نخستین اجلاس بیمارستان‌های خیریه کشور با هدف بررسی راهکار‌های تقویت و توسعه خدمات بیمارستان‌های خیریه، به میزبانی مشترک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجمع خیرین تامین سلامت فارس و مجمع خیرین تامین سلامت کشور، در شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۷۷۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ 23 August 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دبیرکل مجمع خیرین تامین سلامت کشور در این اجلاس گفت: در حال حاضر ۷۵ بیمارستان خیرساز در کشور، کار خدمت رسانی به مردم و مراجعان را بر عهده دارند.

حسینعلی شهریاری با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس بیمارستان‌های خیریه در شیراز و بررسی راهکار‌های توسعه خدمات این بیمارستان‌ها افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همواره تلاش می‌کند تا به عنوان بازوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل کند و خدمات بهداشتی و درمانی به صورت شایسته‌ای به مردم سراسر کشور ارایه شود.

او اضافه کرد: تمام مسایل و قوانین حوزه سلامت در هیات دولت بررسی و تصویب می‌شود.

دبیرکل مجمع خیرین تامین سلامت کشور همچنین از تشکیل کمیته پزشکان خیر در مجمع خیرین تامین سلامت کشور برای ورود بیشتر پزشکان به کار‌های خیر، خبر داد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، انجام کار خیر و تلاش برای خدمت رسانی به مردم را رسالتی عنوان کرد که بر دوش همه است.

محمدحسین قربانی افزود: در گذشته بیشتر سمت و سوی کار‌های خیر به سمت مسایل دیگر مانند ساختن مدرسه و مسجد بود، اما امروز حوزه سلامت یک رسالت مهم است و باید تلاش کنیم تا منابع خیران و نیک اندیشان، به سمت حوزه سلامت و ارتقای سلامت جامعه هدایت شود.

او با اشاره به استقبال تعداد زیادی از خیرین و ایرانیان ساکن خارج از کشور، بر لزوم برنامه ریزی برای مشارکت این افراد و انتقال منابع به داخل کشور برای استفاده در حوزه سلامت، تاکید کرد.

قربانی با بیان اینکه فراکسیون سلامت در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است، اضافه کرد: کار این فراکسیون، قانونگذاری و حمایت از خیران و کار‌های خیر آنان است.

قائم مقام معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز به لطف حضور اساتید حوزه سلامت، فضایی معنوی بر مسایل اجرایی بیمارستان‌های خیریه کشور حاکم است و باید مراقبت کنیم تا قداست امور خیریه رعایت شود.

عسکری تاکید کرد: فرهنگ خیریه نباید تنها در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها باشد، بلکه باید در امور مدیریتی و اجرایی بیمارستان‌ها نیز این فرهنگ جاری باشد.

او افزود: تلاش همه مجموعه سلامت بر ارتقای خدمات در بیمارستان هاست تا مردم حوزه سلامت را سرآمد خدمت به جامعه بدانند.

دکتر عسکری، گزارش دهی خطا‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌های خیریه را یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کاهش خطا در مراکز درمانی برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در کشور چهار نوع تعرفه دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد و یکی از مسایلی که با آن روبرو هستیم این است که این تعرفه‌ها هر سال تغییر می‌کنند و با توجه تورم موجود تعرفه‌هایی که مشخص شده برای گرداندن این خیریه‌ها کافی نیست.

علی بهادر افزود: تصوری که مردم و مسوولان از بیمارستان‌های خیریه دارند و باعث می‌شود تا تعرفه آن‌ها هر سال کمتر از بیمارستان‌های خصوصی و بالاتر از بیمارستان‌های دولتی قرار گیرد، این است که باید این بیمارستان‌ها به مردم کمک کنند.

او اضافه کرد: با مشاهده کلمه خیر، مردم توقع دارند که تعرفه این بیمارستان‌ها کمتر یا مساوی تعرفه بیمارستان‌های دولتی باشد؛ همچنین موضوعی که از گذشته وجود داشته این است که وقتی بیمارستانی به نام خیریه نامگذاری می‌شود، اغلب یک پشتیبان یا درآمد جاری برای آن بیمارستان مشخص می‌شده است که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و بیمارستان‌هایی که اسم خیریه دارند تنها در ساخت و تجهیز آن خیرین مشارکت دارند و اداره امور به وسیله گرفتن پول از مردم یا سازمان‌های بیمه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه پیشنهادات خود را در این زمینه با مسوولان و روسای بیمارستان‌ها مطرح کرده و پیرانون آن‌ها تبادل نظر شد.

دبیر و رییس شورای عالی بیمه کشور نیز که در نخستین اجلاس بیمارستان‌های خیریه کشور در شیراز حضور داشت بر لزوم اصلاحاتی در قانون بیمه همگانی که سال ۷۳ ارایه شده است و اصلاح تعرفه‌های خدمات در انواع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تاکید کرد.

سید سجاد رضوی افزود: باید به توسعه فضای رقابتی بین واحد‌های مختلف درمانی خیریه‌ها برای ارتقای کیفیت ارایه خدمات سلامت به مردم، توجه شود.

او با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید از خیریه‌ها حمایت کنند، خواستا تخصیص عادلانه منابع و بودجه بین بیمارستان‌های خیریه و تعیین سرانه واقعی درمان برای تعیین تعرفه‌های واقعی در مراکز خیریه شد.

رضوی همچنین با تاکید بر توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خیریه در کشور، تقویت و ارتقای جایگاه این مراکز را کمک به دولت عنوان کرد.

قائم مقام مجمع خیرین تامین سلامت فارس نیز در این اجلاس گفت: در حال حاضر ۷۵ بیمارستان خیریه در کشور داریم که با هزاران تخت بستری بیماران در رشته‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی به بیماران خدمات ارایه می‌کنند.

محمدهادی ایمانیه از وجود صد‌ها بیمارستان خیریه در حال ساخت خبر داد و افزود: این بیمارستان‌ها به طور مکرر با مشکلاتی در زمینه تعرفه ها، بیمه‌های عمومی و بیمه‌های تکمیلی مواجه می‌شوند، بنابرین باید تشکلی از بیمارستان‌های خیریه کشور ایجاد شود.

او اضافه کرد: مجمع خیرین تامین سلامت فارس با همکاری مجمع خیرین سلامت کشور، معاونت درمان وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه کشور، میزبان نخستین اجلاس بیمارستان‌های خیریه کشور شد تا مسایل مختلف مربوط به بیمارستان‌های خیریه کشور بررسی شود.

ایمانیه اظهار امیدواری کرد بیانیه پایانی این اجلاس منجر به تشکیل دبیرخانه بیمارستان‌های خیریه کشور شود.

مدیرعامل مجمع خیرین تامین سلامت فارس نیز گفت: در استان فارس به عنوان یکی از استان‌هایی که از بیشترین کمک و مشارکت خیرین در ساخت بیمارستان خیریه برخوردار است، برای برگزاری نخستین اجلاس بیمارستان‌های خیریه کشور برای مسایل مختلف بیمارستان‌های خیریه در کنار توانمندی‌های آن‌ها پیشقدم شدیم تا در کنار اینکه این بیمارستان‌ها بتوانند از کمک‌های مربوط به دولت و خیرین استفاده کنند، خدماتی بسیار خوبی به مردم و مراجعان ارایه کنند.

علی اکبر رامجردی با بیان اینکه امروزه بیمارستان و مراکز خیریه توانسته اند خدمات قابل توجهی در امر درمان به بیماران نیازمند ارایه دهند، افزود: به ابتکار مجمع خیرین تامین سلامت فارس با هدف یکپارچه بودن سیاست‌های روسای بیمارستان‌های خیریه در کشور، تلاش شد تا نخستین اجلاس روسای بیمارستان‌های خیریه کشور با هدف راه اندازی دبیرخانه هماهنگی تبیین‌های اقدامات نظارتی بیمارستان‌های خیریه کشور راه اندازی شود و خدمات رسانی به بیماران نیازمند از سوی این مراکز خیریه به شکل هدفمندتر باشد.

او اضافه کرد: بیمارستان‌های خیریه از یک سو درگیر هزینه‌های جاری و عادی هستند که با توجه به شرایط جامعه برای آن‌ها مشکل ساز شده است و این امر نیازمند برنامه ریزی و حمایت‌های دولت است.

رامجردی اظهار امیدواری کرد برگزاری نخستین اجلاس بیمارستان‌های خیریه کشور گام مثبتی برای ایجاد تشکیلات منسجم برای قانونمند کردن، حمایت و نظارت این بیمارستان‌های خیریه باشد.

رییس هیات مدیره مجمع خیرین تامین سلامت فارس و دبیر اجلاس روسای بیمارستان‌های خیریه کشور هم در این نشست گفت: باید پرداخت‌ها به بیمارستان‌های خیریه از سوی بیمه‌ها و وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس نظام سطح بندی آن‌ها باشد.

محمود تابنده خواستار تخصیص به موقع منابع و پرداخت مطالبات بیمارستان‌های خیریه، برای ارتقا و حفظ کیفیت خدمات و تجهیزات آن‌ها شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار