دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که باعث افزایش هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود و همزمانی آن با افسردگی، بر شدت و وسعت عوارض آن می‌افزاید.
کد خبر: ۷۷۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ 24 August 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حمید زارع پزشک عمومی و رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در بیماران دیابتی است که بر روی پیش آگهی بیماری اثر نامطلوبی دارد.

او ادامه داد: افسردگی باعث کاهش امکان کنترل قندخون، کاهش تبعیت دارویی، پیروی نکردن از رژیم غذایی مناسب، کاهش کیفیت زندگی فردی و اجتماعی و افزایش هزینه‌های مراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود.

پزشک عمومی و رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: افسردگی در ۲ و ۳ دهم بیماران مبتلا به دیابت، تشخیص داده نمی‌شود، به همین دلیل لازم است در کلینیک‌های دیابت، افراد مبتلا به دیابت، برای غربالگری از لحاظ افسردگی به روانپزشک ارجاع داده شوند.

حمید زارع گفت: طبق مطالعات، افسردگی می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد و دیابت نیز بر ریسک ابتلا به افسردگی می‌افزاید.

او تصریح کرد: در فرد افسرده «کورتیزول» خون افزایش می‌یابد و تغییرات فیزیولوژیک ناشی از آن باعث ایجاد مقاومت به انسولین می‌شود که زمینه ساز ابتلای فرد به دیابت می‌شود، همچنین افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت، ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی، فشارخون بالا، چاقی، قطع عضو، کاهش تمرکز و توجه و اختلال در عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد.

پزشک عمومی و رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: به طور کلی در افراد مبتلا به دیابت به ازای هر واحد افزایش Hb A ۱ c احتمال بروز افسردگی ۲۷ درصد افزایش می‌باید.

زارع بیان کرد: از آنجایی که علائمی مثل خستگی، تغییر وزن و اشتها و اختلال خواب در افسردگی و در دیابت ممکن است وجود داشته باشد، تشخیص افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت مشکل است، بنابراین توصیه می‌شود با دیدن این علائم، افراد دیابتی به روانپزشک مراجعه کنند تا با درمان با دارو‌های ضد افسردگی، آموزش به بیمار و درمان‌های شناختی، برای کنترل افکار و رفتار‌های ناسازگارانه، بتوان آسیب‌های ناشی از ابتلا به افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت را کاهش داد.

برچسب ها: دیابت ، افسردگی ، سلامتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار