یک متخصص طب سنتی گفت: خاکشیر، گیاهی است که با وجود داشتن مزاج گرم و تر، مصرف آن هنگام گرمازدگی پیشنهاد می‌شود.
کد خبر: ۷۷۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 17 August 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سمانه رمضانی گیوی، متخصص طب سنتی درباره خاکشیر اظهار کرد: خاکشی که نزد بیشتر مردم به نام خاکشیر شناخته می‌شود، دانه‌های گیاهی بوته‌ای است که در بیشتر مناطق ایران می‌روید، این دانه‌ها اشتهاآور، تقویت‌کننده معده، ضد تب و ملین بوده و به درمان سوء هاضمه و اسهال خونی کمک می‌کنند.

او بیان کرد: روی دانه‌های خاکشیر را لایه نازکی از صمغ و موسیلاژ می‌پوشاند که این لایه آب را به خود جذب می‌کند و در خود نگه می‌دارد، این لایه متورم و پر آب روی دانه‌های خاکشیر اثر‌های درمانی مختلف دارد که از جمله این آثار می‌توان به خاصیت‌های لینت مزاج و کمک به دفع مدفوع اشاره کرد، در این گیاه همچنین ترکیبات طبیعی ضد میکروب وجود دارد که این ترکیبات تب‌بر هستند.


خاکشیر، دانه‌ای با مزاج گرم و‌ تر
این متخصص طب سنتی افزود: از نظر طب سنتی ایران، مزاج خاکشیر گرم و تر است، اما در بسیاری از موارد از آن برای خنک کردن بدن استفاده می‌شود که یکی از علل این امر خاصیت ویژه این گیاه در دفع خلط سوخته و گرم از بدن است، بنابراین مصرف خاکشیر به افراد با مزاج گرم، در فصول گرم سال، موقع گرمازدگی، پس از حمام‌های گرم و طولانی و برای صاحبان مشاغل با دمای بالا مانند نانوایی، ریخته‌گری، کوره‌پزی و آهنگری پیشنهاد می‌شود همچنین خاکشیر در شرایط کم آبی بدن مانند موقع افطار در هنگام روزه‌داری و سنین پیری می‌تواند به خوبی رطوبت از دست رفته بدن را جبران کند.

رمضانی گیوی تاکید کرد: مبتلایان به یبوست می‌توانند صبح‌ها ناشتا با مصرف یک لیوان خاکشیر با آب جوش این مشکل را برطرف کنند همچنین استفاده همزمان یک قاشق مربا خوری گُلقند همراه محلول خاک شیر با آب جوش می‌تواند خاصیت ملینی این ترکیب را به خوبی تشدید کند؛ البته پیشنهاد می‌شود که افرادی که دچار یبوست هستند از ملین‌های گوناگون استفاده کنند، زیرا عادت کردن دستگاه گوارش به ملینی خاص، اثر آن را کاهش می‌دهد، اشخاصی هم که به شکل دائم با مشکل یبوست مواجه هستند باید به متخصص طب سنتی مراجعه کنند تا به طور صحیح درمان شوند.


رفع اسهال کودکان با خاکشیر
او تصریح کرد: خاک شیر برای رفع اسهال کودکان هم کاربرد دارد، برای این منظور باید پس از شستن دانه‌های این گیاه، آن را درون ظرفی روی حرارت بو بدهیم سپس آن را با مقداری عسل مخلوط کنیم و این ترکیب را هر ساعت یک‌بار به مقدار ۲ قاشق چای خوری به کودک بدهیم.

این متخصص طب سنتی گفت: برای روشن کردن رنگ چهره می‌توان به مدت ۲ هفته، هر روز ۱۰ گرم خاکشیر را با ۲ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک استکان از هر یک از عرقیات بیدمشک، کاسنی، شا‌ه‌تره و گلاب مخلوط و صبح‌ها ناشتا آن را مصرف کنیم، مصرف شربت ترنجبین و خاکشیر هم در بهبود لک‌های پوستی موثر است.


دفع سنگ کلیه با جوشانده ترنجبین و خاک شیر
رمضانی گیوی مصرف روزانه جوشانده ترکیب ترنجبین، خاکشیر و عرق خارشتر را در درمان سنگ کلیه و دفع آن موثر دانست و اظهار کرد: در صورتی که افراد به دلایل گوناگون به التهاب کلیه و مجاری ادراری دچار شده باشند، باید روزانه چهار لیوان شربت خاکشیر را به همراه مقداری کم سکنجبین میل کنند.

او بیان کرد: افراد لاغر و کم اشتها هم می‌توانند صبح‌ها ناشتا شربتی متشکل از شیر ولرم، خاکشیر و شکر را مصرف کنند، این شربت نقشی موثر در افزایش وزن و بهبود اشتهای این اشخاص دارد همچنین افرادی که به ضعف و گرسنگی یا بوی بد دهان در طول روز دچار هستند، برای رفع این مشکل باید صبح‌ها شربت خاک شیر و ماء العسل را میل کنند. برای تهیه ماء العسل باید یک کیلو عسل را به همراه ۲ لیتر آب بجوشانیم سپس کف روی آن را بگیریم، موقع استفاده از ماء العسل می‌توان به میزان دلخواه به آن آب اضافه کرد، نوشیدن شربت خاک شیر و ماء العسل صبح‌ها ناشتا به درمان سرفه‌های مزمن و خلط دار هم کمک می‌کند، خاکشیر تقویت کننده معده و هاضمه است، بنابراین شربت خاکشیر به همراه عرق نعناع و گلاب درد‌های معده ناشی از سوء هاضمه را تسکین می‌دهد.

رمضانی گیوی یادآوری کرد: استفاده از خاکشیر به شکل ضماد هم اثر‌ی مفید دارد؛ بر اساس آموزه‌های طب سنتی ایران، دانه‌های خاکشیر کوبیده شده که به شکل ضماد در آمده باشد، تاثیری چشمگیر در تسکین درد‌های نقرس و بهبود زخم‌ها و ورم‌های بدن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار