دست‌اندازی دلالان در بازار هندوانه و تفاوت قیمت ۶ برابری از مزرعه تا میوه فروشی‌ باعث شده کشاورزان استان فارس له کردن هندوانه ها زیر چرخ تراکتور و فولادگاو آهن را به فروش آن ترجیح دهند.
کد خبر: ۷۷۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 27 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:هندوانه صادراتی با کیفیت عالی، به ازای هر کیلو حدود ۲۰۰ تومان از کشاورزان فارس خریداری می شود اما در چرخه دلالی افتاده و در نهایت با قیمتی بیش از ۶ برابر در بازار به مردم فروخته می شود.

برخی کشاورزان استان فارس اکنون به دلیل قیمت اندک هندوانه در حال معدوم سازی محصولات خود در مزارع هستند.

کارشناسان رعایت نکردن الگو کشت، دلال بازی و عرضه بیش از حد محصولات به بازار و همچنین کاهش صادرات را عامل این موضوع می‌دانند.

در حالی که طی سالهای اخیر مدام شعار جایگزینی کشت های کم آب بر به جای کشت محصولات پر آب بری مانند هندوانه و برنج داده می شود اما هنوز رمق زمین های استان فارس به دلیل کشت محصولات کشاورزی پر آب بر گرفته می شود و در نهایت این محصولات به دلیل قیمت اندک معدوم سازی می شوند و حتی به دست مصرف کننده هم نمی رسند، مسئله ای که هم باعث زیان کشاورزان شده و هم منابع آبی این استان را نابود کرده است.

در روزهای اخیر به گفته کشاورزان قیمت هر کیلو هندوانه که از زارعین در مزارع خریداری می شود به حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسیده در حالی که برای تولید هر کیلو از این محصول صدها لیتر آب مصرف شده است.

همین هندوانه که کیلویی ۲۰۰ تومان و حتی کمتر از کشاورزان خریداری می‌شود اکنون در شیراز هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد،تفاوت قیمتی بیش از ۷ برابر در این خصوص دیده می شود.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این باره  گفت: وضعیتی که اکنون برای کشاورزان این استان که محصول هندوانه کاشته اند بوجود آمده در اثر فعالیت دلالان ایجاد شده است.

احمد دهقان افزود: در حال حاضر تفاوت قیمت زیادی بین هر کیلو هندوانه در مزرعه و در میوه فروشی‌های سطح شهر دیده می شود.

وی ادامه داد: اکنون تفاوت قیمت هندوانه ای که سر مزرعه از کشاورز خریده می شود تا به دست مصرف کننده می رسد بسیار زیاد و این مسئله برگرفته از دلال بازی های سطح بازار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد: در حال حاضر هر کیلو هندوانه در بازار شیراز بین هزار و ۲۰۰ تومان تا حتی هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد و این در حالی است که همین هندوانه اکنون به قیمت هر کیلو کمتر از ۲۰۰ تومان از کشاورزان استان فارس خریداری می‌شود.

دهقان افزود: اگر هندوانه هر کیلو هزار و ۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد باید این محصول حداقل ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو از کشاورز خریداری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید هندوانه با عرضه آن به بازار اصلا هم همخوانی ندارد و این باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است در صورتی که واسطه‌ها باید به سود حدود ۳۰ درصدی خود راضی باشند اما اکنون اینگونه نیست و دلالان از عرضه زیاد هندوانه در بازار استان فارس سوء استفاده کرده‌اند.

الگویی که رعایت نشده

وی بیان کرد: علیرغم ارایه الگو کشت و اطلاع رسانی گسترده آن،متاسفانه کشاورزان استان فارس این مسئله را رعایت نکردند و در حالی که امسال کمتر از هزار هکتار کشت هندوانه در فارس به نسبت سال گذشته اضافه شده اما به دلیل از دست دادن بازار صادراتی و همچنین مشکلاتی در عرضه و تقاضای هندوانه ایجاد شده ،کشاورزان با ضرر مواجه شده اند.

وی سطح زیر کشت هندوانه در استان فارس را در سال جاری حدود ۹ هزار هکتار عنوان کرد.

صادرات هندوانه کم شده

دهقان با بیان اینکه عمده صادرات هندوانه در سالهای گذشته به عراق بوده،گفت: در حال حاضر میزان صادرات هندوانه به اندازه ای نیست که بتواند قیمت ها را متعادل کند.

 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس: کاهش ۱۰ درصدی عرضه هندوانه به بازار،
نسخه زودبازده وضعیت موجود
وی راهکاری عملی و زودبازده در خصوص متعادل سازی قیمت هندوانه در فارس را اینگونه بیان کردد: اگر اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان عرضه هندوانه به بازار کاهش پیدا کند قیمت ها متعادل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که جهاد کشاورزی فارس برنامه ای برای تعادل بخشی بازار هندوانه دارد یا خیر؟ گفت: این سازمان در حوزه گوجه فرنگی،سیب زمینی،پیاز و همچنین محصولات استراتژیکی مانند گندم،جو و دانه‌های روغنی و حبوبات اقدام کرده است ولی درخصوص هندوانه به دلیل اینکه قابلیت نگهداری ندارد نمی توان کار خاصی انجام داد.

ورود اجاره کاران و مصائب آن برای کشاورزی

دهقان اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی حوزه تولیدات کشاورزی، ورود افراد اجاره کار به صحنه است و این افراد بطور مقطعی کشاورزی می کنند و کشاورز قدیمی نیستند که این مسئله تولید محصولات اساسی را هم دچار مشکل کرده است.

وی عنوان کرد: واسطه ها و کسانی که در عرضه میوه و صیفی سهمی دارند نیز باید انصاف را رعایت کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پایان گفت: این روند در حالی ایجاد شده که حتی کرایه حمل هندوانه تا میدان هم توسط کشاورز پرداخت می شود اما دلال سود کلان به جیب می زند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار