دو نفر از دیواره‌های بدون حفاظ ارگ کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز باز بالا رفتند تا بار دیگر ثابت شود این بنای تاریخی بیش از سخنان و نویدهایی که برای حفاظت آن داده می شود به مراقبت واقعی و ملموس نیاز دارد.
کد خبر: ۷۷۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 18 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عکس‌هایی که ۲۴ مرداد ۹۸ در فضای مجازی منشر شد نشان می داد این دو نفر از دیواره های ارگ کریمخان زند شیراز بالا می روند و وزن خود را به آجرهای قدیمی این بنای تاریخی تحمیل کرده اند؛ همان کاری که یک نفر دیگر در مهرماه سال ۱۳۹۶ کرده بود و از هنرمندی هایش فیلم هم در فضای مجازی پخش شد.

درباره اقدام اخیر این عنکبوت ها و همچنین دیوارپیمایی سه سال پیش آن یک نفر دیگر، مسئولان مربوط گفتند در تعقیب آنان هستیم تا به مجازات برسند.

کاربران فضای مجازی و مردم به ویژه دوستداران فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند و ابراز امیدواری کردند دستگیری و تعقیب قضایی این افراد نتیجه بخش باشد.

مهم ترین نکته در واکنشها این پرسش بود که چرا ارگ کریم خان زند بدون حفاظ است؟

متوجه نشدیم ، مراقبت ها تشدید میشود

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عکسی که در این باره منتشر شده متعلق به زمانی بعد از پایان یافتن وقت کاری ارگ کریمخان طی شب‌های اخیر بوده و در محوطه بیرونی این مجموعه رخ داده است و به همین دلیل پرسنلی هم که داخل ارگ بودند متوجه این مسئله نشدند.

سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد افزود: امروز جلسه مشترکی با نیروی انتظامی فارس تشکیل و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام و مقرر شد که شدت نظارت بر مجموعه زندیه و ارگ کریم‌خان زند شیراز از امشب تشدید شود تا هر نوع تجاوز به بنای این منطقه خصوصا ارگ کریم‌خان با برخورد جدی مواجه شود.

وی ادامه داد: از امشب با تشدید نظارت در مجموعه زندیه ،کسانی که هرگونه تعرضی به بناهای تاریخی این محل و خصوصا ارگ کریم‌خان انجام دهند دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهند شد.

وی اضافه کرد: براساس قوانین کشور، وارد آوردن هرگونه خسارت به بناها و آثار باستانی و تاریخی جرم محسوب و برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در ادامه گفت: پرونده قضایی علیه کسانی که عکس آنها در حین بالا رفتن از دیواره ارگ کریم‌خان در فضای مجازی منتشر شده تشکیل شده اما هنوز این افراد بطور دقیق شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

وی بیان کرد: از امشب اگر تخلفی از سوی افراد در محوطه ارگ کریم‌خان و تعرض به بنای این مجموعه مشاهده شود با عنوان ارتکاب جرم مشهود متخلفین دستگیر خواهند شد.

۱۲ مهرماه ۱۳۹۶ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس گفته بود: این اداره کل شکایتی به دستگاه قضایی در مورد اقدام فرد بالارونده از دیوار ارگ کریمخان در شیراز تسلیم کرده و پلیس فتا در حال شناسایی عامل اصلی این واقعه است.

مصیب امیری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارگ کریمخانی از جاذبه های گردشگری شیراز و ثبت شده در آثار ملی است و همه تدابیر برای حفاظت و مراقبت از این بنای دوره زندیه انجام می شود.
وی ادامه داد:‌بالا رفتن از دیوار ارگ برای خودنمایی کاری ناپسند است که می تواند به سلامت فرد و بنا لطمه بزند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شهروندان خواست تا نسبت به موارد مشابه حساسیت بیشتری داشته باشند و با دیدن چنین صحنه هایی موارد را سریعا به پلیس اطلاع دهند.
وی ادامه داد:‌همه ما برای مراقبت و حفاظت از بناهای تاریخی مسئولیت داریم،صرفا میراث فرهنگی مسئول بناها و آثار فرهنگی و تاریخی نیست، حفاظت از این آثار باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود.
ارگ کریم‌خان یا کریمخانی از جمله آثار تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است و در میدان شهرداری این شهر قرار دارد.
کریمخان زند برای ساخت این ارگ از بهترین هنرمندان و معماران آن دوره دعوت به همکاری کرد. این معماران و هنرمندان به دلیل مهارتی که داشتند توانستند این ارگ را بسیار سریع بسازند.
ساخت ارگ کریمخانی که در واقع دژی نظامی بوده است، بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد.
بنای افراشته ارگ کریم‌خانی، ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است.
ارگ اندرونی، کاخ سلطنتی کریم خان و خانواده‌اش بوده که در زمینی به مساحت حدود ۱۳ هزار متر مربع با حدود ۴۰۰۰ متر مربع زیر بنا در غرب میدان توپخانه قدیم واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار