کارخانه قند فسا در سن ۶۵ سالگی خود این روزها در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است.
کد خبر: ۷۷۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 25 August 2019
 

تابناک فارس به نقل از فارس: احداث کارخانه قند فسا به سال ۱۳۳۳ برگشته و قریب به ۶۵ سال است که این کارخانه از مهمترین واحدهای تولیدی استان فارس و جنوب کشور به شمار می‌آید.

کارخانه قند که این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، تیتر اصلی خبر بسیاری از رسانه‌ها شده که پیگیری وضعیت کارگران و کارخانه  را از مسئولین مربوطه مطالبه می کنند.

در حقیقت این نخستین باری نیست که کارخانه دچار بحران شده است؛ اولین مشکلات آن به دو سال پس از تاسیس کارخانه یعنی سال 1335 برگشته که برای اولین بار موضوع مشکلات این واحد تولیدی به دلیل کمبود آب و نبود چغندر در آینده، مطرح و با رایزنی‌های نماینده شهرستان در مجلس شورای ملی و همسر شاه قضیه حل شده و کارخانه مجدداً آغاز به کار کرد.

 

 در سال ۸۵ نیز به علت خشکسالی و عدم کشت چغندر در استان و کشور، کارخانه به دومین مرحله بحران خود رسید؛ قسمت چغندری حذف و دستگاه‌های این قسمت، از کارخانه خارج و فعالیت آن تنها محدود به تولید شکر خوراکی با شکر خام شد.

دو سال بعد در سال ۸۷ کارخانه مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۹۲ با تصفیه شکر کار خود را ادامه داد.

از سال ۹۲ باز هم وضعیت کارخانه به نابسامانی رفت و حدود ۳۰۰ کارگر از ۴۰۰ کارگر این واحد تولیدی از کار معین به کار فصلی تغییر پیدا کردند و تا سال 94، به علت عدم وجود شکر خام، کارخانه تنها سه ماه فعالیت داشت.

 سال ۹۴ از سوی وزارت جهاد اعلام شد که کارخانه فقط باید با چغندر کار کند و حتی یک گرم شکر به آن وارد نمی‌شود، این در حالی بود که سال ۸۵ دستگاه‌های چغندری از کارخانه خارج شده بودند و به علت خشکسالی دیگر چغندر هم کشت نمی‌شد.

 

بالاخره اواسط آبان سال ۹۴، تمام کارگران فصلی نیز به کار بازگشتند، اما باز هم پس از چهل روز کاری با تامین نشدن مقدار شکر خام وعده داده شده، کارخانه تعطیل و تجمعات و اعتراضات پی‌درپی کارگران آغاز شد.

تجمعات متعدد کارگران سبب پیگیری موضوع تعطیلی کارخانه قند که در مالکیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و زیرمجموعه سازمان اتکا قرار داشت، از سوی نماینده مردم و فرماندار شد، اما ادعای عدم توانایی مدیریت کارخانه از سوی مالکان آن مطرح شد.

در آبان ماه ۹۵ در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان، نماینده مردم در مجلس و وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تنها راه حل برون رفت کارخانه از وضعیت موجود، واگذاری به بخش خصوصی عنوان شد چرا که وزارت جهاد کشاورزی از تحویل شکر خام به بخش دولتی جهت راه‌اندازی مجدد کارخانه خودداری می کرد. 

 

در آن جلسه قرار شد ۲۰ هزار تن شکر خام جهت آغار بکار کارخانه تحویل داده شود تا فعالیت سه ماهه آن را تضمین و موجب راه‌اندازی مجدد کارخانه پس از یکسال شود، اما اختلاف تعرفه واردات شکر بین گمرک بندر چابهار و سازمان بازرگانی دولتی ایران، مشکلاتی را بوجود آورد و موجب تاخیر در تحویل شکرخام به کارخانه شد. 

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد و در آذرماه 95، پس از بازگرداندن دستگاه‌های خارج شده از کارخانه و تامین شکرخام مورد نیاز جهت آغاز بکار مجدد، کارخانه با سفر استاندار وقت فارس به فسا افتتاح شد.

این روزها مسئولین کارخانه این واحد تولیدی را به بهانه تعمیرات تعطیل کرده اند، در حالی که خبری از زمان اتمام تعمیرات و آغاز بکار کارگران به آنها داده نشده است.

به گفته مسئولین شهرستان، کارخانه مجدداً به دلیل عدم کشت چغندر و نبود شکر خام دچار مشکل شده است و پیگیری برای تامین آن ادامه دارد؛ مسئولین استانی نیز شرایط امروز کارخانه را نتیجه سیاست غلط مدیریتی می دانند که نیازمند اخذ تصمیمات جدی مسوولان در این خصوص است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار