نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نان بریدن کار مرد نیست، گفت: به نظر میرسد جامعه ما در یک جهاتی پیشرفت کرده و شکر گذار آن هم هستیم، نیاز به این توصیه ها دارد؛ از خانواده تا مدیریتهای کلان متاسفانه شاهد هستیم که کسی نمیبخشد، زورش میرسد و فشار می آورد؛ همانجا است که نقطه منفی برایمان درست میشود.
کد خبر: ۷۷۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 24 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه اولین  شیراز، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد ویژگی‌های فرد مومن، تاکید کرد رفتار افراد در اوج عصبانیت، خشنودی و برخورداری از قدرت و تصمیماتی که در چنین حالاتی گرفته میشود، درجه ایمان فرد را نشان میدهد.

آیت الله دژکام در خطبه اول نماز جمعه شیراز با توصیه همه مومنان به داشتن تقوای الهی، مهمترین زادتوشه سفر آخرت را تقوای انسان دانست و در ادامه مباحث هفته‌های گذشته پیرامون ایمان به عنوان شاخص مهم معنوی، گفت: روایتی از امام صادق هست که مشخص میکند ایمان دارای درجاتی است و انسان باید دنبال ایمان کامل باشد.

او ادامه داد: حضرت امام صادق(ع) میفرماید که اگر سه خصوصیت در فردی دیده شد، نشام میدهد که فرد به دنبال کامل کردن ایمانش هست؛ اول اینکه اگر فردی عصبانی شود، در اوج عصبانیتش از چهارچوب حق خارج نمی‌شود. اندازه گیری ایمان آنجایی انجام میشود که ببینیم فرد در عصبانیت چه رفتاری دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه جای مهر در پیشانی و گفتن ذکر دائم ملاک خوبی برای اندازه گیری ایمان نیست، گفت: یکی از ملاکهای سنجش ایمان افراد اینست که هنگام عصبانیت چه رفتار و کرداری از فرد سر میزند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق از رفتار عرصه خانوادگی و شخصی تا عرصه مدیریتی بسیار اهمیت دارد، گفت: رفتارهای ناشایست افراد نسبت به اعضای خانواده یا در جامعه، نشان دهنده آنست که ایمان فرد کامل نشده است.

امام جمعه شیراز در بیان دومین شاخص مد نظر امام صادق(ع) گفت: فردی که ایمان دارد هنگام خشنودی هم رفتار ناشایستی را نشان نمیدهند. بعضی افراد وقتی خشنودی برایشان حاصل میشود، رفتارهای نامناسب را نشان میدهد، حرام خواری و مستی، زمانیست که فرد خشنود است.

وی گفت: بزن و برقص و بکوب و مستی ادامه لحظات شاد و خوشی است، فردی که نمیتواند خودش را کنترل کند در واقع ایمانش ضعیف است زیرا فرد مومن میتواند خود را کنترل کند.

امام جمعه شیراز گفت: ما عصبانیت و خشنودی بزرگانی را دیده ایم و متوجه شده ایم که از چهارچوب حق خارج نمیشدند؛ پیش از انقلاب نوارهای سخنان امام را گوش میدادیم، امام کار شاه را محکوم میکرد، اما کلمه زشتی نسبت به او نمی گفت؛ پانزده سال مبارزه را بررسی کنید، تندترین کلمات امام در اوج یک قضیه گفت این مردک. چقدر میخواهد ایمان داشته باشیم که یادمان باشد آخرت باید پاسخگو باشیم.

وی گفت: مخالف کسی هستی و با او رقابت داری، مشکلی نیست اما سخن نامربوط و ناروا نباید مطرح شود؛ نه زمانیکه ناراحت هستی و نه وقتی خشنودی نباید حرف ناحق زد و رفتار ناروا گفت.

امام جمعه شیراز سومین خصوصیت مومن را توان کنترل خود در زمان داشتن زور دانست و گفت: اینکه فرد در حین قدرت بتواند ببخشد، با ایمان است. مومن خدا را با رفتارش اثبات میکند نه خودش را. انسان کریم و بزرگوار زمانیکه زورش به یک فردی میرسد، او را نمیزند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نان بریدن کار مرد نیست، گفت: به نظر میرسد جامعه ما در یک جهاتی پیشرفت کرده و شکر گذار آن هم هستیم، نیاز به این توصیه ها دارد؛ از خانواده تا مدیریتهای کلان متاسفانه شاهد هستیم که کسی نمیبخشد، زورش میرسد و فشار می آورد؛ همانجا است که نقطه منفی برایمان درست میشود.

امام جمعه شیراز همچنین با شکرگذاری برای برخورداری از نعمت ولایت و با بیان اینکه باید از خدا خواست که نعمت اهل ولایت و دوستدار ولی بودن را از ما نگیرد، گفت: روز مباهله از روزهای مهم برای شیعیان است؛ پیامبر در این روز به جای جنگ و شمشیر برداشتن فرمود که نفرین میکنیم؛ این نشانه حقانیت است، کسی که به حقانیت و ادعای خود یقین دارد، به هر شکلی امکان دارد ابزاری درست کند اما به اینکه بگوید نفرین میکنم اعتقادی ندارد.

وی با اشاره به داستان روز مباهله و مواجهه پیامبر اسلام(ص) و مسیحیان نجران، گفت: بدترین چیزی که انسان را نابود میکند لجبازی است، کافران بیشتر به دلیل لجبازی به جهنم رفتند؛ اگر جایی حق برایتان مشخص شد، حتی اگر غرورتان را زیرپا میگذارید، بگویید و آخرت خود را نجات دهید.

آیت الله دژکام گفت: موضوع مباهله سوای درسهای ایمانی و عقیدتی که دارد، مشخص میکند که راههای مقابله با دشمن را محدود نکنید، گاهی پیامبر ما هم با آرامش با دشمنان و کفار برخورد کرد؛ راههای مختلف برای مقابله با دشمن وجود دارد، مهم اینست که ولی امر چه راهی را برای مبارزه با دشمن انتخاب می کند.

او با اشاره به اینکه چند بار پیامبر صلح کرد، یکی از موارد همین مباهله بود، گفت: انتخاب ولی امر هرچه بود همان درست است، بعضی جوانها میخواهند انقلابی باشند، انقلابی بودن خوب است، معنی انقلابی بودن همیشه داغ برخورد کردن نیست، معنی انقلابی بودن پیرو ولی امر بودن است.

آیت الله دژکام گفت: امروز همه ارکان نظام اگر طوری رفتار کنیم که ولایت با ولی امر است چرا که ما به اسلام و انقلاب اسلامی ایمان آورده ایم، در این صورت هیچ لطمه ای از سمت دشمن به ما نمیخورد؛ آنچه در حکمیت و نهروان و صفین حادث شد از نادانی امت نسبت به امر ولی امر حادث شد.

امام جمعه شیراز با اشاره به آغاز هفته دولت و دیدار مسئولان هیئت دولت با مقام معظم رهبری و نکات مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، گفت: چند چهارچوب مهم در نکات مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است که باید تلاش دولتیان معطوف به آن باشد.

 

او ضمن قدردانی از تمام اقدامات خوب دولتهای گذشته و حاضر در مسیر تحقق استراتژی های مد نظر رهبری، گفت: هیچ وقت نباید کار خوب و خدمت را ناسپاسی و ضایع کرد؛ این باعث ناامیدی کسی خواهد شد که کار خوب انجام می دهد.

فساد سیستمی را قبول نداریم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه آخرین نقطه فشار دشمن تحریم است و دلیل آن قدرت اقتصادی دشمن است، لزوم توانمندی اقتصادی را خاطرنشان و اضافه کرد: ما با کشورهایی معامله داریم اما رفتارهایی میبینیم که مطلوب نیست، اگر قدرت اقتصادی بالایی داشته باشیم میتوانیم بگوییم نکن؛ عزت و عظمت ما در اقتصاد مقاومتی تحقق میابد.

او ادامه داد: مسئله دوم مقابله با رانتخواری و فساد اداری و اقتصادی است؛ این موضوع مردم را خسته کرده، از چندین دور قبل در مجالس و دولتها همیشه این مطلب را مردم و نمایندگان مطرح میکردند که باید نظام اداری از فساد خالی شود؛ حرکت در این راستا حرکت چندان قوی‌ای نبوده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی یک مگس وسط غذا بنشیند کسی دلش نمی نشیند بخورد، گفت: قائل به فساد سیستمی نیستیم، اما کسانی هستند که مثل مگس وسط غذای خوب می افتند، باید قبل از قوه قضائیه دولت به میدان بیاید با استفاده از نظارت و حراست و ... که در اختیار دارد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به حرکتهای خوب دستگاه قضایی، گفت: رهبر معظم در مبارزه با فساد فرمود دانه درشتها را بگیرید؛ اینکه افراد معمولی را بگیریم باعث میشود که کار بزرگتر زمین بماند؛ آنهایی که با استفاده از قدرتشان و لابیهایی که میکنند حق مردم را ضایع میکنند باید طعم برخورد قاطع را بچشند.

امام جمعه شیراز با قدردانی از موفقیتهای صدا و سیمای فارس در عرصه ملی و با اشاره به سامانه موشکی جدید ایران اسلامی و خصوصیت های این سامانه، گفت: کار جوانان عزیز و فن آوران ایران اسلامی بسیار ارزشمند بود و چشم ما به آنان روشن است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار