سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: کوچ زود هنگام و پائیزه‌ی زنبورستان‌ها همزمان با شکوفه دادن کُنار دان ها، برای تولید عسل کُنار به این شهرستان آغاز شده است.
کد خبر: ۷۷۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ 18 August 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهدی همتی گفت: به منظور اخذ مجوز اسکان از این مدیریت به همراه داشتن مجوز کوچ و قرنطینه بهداشتی از مدیریت جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی شهرستان‌های مبدا الزامی بوده که تا کنون بیش از ده فقره مجوز اسکان برای ۲ هزار فروند کلنی صادر شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ زنبورستان با تعداد بالغ بر ۶۰ هزار فروند کلنی زنبور عسل با هدف بهره مندی از شهد و گرده گل کُنار به این شهرستان کوچ کرده که کلیه زنبورداران مهاجر و بومی ملزم به اخذ مجوز اسکان از این مدیریت خواهند بود.

همتی با اشاره به لزوم رعایت فواصل مجاز محل اسکان زنبورستان‌ها با یکدیگر و با اماکن مسکونی برای حفظ مسائل بهداشتی، تولید اقتصادی عسل و جلوگیری از متضرر شدن زنبورستان‌های مجاور با هم در منطقه، توضیح داد: درشهرستان قیروکارزین محل مورد نظر برای اسکان زنبورستان‌ها با فن آوری‌های نوین GIS مکان یابی می‌شود.

او بر پیشرو بودن جهاد کشاورزی قیروکارزین در بکار گیری فن آوری GIS برای صدور مجوز استقرار زنبورستان‌ها و مزایای آن مثل مکان یابی دقیق محل مورد نظر در عرصه، ارائه توصیه‌های لازم به زنبورداران به جهت میزان پوشش گیاهی منطقه و اعلام هشدار برای رعایت فاصله با مسیل‌های سیلابی تاکید کرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: هر چند که درجه حرارت منطقه هنوز در حد مناسب قرار ندارد، اما با توجه به مقبولیت و بازار پسندی عسل کُنار زنبورداران با خطر پذیری این موضوع به مراتع این شهرستان وارد شده اند.

همتی توصیه کرد: زنبورداران برای جلوگیری از هر گونه تلفات در جمعیت زنبور عسل خود بدلیل گرمای هوا باید در ساعات ابتدایی و خنک روز اقدام به تخلیه کلنی‌های زنبورعسل در مناطق مورد نظر کنند.

قیروکارزین از مناطق قشلاقی واقع در ۱۶۹ کیلو متری جنوب غربی شیراز است که به واسطه مراتع با پوشش درختان کُنار و باغات مرکبات از مستعد‌ترین مناطق پرورش زنبور عسل در نیمه دوم سال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار