رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بالغ بر دو میلیارد و صد میلیون تومان هزینه مبارزه با ملخ صحرایی بود و در این هزینه مبارزه امکانات دولتی اعم از خودرو، سم‌پاش و...لحاظ نشده است.
کد خبر: ۷۷۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 11 August 2019

تابناک فارس به نقل از آیانا: محمد مهدی قاسمی در سومین نشست شورای کشاورزی استان فارس، افزود: قسمتی از هزینه مذکور جبران شده و منتظریم که با تخصیص اعتبارات جدید سازمان حفظ نباتات و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور مابقی تامین شود.

به گفته وی با توجه به هجوم ملخ صحرایی بیش از 800 هزار هکتار از مزارع، باغ‌ها و مراتع استان فارس مورد پایش قرار گرفت و مبارزه هوایی و زمینی با این آفت در سطح 48 هزار هکتار صورت گرفت که سطحی بالغ بر 2800 هکتار از این سم‌پاشی، هوایی بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: با توجه به پایش مستمر مردم، بهره‌برداران و همکاران حفظ نباتات و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها بلافاصله مبارزه انجام می‌شد در نتیجه خسارت چندانی در حوزه این آفت بسیار مضر نداشتیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر مشکل ملخ نداریم، افزود: با توجه به احتمال ظهور ملخ در بهمن ماه آینده باید با آمادگی، انسجام و هماهنگی از خسارت احتمالی ملخ جلوگیری کنیم چرا که در صورت عدم مبارزه خسارت سنگینی به مزارع و باغ‌های استان وارد می‌شود.

قاسمی گفت: جا دارد از تلاش استاندار محترم، معاونین محترم، فرمانداران، همکاران مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، همکاران مدیریت حفظ نباتات استان و مردم و بهره‌برداران فهیم بخش کشاورزی که با تلاش شبانه ‌روزی کمک موثری در زمینه مقابله با این آفت داشتند تقدیر و تشکر کنم.

بهای کلزا 100درصد پرداخت شد

در ادامه نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه جمع خرید کلزا در سال جاری 25 هزارتن بود، افزود: 19 هزار و 120 تن از این خرید توسط شرکت غله انجام شده و بهای کلزا 100درصد پرداخت شده است.

به گفته وی در حال حاضر میزان خرید گندم به 63 میلیون و 8700 تن و رسیده و بهای 93 درصد آن پرداخت شده است.

خرید توافقی گوجه فرنگی توسط تعاون روستایی فارس

قاسمی در این نشست همچنین با اشاره به اینکه در تابستان سال زراعی جاری سطح کاشت گوجه فرنگی در فارس 16 هزار و 587 هکتار بود، اظهار کرد: برنامه ابلاغی وزارت متبوع 8500هکتار بود و سطح مذکور نسبت به برنامه ابلاغی افزایش 95درصدی داشته است.

به گفته وی علی رغم توصیه‌ها و تذکرهای جهاد کشاورزی مبنی بر رعایت سطح زیر کشت ابلاغی، رضایت کشاورزان از قیمت مناسب محصولات سبزی و صیفی خصوصا گوجه فرنگی در تابستان سال گذشته باعث افزایش سطح زیر کشت شده است.

قاسمی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوجه فرنگی حدود 1500 تومان است، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت فروش هر کیلوگرم گوجه فرنگی 800 تا 1300 تومان است.

این مقام مسئول بیان کرد: هر ساله به طور میانگین حدود 600هزار تن از گوجه فرنگی تولیدی استان فارس، توسط کارخانجات داخلی خریداری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: خرید گوجه فرنگی توسط سازمان تعاون روستایی استان فارس، به علت کاهش قیمت به صورت توافقی در شهرستان های پاسارگاد، مرودشت و فسا در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار