بسیاری از توریست های خارجی در سفر به ایران در ابتدا از اصفهان و شیراز دیدن می کنند. شیراز یکی از شهرهای تاریخی بوده که جاذبه های بسیاری را در بطن خود دارد. از جمله معروف ترین جاهای دیدنی شیراز می توان به حمام وکیل، بازار وکیل و مسجد وکیل اشاره کرد که به طور کلی به آن ها مجموعه وکیل شیراز می گویند. البته در این مجموعه که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می آید، بناها و مکان های دیگری نیز جای می گیرند. بخش های مجموعه وکیل شیراز یادگاری از دوران زندیه و کریم خان زند بوده که هر فردی در سفر به شیراز حتما از آن ها دیدن می کند. با ما همراه باشید تا هرچه بیشتر با زیبایی های این اثر تاریخی آشنا شوید تا اگر روزی گذرتان به شیراز افتاد، آن را در برنامه سفر خود جای دهید و فراموشش نکنید.بخش های مجموعه وکیل شیراز
کد خبر: ۷۷۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 19 August 2019

مسجد وکیل
از دیگر بناهایی که در دوران زند، به دستور کریم خان زند ساخته شد، مسجد وکیل است. این مسجد به دلیل معماری منحصر بفرد و زیبایش از شهرت بسیاری برخوردار بوده و با فرهنگ این بخش از ایران مطابقت دارد. این مسجد دیدنی که یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به حساب می آید، به زیبایی تمام دین و دنیا را به یکدیگر پیوند می زند.

بخش های مجموعه وکیل شیراز

مسجد وکیل

 

 

معماری و ساخت مسجد وکیل
طرح کلی مسجد وکیل، دو ایوانی است و دو شبستان شمالی و جنوبی در آن دیده می شوند. در شبستان جنوبی به مساحت 5 هزار مترمربع، 48 ستون مارپیچ و سنگی را می بینیم. در این قسمت از مسجد، منبری از سنگ مرمر به همراه 14 پله وجود دارد. یکی از قسمت های معروف این مسجد که یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می آید، طاق مروارید است که در قسمت شمالی این بنا قرار دارد. طاق مروارید بسیار مرتفع بوده و بر روی آن آیاتی از قرآن به خط ثلث و درشت نوشته شده اند.

مسجد وکیل 2

 

بازار وکیل
در ایران بازارهای تاریخی بسیاری وجود دارند که یکی از این بازارهای بسیار معروف، بازار وکیل شیراز است. این بازار در قسمت مرکزی و تاریخی شهر قرار داشته و همچنان بعد از گذشت سال ها به قدرت خود باقی مانده و در حال فعالیت است. بازار وکیل به دستور کریم خان زند و با هنر شهریار زند ساخته شد. در واقع شهریار زند طرح آن را از بازار قدیمی لار که متعلق به زمان شاه عباسی بوده، گرفته است. با ساخت این بازار در شیراز، تمامی معاملات و تجارت ها در این قسمت از شهر صورت می گرفت و به عنوان قلب تپنده شهر شناخته شد. این بازار که یکی از جاهای دیدنی شیراز بوده، در قسمت شرقی میدان شهدا و بین دروازه اصفهان و مدخل بازارهای قدیم واقع شده است.

بازار وکیل

 

معماری و ساخت بازار وکیل
بازار وکیل شامل قسمت ها و بخش های مختلفی است که هر کدام متعلق به یک صنف و یک محصول خاص هستند مانند بازار خیاط ها، بازار بزازان (41 طاق)، بازار سراج ها (10 طاق)، بازار بلورفروشان، بازار کلاهدوزان (46 طاق). مصالح استفاده شده در این بنا که یکی از مهمترین بخش های مجموعه وکیل شیراز بوده، شامل آجر، گچ و آهک (بر روی تخته سنگ های تراشیده شده) است. در چهار سوق این بازار که از این قسمت، بازار به 4 قسمت تقسیم می شود، سقف بسیار مرتفعی را می بینیم و هر کدام از حجره ها، در هر طرف یک سکو با عرض بسیار زیاد دارند.

بازار وکیل 2

 

حمام وکیل
در بافت تاریخی و مرکز شهر شیراز و در کنار بناهای تاریخی دیگر مانند مسجد وکیل، بنای بسیار با ارزشی به نام حمام وکیل دیده می شود. این حمام که به دستور کریم خان زند ساخته شد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز به حساب می آید.

حمام وکیل

 

معماری و ساخت حمام وکیل
این حمام در زمان خود جز پیشرفته ترین حمام ها به حساب می آمد و به همین خاطر اصول معماری به خصوصی در این بنا بکار رفته که در نوع خود منحصر به فرد و جذاب هستند. به طور مثال، برای آنکه سرما به داخل و گرما به خارج از حمام نفوذ نکند، ورودی رختکن به صورت زاویه دار ساخته شده است. همچنین، ورودی حمام کوچک یا درآیگاه، پائین تر از سطح زمین قرار گرفته و تا هشتی ورودی شیب ملایمی دارد. از دیگر جاذبه های معماری این بنا، دالان های کم عرضی بوده که زیر سنگ فرش های گرم خانه ساخته شده اند، در این دالان های باریک بخار آب و هوای گرم جریان پیدا کرده تا حمام و گرمخانه زودتر گرم شوند. در این قسمت از حمام، خرینه ای را می بینیم که برای گرم کردن آب آن، از دو دیگ بزرگ استفاده می شد. دو شاه نشین و دو حاکم نشین به ترتیب در دو طرف گرمخانه و خزینه قرار داشته و در میانه هر کدام از حاکم نشین ها یک حوض مرمر وجود دارد.

حمام وکیل 2

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار