عفونی و اگزما محافظت می‌کند. در واقع شیر مادر اولین واکسن برای نوزاد محسوب می‌شود که منجر به تقویت سیستم ایمنی او می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند احتمال ابتلای آنها به چاقی، دیابت نوع یک و دو در دوران نوجوانی و بزرگسالی کمتر است، افزود: تغذیه با شیر مادر باعث رشد و تکثیر باکتری‌های مفید در روده نوزاد می‌شود و از این طریق سلامت دستگاه گوارش کودک را ارتقا می‌دهد. همچنین تغذیه با شیر مادر باعث افزایش ضریب هوشی و افزایش توان یادگیری در کودک می‌شود.

به گفته این متخصص اطفال نوزادانی که شیر مادر را خوب می‌خورند، زرنگ، خوش خلق، خندان و خواب خوبی دارند.

وی در خصوص فواید شیردهی برای خود مادر نیز گفت: شیر دادن مادر به نوزاد باعث ایجاد یک احساس آرامش برای مادر می‌شود که این امر به دلیل ترشح هورمون‌هایی مثل «پرولاکتین و اکسی توسین» است. همچنین مادرانی که با شیر خود فرزندشان را تغذیه می‌کنند، احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه، دیابت نوع دو، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، بیماری‌های قلبی مثل پرفشاری خون کاهش می‌یابد و حتی شیردهی می‌تواند به از دست دادن وزن اضافه شده در دوران بارداری نیز کمک کند.

متین بیان کرد: مطالعات زیادی نشان داده است مادری که از همان ساعات اولیه زایمان به نوزادش شیر می‌دهد و این امر تدوام داشته باشد، احتمال ابتلای او به افسردگی به دلیل ترشح هورمون‌هایی که ایجاد کننده آرامش هستند، کاهش چشمگیری می‌یابد.

وی با با اشاره به اینکه شیر مادر یک غذای کامل تا شش ماهگیِ کودک است گفت: شیر مادر به تنهایی تمام نیازهای کودک را تا شروع تغذیه تکمیلی فراهم می‌کند و این فرصت می‌تواند رشد و نمو کودک سالم را توسعه دهد.

متین افزود: البته به دلیل نیازهای فیزیولوژیک نوزاد باید به همراه تغذیه با شیر مادر، قطره A+D داده شود که از حدود 10 روزگی شروع و تا پایان 2 سالگی ادامه دارد و قطره آهن نیز از حدود 4 تا 6 ماهگی شروع و تا پایان 2 سالگی ادامه می یابد.

وی گفت: نوزادان باید تا 6 ماهگی به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و این امر تا ۲ سالگی همراه با غذای کمکی ادامه داشته باشد.

برچسب ها: شیر مادر ، کودک ، تغذیه ، نوزاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار