استاندار فارس گفت:با اراده‌ای که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) دارد در آینده نزدیک شاهد به نتیجه رسیدن تعداد زیادی از پروژه‌ها خواهیم بود و از حضور این قرارگاه در استان استقبال می‌کنیم و این قرارگاه را جدای از دولت نمی‌دانیم.
کد خبر: ۷۷۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ 15 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین استاندار فارس و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) امضا شد که این تفاهم‌نامه در راستای کمک به توسعه و آبادانی استان فارس و اجرای پروژه‌های زیربنایی، عمرانی و رفع بحران آب در استان و به منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در اجرای طرح‌های استان صورت گرفته است.
براساس ان تفاهم‌نامه در حوزه راه و شهرسازی مشارکت در احداث آزادراه شیراز-بوشهر، احداث خط سه قطار شهری کلانشهر شیراز، احداث تونل دوقلوی ملل(قصردشت-اکبرآباد)، احداث راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه، احداث احداث محور زرقان-خانه زنیان(کمربندی شمالی شیراز) و احداث بزرگراه پل جوادیه به سه راهی قلات مدنظر است.
از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه می‌توان به احداث باند دوم بزرگراه فیروزآباد-جم قطعات یک، ۲ و سه، احداث باند دوم بزرگراه کمارج-کنارتخته، احداث تقاطع غیرهمسطح کمربندی جنوبی شیراز، احداث بیمارستان نمازی ۲، بزرگراه یاسوج-اقلید-سورمق، احداث بیمارستان کازرون، احداث بزرگراه سپیدان-یاسوج، احداث بزرگراه صدرا-شیراز-(از مسیر قره‌پیری) و احداث بزرگراه خرامه-ارسنجام-سعادتشهر و خرامه -مرودشت اشاره کرد.
همچنین براساس این تفاهم‌نامه در حوزه نیرو آبرسانی از سد تنگ سرخ بشار به شیراز به طول حدود ۶۵ کیلومتر، انتقال آب به شهر خرامه از محل تصفیه‌خانه خط اول شیراز به طول ۱۰۵ کیلومتر، احداث سد چروم، احداث سد ماربر، طرح و اجرای خط و شبکمه تصفیه‌خانه فاضلاب شیراز، طرح و اجرای خط و شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان‌های فیروزآباد، فسا، داراب، آباده و نی‌ریز، توسعه شبکه و انتقال پساب فاضلاب مرودشت به پتروشیمی شیراز، انتقال آب پساب فاضلاب شیراز به سروستان صورت می‌گیرد.

 

از ظرفیت‌های قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) بهتر می‌توان استفاده کرد
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار فارس در ابتدای این نشست گفت: با اصلاح ساختار که در شیوه اجرای پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) شکل گرفته و نظر به روند همکاری که این قرارگاه با دولت دارد احساس می کنیم می توان بهتر از این ظرفیت استفاده کرد.
محمود رضایی افزود: نشست هایی در این زمینه داشتیم تا پروژه‌های در دست اجرا تسریع شود و از ظرفیت قرارگاه برای اجرای پروژه های جدید استفاده شود.

به روش تهاتر، منابع مالی پروژه‌ها را تامین می‌کنیم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نیز در این نشست گفت: مجموعه قرارگاه بیش از ۲۹۰ پروژه در کشور دارد و روابط بسیار خوب و نزدیکی بین این مجموعه با دولت برقرار است که به عنوان یک بازوی امین برای دولت نقش آفرینی می‌کند.
سعید محمد به شرایط سخت پیش‌روی کشور و تحریم‌ها اشاره کرد وافزود: به رغم همه فشارها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، تمام تلاش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) این است پروژه فعال باشد و امید را در مردم ایجاد کند و تا به امروز نیز موفق عمل کرده است.
وی یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) حدود ۴۸ هزار نفر نیروی انسانی مستقیم و با پیمانکاران حدود ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دارد و حدد پنج هزار پیمانکار، سازنده و مشاور با قرارگاه کار می‌کنند که سعی کردیم یک بدنه عظیمی از جامعه مهندسی را جذب کنیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به وضعیت بودجه سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه ناشی از عدم تحقق فروش نفت خواهیم داشت که برای تامین آن پیش‌بینی‌های صورت گرفته است اما عملا فشار کسری بودجه روی بخش عمرانی خواهد بود.
محمد افزود: در حالت عادی از ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی اختصاص داده شده سهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود، در حال حاضر با کسری بودجه که عدد بودجه عمرانی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده قطعا ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز محقق نخواهد شد.
وی ادامه داد: در کنار این موضوع مطالبات قدیم نیز به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) فشار می‌آورد و یکی از معضلات برای اجرای پروژه‌ها بحث تامین منابع مالی است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) گفت: قرارگاه پیشنهادی را به رئیس‌جمهوری داده و ایشان نیز پذیرفته‌اند تا به روش تهاتر بتوانیم به اجرای پروژه‌ها کمک کنیم.
محمد اظهارکرد: به دولت پیشنهاد دادیم که ۱۰۰ پروژه عمرانی را در سطح کشور برای سال ۹۸ و ۹۹ از محل تهاتر تکمیل کنیم تا کمکی برای اتمام پروژه‌ها در دولت دوازدهم باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه آن جایگاه ارزشمندی که استان فارس به عنوان مهد علم، فرهنگ و هنر و تاریخ دارد تا به امروز محقق نشده و این استان به لحاظ خطوط ارتباطی، ریلی و بزرگراهی و مسایل مرتبط با حوزه آب استان فقر دارد و پروژه‌ها به ثمر نرسیده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) گفت: معنی ندارد برای یک پروژه مهمی مثل راه‌آهن کرمان – شیراز که اجرای ۲ قطعه آن به ما سپرده شده است امسال ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی گذاشته شده که حتی حقوق نگهبان آنجا را نیز پاسخ نمی‌دهد.
محمد افزود: باوجود تنگناها، اعداد و ارقامی نزد سازمان برنامه و بودجه است و پروژه‌هایی که قطعی می‌دانند در سال ۱۳۹۹ تکمیل می‌شود را به صورت ویژه حمایت می‌کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های استان فارس تا پایان سال ۱۳۹۹ قابل تکمیل است، یادآور شد: از طرح ۱۰۰ پروِژه کشور در استان فارس ۲۳ کیلومتر بزرگراه، حدود ۵۲۰ کیلومتر زیرسازی و روسازی راه‌آهن، ۱۵ کیلومتر راه‌آهن شهری، ۲سد با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب و احداث ۷۷ کیلومتر خط انتقال آب داریم.
وی ادامه داد: اگر نگاهی به عملکرد ۳۰ ساله قرارگاه داشته باشیم در استان فارس ۱۱۵ پروژه به انجام رساندیم یا در حال انجام داریم که از این تعداد ۱۰۲ پروژه به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و ۱۳ پروژه به ارزش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) گفت: بخشی از پروژه‌ها در حوزه راه و شهرسازی است که در این زمینه قطعه سه و چهار راه‌آهن گلگهر-شیراز به ترتیب با ۴۷ و ۳۵ درصد پیشرفت در دستور کار داریم.
محمد افزود: همچنین قطعه دوم راه‌آهن شیراز – بوشهر را در دستور کار داریم که ۵۸ درصد پیشرفت دارد. همچنین راه‌آهن اقلید –یزد به طول ۳۳۰ کیلومتر را در دستور کار داریم که ۷۱ درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: مشکل عمده این پروژه‌ها به بحث تامین منابع مالی، ضعف در مبنای مبلغ پیمان و وجود معارضان است که باید در این زمینه راهکار پیدا شود تا مشکل حل شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) گفت: در حوزه آب پروژه سد هایقر و سد نرگسی را در دستور کار داریم که سد هایقر ۹۰ درصد پیشرفت و سد نرگسی ۵۶ درصد پیشرفت دارد که تا پایان سال ۱۳۹۹ درصورت تامین منابع مالی قابل تکمیل است.
محمد افزود: پروژه انتقال آب شیراز نیز پیشرفت خوبی دارد و تا دوکوهک تا پایان مهرماه تکمیل و بهره‌برداری می‌شود و از دوکوهک تا معالی‌آباد مشکلاتی به لحاظ تملکی دارد که در صورت رفع این مشکل قرارگاه آماده اجرای پروژه است.
وی ادامه داد: در حوزه پروژه شهری کلانشهر شیراز نیز بزرگراه کوهسار مهدی را داریم که ۶۶ درصد پیشرفت دارد، خط دوم مترو شیراز نیز با ۴۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است که در صورت تامین منابع مالی تا پایان ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) گفت: در مورد احداث بیمارستان نمازی ۲ و بیمارستان میانرود شیراز نیز تفاهم کلی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم که اجرای این پروژه‌ها در حد تفاهم‌نامه باقی مانده است.

 

نوید افتتاح برخی پروژه‌های عمرانی فارس در آینده نزدیک
استاندار فارس نیز در این نشست گفت: تا کنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) منشا خیر و برکات زیادی در استان فارس بوده و بازوی توانمند نظام و دولت محسوب می‌شود.
عنایت‌الله رحیمی افزود: مذاکراتی با معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران نیرو و راه و شهرسازی درباره حل مسایل و مشکلات پیش‌روی پروژه‌های عمرانی در استان فارس داشتیم که امیدواریم این پیگیری‌ها منجر به نتیجه شود.
وی ادامه داد: از پروژه هایی که می‌توانیم در فرصت کوتاه با پرداختن به به آن نتیجه بگیریم پروژه راه آهن اقلید به یزد، پروژه سد هایقر و پروژه آبرسانی به شیراز است که در مراحل نهایی قرار دارند.
نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: پروژه‌هایی که گلوگاه هستند برای ما اهمیت دارند که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه راه دشت ارژن-ابوالحیات اشاره کرد.
رحیمی یادآور شد: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ پیگیری بسیار خوبی برای تامین اعتبارات پروژه راه دشت ارژن-ابوالحیات صورت گرفت و منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: هنوز مشکلاتی در زمینه تامین اعتبار و نقدینگی پروژه ها وجود دارد، بعضی از پروژه ها به علت طولانی شدن قیمت مبنا دچار مشکلاتی است که در این زمینه چندین بار در شورای عالی فنی مطرح کردیم و در بخشی از پروژه‌ها منجر به نتیجه شده‌ایم.
استاندار فارس گفت: در زمینه مباحثی که در استان برای اجرای پروژه‌ها در حوزه وجود معارض و مباحث زیست محیطی مطرح بوده توافقاتی انجام شده که مسایل و مشکلات آن حل شود.
رحیمی افزود: از احداث ۲ بیمارستان در شیراز توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) استقبال می‌کنیم که باید یک برنامه مشخص زمانبندی شده در این زمینه از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهیه شود.
وی ادامه داد: پروژه های جدیدی که در دستور کار است در زمینه پروژه‌های آبرسانی، راه، راه‌آهن و پروژه‌های بازآفرینی شهر و خط سه مترو شیراز است که اجرای این پروژه‌ها قابل مذاکره با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) است.
نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: موضوع پتروشیمی ها از حساست ویژه‌ای در فارس برخوردار است، صندوق توسعه ملی تسهیلات خوبی را در این زمینه برای استان پیش‌بینی کرده است.
رحیمی افزود: بحث اجرای پروژه پتروشیمی‌ها بیش از ۱۱ سال طول کشیده و مردم متوقع شده‌اند که درخواست داریم این پروژه‌ها سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: با اراده‌ای که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) دارد در آینده نزدیک شاهد به نتیجه رسیدن تعداد زیادی از پروژه‌ها خواهیم بود و از حضور این قرارگاه در استان استقبال می‌کنیم و این قرارگاه را جدای از دولت نمی‌دانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار