ازجمله دستاوردهای دولت در حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس می توان به پیگیری ثبت سه شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت، ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت فکری و معنوی (وایپو) و همچنین زمینه‌سازی ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی اشاره کرد که مورد اول در یکسال اخیر محقق و آباده بعنوان شهر جهانی منبت شناخته شد.
کد خبر: ۷۷۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶ 27 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این آیین از استان فارس به عنوان مرکز مهم فرهنگی و گردشگری در کشور یاد کرد و گفت:‌ ‌استان فارس مرکز بسیار مهم برای گردشگری ایران است که حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، آثار تاریخی مهم و توانایی جذب گردشگران سلامت از جمله ظرفیت‌های آن است.

در چنین افق نگاهی، تلاش‌های دولتمردان در یک‌سال گذشته در استان فارس در راستای بازشناساندن ظرفیت‌های گردشگری فارس درعرصه بین‌الملل برجسته به‌ نظرمی‌رسد.
ثبت جهانی آباده به عنوان شهر جهانی منبت، تلاش برای ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، ثبت آثار تاریخی دوره ساسانی در فهرست میراث جهانی یونسکو و ... از رخدادهای مهم در حوزه گردشگری فارس است.
با این وجود، تلاش‌های دولتمردان در استان فارس طی‌ یک‌سال گذشته در سایر حوزه‌ها نیز پررنگ بوده و تکاپو برای حرکت چرخ صنعت و رفع موانع تولید، توسعه صادرات،‌ تسهیل جذب سرمایه‌گذاری با صدور مجوزهای بی‌نام و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌ها همچون بخش‌های آب و برق از محورهای کلیدی کارنامه عملکردی دولت در این استان محسوب می‌شود.
توسعه کشت گلخانه‌ای در کنار اصلاح الگوی کشت از برنامه‌های محوری دولت برای فارس، دیار آسیب‌دیده از خشکسالی است که از این طریق، جایگاه استان در تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور حفظ و ارتقا می‌یابد.
هفته دولت ( دوم تا هشتم شهریورماه) فرصتی است برای مرور کارنامه دولتمردان در حوزه‌های مختلف؛‌ هفته‌ای که رهاورد آن برای ۲۹ شهرستان استان فارس افتتاح ۸۲۱ پروژه با اعتباری افزون بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان این استان است.
به گفته استاندار فارس،‌ علاوه بر این طرح‌ها، تا پایان امسال تعداد قابل توجهی پروژه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که افتتاح این این حجم پروژه ظرف یک سال در طول ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

رونمایی از لوح ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت با حضور نماینده اتحادیه جهانی صنایع دستی / بهمن ۱۳۹۷
جاذبه‌های جدید در تقویم جهانی گردشگری
ازجمله دستاوردهای دولت در حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس می توان به پیگیری ثبت سه شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت، ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت فکری و معنوی (وایپو) و همچنین زمینه‌سازی ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی اشاره کرد که مورد اول در یکسال اخیر محقق و آباده بعنوان شهر جهانی منبت شناخته شد.
همچنین به گفته مسئولان، مراحل ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز نیز مراحل نهایی خود را طی کرده و در نخستین گام شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت شد تا مقدمات جهانی‌شدن این عنوان تسهیل شود.
ایجاد بیش از هزار مورد اشتغال در حوزه صنایع دستی روستایی و همچنین ایجاد ۷۰ بازارچه صنایع دستی در سال ۹۷ و همچنین ایجاد ۶۵ فروشگاه جدید در این حوزه در سال جاری در مجتمع تجاری مهستان شیراز از جمله اقدامات دولت در این حوزه بوده است.
ایجاد زمینه حضور فعالین عرصه صنایع دستی این استان در نمایشگاه خارجی در کشورهای قبرس، مجارستان، گرجستان، ترکیه و … و افزایش ۱۷ درصدی صادرات صنایع دستی استان طی یکسال گذشته از جمله دیگر دستاوردهای این بخش است.
ثبت میراث ناملموس و احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی از جمله هنر سیاه چادربافی و مسگری در فارس نیز طی یکسال اخیر حاصل شده است.
در یکسال گذشته بیش از هزار طرح در حوزه صنایع دستی از تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال بهرمند شده اند که این مساله در رونق تولید و اشتغالزایی این استان تأثیر مثبتی داشته است.
ثبت جهانی پرونده محور باستان شناسی ساسانی در استان فارس از جمله دیگر دستاوردهای دولت طی سال ۹۷ در فارس بود که با این اقدام تعداد آثار تاریخی ثبت جهانی شده فارس از چهار به ۱۱ اثر افزایش یافت.
محور ساسانی شامل کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.

 

انعقاد تفاهم‌نامه شرکت اتریشی پارس سراگ ورد برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری فارس / اردیبهشت ۹۸
جذب سرمایه‌گذاری خارجی
جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای طرح‌های استان فارس طی‌ یکسال گذشته از محورهای تلاش دولتمردان در این استان بوده است. در حوزه داخلی، صدور مجوزهای بی‌نام برای کاهش بروکراسی و در حوزه خارجی، مراودات با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپا برای جذب سرمایه‌های آن سوی مرزها حائز اهمیت بوده است.
استاندار فارس میزان سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در استان طی پنج ماه امسال را ۴۴ میلیون دلار برآورد کرد و گفت: در جهت افزایش این سرمایه‌گذاری‌ها تلاش شد که فرایندهای پیچیده و سخت اداری کاهش یابد.
این آمار گویای آن است که استان فارس از جمله استان‌های موفق در جذب سرمایه گذاری خارجی است، طی یکسال گذشته دولت قدم‌های خوبی دراین عرصه در فارس برداشته است به گونه‌ای که گفته شده فارس در زمره پنج استان برتر کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.
همچنین ۲۷۶ فرصت سرمایه گذاری در ۲ سال گذشته در این استان فراهم و به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه شد.این فرصت های سرمایه گذاری در قالب نقشه راه تامین مالی خارجی به ارزش افزون بر ۲۷ میلیارد دلار شناسایی شده است.
در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی نیز ١٢٩ مجوز بدون نام جهت کاهش بروکراسی اداری و مدیریت زمان برای سرمایه گذاران متفاضی در بخش صنعت و معدن و صنایع تبدیلی کشاورزی استان فارس صادر شده است.
بنا بر اعلام استاندار فارس، ١٢ طرح از این تعداد طرح در مرحله درخواست متقاضی و طی مسیر عملیاتی شدن است.
بر این اساس، ٧١ مورد از این مجوزهای بدون نام مربوط به صنعت و معدن و ٥٨ مورد مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی و گلخانه‌ای است.

 

سال  صادرات (میلیون دلار)
۱۳۹۴  ۶۰۰
۱۳۹۵  ۱۰۲۳
۱۳۹۶ ۱۳۳۳
۱۳۹۷ ۱۳۷۶

صادرات استان فارس در یک نگاه


توسعه صادرات
آمارها همچنین از به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای توسعه صادرات در استان فارس با وجود محدودیت‌های فرارو در عرصه بین‌الملل حکایت دارد.
آمار ارائه شده از سوی استاندار فارس حاکی از آن است که در سال ۹۴ ، میزان صادرات استان به خارج کشور حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۵ به ۱۰۲۳ میلیون دلار رسید.
بر این اساس، این روند صعودی در سال‌های بعد نیز ادامه یافت به گونه‌ای که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۱۳۳۳ میلیون دلار و ۱۳۷۶ میلیون دلار محصولات استان فارس به خارج کشور صادر شد.
در این میان، استان فارس از جمله استان‌های شاخص در صادرات به قطر محسوب می‌شود به گونه‌ای که در ۲ سال اخیر، ۲۵ درصد صادرات ایران به این کشور از استان فارس صورت گرفته است.
نمایشگاه بین‌المللی فارس نیز در سالی که گذشت موفق شد نمایشگاه طلا و جواهر را پس از هفت سال وقفه احیا کند؛ همچنین برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع سبک و متوسط و نیز ایجاد پیوند با کشورهای عراق و قطر در حوزه نمایشگاهی از دستاوردهای بسیار مهم این مجموعه در سالی که گذشت به شمار می‌رود.

 

رتبه دومی فارس در کاهش نرخ بیکاری
رتبه دومی فارس از نظر شاخص نرخ بیکاری،‌ خبر خوشی بود که استاندار فارس در آغاز هفته دولت امسال اعلام کرد. عنایت‌الله رحیمی با اشاره به کاهش ١.٩ درصدی نرخ بیکاری استان در چهارماه امسال نسبت به سال ٩٧، گفت: نرخ بیکاری فارس در مدت مذکور به ٧ درصد رسیده و رتبه دوم کشور پس از همدان را به خود اختصاص داده است.
استاندار فارس همچنین گفت:‌ ۱۲ هزار شغل جدید با اجرای طرح «هر بنگاه اقتصادی، یک اشتغال» از ابتدای امسال در ۲۹ شهرستان استان ایجاد شده است که مشخصات افراد شاغل همراه با کد ملی و کد بیمه‌شده قابل ارائه است.

 


جهش در گازرسانی
آمارها در بخش گازرسانی استان فارس نیز نویدبخش است. بنا بر اعلام استاندار فارس،‌ ۶۸۳ روستای استان در سال ۹۲ از گاز برخوردار بودند که با تلاش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، ‌امروز این رقم به یک هزار و ۷۶۰ روستا رسیده است که این آمار افزایش ۱۵۸ درصدی و جهش در گازرسانی به روستاهای استان را نشان می‌دهد.
از این تعداد، ۱۷۴ روستا امسال گازرسانی شده اند.از ابتدای سال ۹۷ تاکنون سه هزار و ۴۶۴ کیلومتر شبکه گذاری گاز در سراسر استان فارس صورت گرفته و ۳۹ هزار و ۹۲۳ انشعاب و ۸۷ هزار و ۷۷۱ اشتراک ایجاد شده است.

حوزه سلامت
دولت تدبیر و امید با تدام حمایت از حوزه سلامت طی یکسال گذشته خدمات ارزشمندی در این حوزه در استان فارس ارائه کرده است.
بر اساس گزارش های موجود، بیش از ۹۰ طرح خدمات سلامت با اعتباری افزون بر ۱۱۰ میلیارد تومان طی یکسال اخیر دراستان فارس به بهره برداری رسید. از مجموع اعتبارات این طرح ها بیش از ۶۷ میلیارد تومان برای ساخت و عملیات عمرانی پروژه ها صرف شده است. همچنین از مجموع ۱۱۰ میلیارد تومانی که برای این طرح ها هزینه شده، ۴۳ میلیارد تومان آن صرف تجهیز پروژه ها شده که از این میزان ۲۵ میلیارد تومان آن مربوط به تجهیزات طرح های درمانی، ۱۰ میلیارد تومان متعلق به تجهیزات طرح های بهداشتی و مابقی برای تجهیزات حوزه توسعه صرف شده است.

 
آب و آبرسانی
سرمایه گذاری درامور زیر بنایی و توسعه از جمله مواردی است که مورد توجه دولت تدبیر و امید در استان فارس بوده است. تنها در دهه فجر گذشته، ‌۹ طرح تامین آب و توسعه خطوط فاصلاب افتتاح شد این طرح ها و پروژه آب و فاضلاب در هفت شهر استان فارس با اعتباری افزون بر ۵۳ میلیارد تومان اجرا شده است.
در سال جاری نیز به مناسبت هفته دولت ۱۰ طرح و پروژه آبرسانی در هشت شهر استان فارس به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها با صرف اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده است.
سی و هشتمین طرح شیرین سازی آب دریا در دولت تدبیر و امید طی یکسال گذشته با حضور وزرای نیرو، اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس آغاز شد. با اجرای این پروژه ۱۵میلیون مترمکعب آب آشامیدنی، مصرف خانگی و همچنین صنایع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تامین خواهد شد.
همچنین بین ۲ تا ۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز در این استان امسال در نوبت پُر شدن است و به همین تعداد نیز در یک سال اخیر در این استان چاه غیر مجاز پر شده است .

 


برق و انرژی
طرح های تامین برق و انرژی نیز دراستان فارس در یکسال اخیر با سرمایه گذاری افزون بر ۲۴۵ میلیارد تومان در استان فارس به بهره برداری رسید. علاوه بر آن، در هفته دولت امسال افزون بر ۱۰ پروژه کلان با هدف تسهیل و توسعه زیرساختهای تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان، در شیراز و شهرستان های اطراف با سرمایه گذاری بیش از ۴۸ میلیارد تومان افتتاح شد.
همچنین طی یکسال گذشته،‌۱۷۲ پروژه برق رسانی با اعتباری افزون بر ۴۲ میلیارد تومان در شهرستان های استان فارس اجرا شده و به بهره برداری رسیده است. این طرح‌ها شامل برق‌رسانی به ۵۳۲۲ متقاضی برق شهری و روستایی و ۳۸ پروژه روشنایی معابر است.

 

بازگشت بنزین یورو ۴ به جایگاه‌های سوخت شیراز
بازگشت توزیع بنزین یورو ۴ در شیراز که در سالها ی گذشته متوقف شده بود از دستاوردهای دولت در استان فارس در یکسال اخیر است، اکنون روزانه بیش از ٧٠٠ هزار لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلانشهر شیراز توزیع می شود. بنزین یورو ٤ مورد نیاز کلانشهر شیراز از دو پالایشگاه اصفهان و بندرعباس تامین می‌شود و همه ۴۰ جایگاه عرصه سوخت در شیراز به توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ مبادرت می ورزند.

محیط زیست
در عرصه برخورد با متخلفین صید و شکار، ممانعت از تخریب مناطق، اطفای حریق و دیگر وظایف محوله محیط زیست دراستان فارس در یکسال اخیر تحول جدی ایجاد شده است.
بنا بر گزارش مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، با وجود کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مناسب اغلب اهداف دراین حوزه محقق شده به گونه‌ای که با فاصله قابل توجهی استان فارس برترین یگان در سطح کشور شناخته شده و تلاش‌ها برای حمایت همه جانبه حقوقی، قضایی و تجهیز محیط بانان به طور مستمر ادامه داشته و طی دوسال اخیر کوشش های پرثمری در سطح استان صورت گرفته به گونه‌ای که کلیه مراکز و پاسگاه های محیط بانی نوسازی و تجهیز شده و اقلام ضروری در اختیار یگان قرار گرفته است.

 
توسعه کشت گلخانه‌ای برای حفظ جایگاه کشاورزی در شرایط کم‌آبی
توسعه گلخانه ها یکی از اولویتهای جهاد کشاورزی فارس و مدیریت ارشد این استان محسوب می شود، استانی که در رده‌های نخست تولید محصولات زراعی و باغی کشور است.
استاندار فارس در همین راستا نوید افزایش دوبرابری سطح زیر کشت گلخانه که در ابتدای امسال حدود ۵۰۰ هکتار بود را تا پایان سال ۹۸ داده است.
در شهرستان های استان فارس زیرساخت مناسبی از سوی جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه ایجاد شده است و بعنوان مثال در شهرستان داراب در سال جاری مجوز۲۷ هکتار گلخانه صادر شده و این واحدها اکنون در مرحله احداث قرار دارند و بزودی به افتتاح می رسند و این در حالی است که از ابتدا، تاکنون تنها ۱۴ هکتار گلخانه در داراب ایجاد شده است.
بنا بر آمارهای اعلامی، در حال حاضر ایجاد بیش از ۶۰۰ هکتار گلخانه در سراسر استان فارس در دست اجرا است.
افتتاح ۶۴ طرح جهاد کشاورزی با اعتباری بیش از ۱۸۷ میلیارد تومان از سایر طرح های جهاد کشاورزی فارس است که در اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید.
صندوق های توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی که از سال ۹۷ ایجاد آن در سراسر کشور آغاز شده اکنون در استان فارس نیز ۱۸ شعبه آن با حدود ۶۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه و با هدف تامین سرمایه در گردش کشاورزان و بهره برداران این حوزه دایر شده است.

 

آبخیزداری برای صیانت از منابع طبیعی و آبخیزداری
با توجه به رنج دیار فارس از یک دهه خشکسالی، لزوم مدیریت منابع آبی و بهره بردن از بارش های جوی با انجام پروژه های آبخیزداری بیش از پیش احساس می شود که انجام پروژه های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گام مهم سازمان جنگلها برای رفع بحران خشکسالی در یک سال اخیر بوده است.
اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی ملی استان فارس از جمله دستاوردهای منابع طبیعی این استان در سال جاری است.
این پروژه ها در حوزه های آبخیز ۱۱ شهرستان فارس با اعتباری معادل ۱۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی اجرا شده است.
طرح های آبخیزداری شهرستان اقلید، حوزه آبخیز دفر بوانات،آبخیزداری بجدانه شهرستان بوانات، تنگ بانو و آبگرم شهرستان جهرم، حوزه تنگ قلی خرمبید،خسویه داراب، حوزه آبخیزداری بن دشت زرین دشت، حوزه های آبخیز زکیان و بابا کوهک، جورک، کرخه و کارون شهرستان سپیدان، حوزه شیب جدول شیراز،موردک کازرون،گچ نقاشی شیراز و حوزه آبخیزداری فاز یک منطقه خسرو شیرین شهرستان آباده از جمله این پروژه ها است.
بنا بر اعلام مدیران اداره‌کل منابع طبیعی فارس، با بهره برداری از این طرح ها بطور مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال سه هزار و ۹۰۰ نفر فراهم شده است.
از جمله دستاوردهای حوزه آبخیزداری استان فارس که اخیرا به بهره برداری رسیده می توان به سد آبخیزداری و حفاظت خاک زیر حوزه سد خسویه داراب از نوع خاکی همگن با ارتفاع موثر ۷ متر و طول تاج ۸۹۶ متر و عرض تاج ۵ متر با حجم عملیات سنگی ۴۶۰۰ متر مکعب و حجم خاکبرداری ۱۵۴ هزار متر مکعب و حجم خاکریزی ۱۲۷ هزار متر مکعب و با حجم آبگیری ۳ میلیون متر مکعب و مساحت حوزه ۱۴ هزار هکتار اشاره کرد که اجرای آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است که در مجموع با اعتباری افزون بر چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در مدت کمتر از یک سال ساخته و به بهره برداری رسید تا مردم در بارش های پیش رو از خیر و برکات این پروژه بهره مند شوند.

حوزه فرهنگ و آموزش
دانشگاه‌های استان فارس با حرکتی همسو با سیاست‌های رونق تولید دولت گام برداشتند، افتتاح خانه صنعت و جامعه در دانشگاه شیراز، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مرکز شتاب‌دهنده کوانتوم در دانشگاه شیراز و شتاب‌دهنده کارنو در مرکز علمی و کاربردی مهم‌ترین فعالیت حوزه دانشگاهی در عرصه تولید علم بوده است.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سالی که گذشت با تدوین سند چشم‌انداز فرهنگی تا پایان دولت تدبیر و امید گام‌های مثبتی در زمینه ارتقای فرهنگی استان برداشته است، این سند با عنوان فرنامک در قالب کتابی هم‌اکنون به وزارت ارشاد ارائه شده است و به زودی رونمایی می‌شود.
دستیابی به مقام نخست در حوزه سوادآموزی در کشور یکی از دستاوردهای بسیار مهم اداره کل آموزش و پرورش فارس بوده است؛ همچنین در حوزه خیرین مدرسه‌ساز نیز تعهد ۱۱۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز در سال جاری که ۳۰میلیارد تومان از سال گذشته بیشتر است، از ثمرات تعامل دولت و مردم به‌شمار می‌رود.

 
مهمترین رخداد حوزه کتابخانه‌های فارس
در کتابخانه‌های عمومی استان فارس مهم‌ترین رویداد طی ۱۰ سال گذشته در یکسال گذشته رخ داد. این اداره کل با حمایت‌های جدی استاندار فارس و همیاری فرماندار شیراز در نهایت قطعه زمینی را در خیابان نیایش شیراز برای ساخت کتابخانه مرکزی دریافت کرد؛ کتابخانه‌ای که بودجه آن همه ساله بازگشت می‌خورد؛‌ هم اکنون امید می‌رود که این کتابخانه ظرف دو سال آینده در هفته دولت یا سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسد.

گسترش چتر بهزیستی
سازمان بهزیستی فارس در سالی که گذشت عمده افرادی را که از ۵ سال تا ۱۲ سال در نوبت دریافت خدمات بهزیستی بوده‌اند، به جمع مستمری‌بگیران این سازمان افزود. این تعداد از ۱۸ هزار و ۷۰۰ معلول مستمری‌بگیر تا سال ۹۶ به ۶۲ هزار و ۴۶۴ نفر در سال ۹۷ رسید؛ بر این اساس ۴۴ هزار نفر در سال گذشته به جمع مستمری بگیران افزوده شدند. رقم مستمری نیز بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است و مبلغ حداقلی آن به ۱۷۴ هزار تومان رسیده است.

محرومیت‌زدایی از روستاها
تامین مسکن مناسب و متناسب با سطوح درآمدی اقشار آسیب پذیر ، مقاوم سازی بافت های فرسوده شهری و روستایی ، توسعه معابر و محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار رویکرد اصلی بنیاد مسکن در استان فارس است که با کمک دولت تدبیر و امید محقق شده است ، در یک سال اخیر با احتساب اعتبارات ملی و استانی بنیاد مسکن ٦٢٧ پروژه بهسازی روستایی را با اعتبار ٧٢ میلیارد تومان در فارس به سرانجام رساند.
سهم قیر یارانه ای برای توسعه معابر دراین مدت ٤٢ میلیارد تومان بوده است. معرفی ۵١ روستا در استان تخت عنوان روستاهای هدف گردشگری و اخذ مصوبه برای ١۵ روستا و تهیه طرح دراین روستاها از دیگر عملکردها است. همچنین بهسازی ٢٤ روستا با اعتبار سه میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان، مقاوم سازی ٦ هزار و ١٩٤ واحد روستایی و بازسازی سه هزار و ۵۵٤ واحد مناطق حادثه دیده سال ٩۵ از جمله اقدمات شاخص بنیاد مسکن دراین مدت است.
اقدامات دولت در زمینه خدمات رسانی به روستاهای فارس از طریق دهیاری‌ها طی یک سال گذشته نیز جالب توجه است. واریز ۱۲۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری‌ها برای خدمات‌رسانی به روستاها از جمله بهسازی معابر و احداث بوستان و واگذاری ۴۰ دستگاه وانت نیسان به ۴۰ دهیاری استان از جمله این اقدامات است.
استان فارس دارای سه هزار و ۵۰۰ روستا است که از این میان ۲ هزار و ۱۱۲ روستا دارای دهیاری هستند.

مدیریت سیل
سیل روزهای پنجم و ششم فروردین به ترتیب در دروازه قرآن و محله سعدی شیراز یکی از جلوه‌های پیوند و همدلی مردم و دولت در یاری‌رساندن به سیل‌زدگان بود.
تدارک برای اسکان مسافران نوروزی سیل زده، پرداخت خسارت به خودروهای آسیب‌دیده در سیل و ... از جمله تدابیری بود که دولتمردان در فارس برای جبران خسارت و زدودن خاطره سیل دروازه قرآن که ۲۱ قربانی گرفت، داشتند تا جلوه‌های مهربانی و مهمان نوازی مردم تکمیل شود.
استاندار فارس در آخرین گزارش در این حوزه، با بیان اینکه ۲۷۰ واحد مسکونی در سیلاب اخیر شیراز آسیب دیده بود که توسط کمک‌های دولتی و خیرین تعمیر و بازسازی و اخیراً تحویل اهالی شده است، گفت: هم اینک، منازلی که در محله سعدی دچار خسارت شده بود بازسازی شده و به جز آن واحدهای مسکونی که در مناطق دیگر شیراز و روستاهای اطراف این شهر آسیب دیده نیز اکنون در حال بهسازی است.
آنگونه که مسئولان استان فارس می گویند، بازسازی واحدهای خسارت دیده در سیل ششم فروردین ماه ۹۸ شهرک سعدی شیراز پس از انجام مراحل امدادرسانی به مردم و تدارک برای بازگشت زندگی طبیعی به این محله قدیمی پایان راه نیست و دولت نقشه راهی را برای این منطقه درنظر گرفته است.
استاندار فارس درباره آخرین تصمیم‌های اتخاذ شده درباره منازل ناایمن محله سعدی که در سیلاب اخیر به دلیل قرارگیری در مسیر گذر سیلاب دچار خسارات مالی زیادی شدند به ایرنا گفت: در این باره، چهار طرح مدنظر قرار گرفته که ابتدا طرح آبخیزداری، آبخوان داری و کنترل سیلاب محله سعدی است که از شمال شرق محله سعدی آغاز و تا جنوب‌شرق این منطقه ادامه پیدا خواهد کرد و حوضچه‌های آرامش و سازه‌ای مهندسی طراحی و اجرا می‌شود.
عنایت الله رحیمی افزود: راه حل دیگر را آزادسازی مسیل آبراهه‌ای دانست که از گذشته در این منطقه وجود داشته و در طول زمان تجاوزاتی به حریم آن صورت گرفته است.
وی افزود: املاکی که در حریم این مسیل آبراهه ایجاد شده شناسایی و ارزیابی قیمت آن صورت گرفته است و در حال حاضر مباحث حقوقی آن نیز در دست بررسی است تا اقدام های بعدی طرح ریزی شود.

 
راه و شهرسازی
به گفته مسئولان استان فارس، این استان به کارگاه بزرگ راه‌سازی در حوزه های جاده‌ای و ریلی تبدیل شده است.
از یک سو،‌قرار است استان فارس با اتصال راه‌آهن از اقلید به یزد به استان‌های شرقی و شمال‌شرقی به میزان ۳۵۰ کیلومتر از نظر خطوط ریلی نزدیک‌تر شود و نوید افتتاح آن برای سال ۹۹ داده شده است.
پروژه راه آهن شیراز-گل گهر در استان کرمان نیز با وجود مشکلات مالی فراروی دولت،‌ فعال است.
بنا بر گزارش مسئولان،‌ عملیات ساخت ۱۰۰ کیلومتر نخست و پایان راه‌آهن شیراز – بوشهر نیز هم اینک در حال اجرا است تا اتصال ریلی فارس به خلیج‌فارس نیز فراهم شود.
اجرای پروژه‌های بزرگراهی نیز به عنوان یکی از نیازهای استان مورد توجه دولت بوده و بر همین اساس همزمان با هفته دولت امسال ۶۵ پروژه با اعتباری افزون بر ۲۶۰ میلیارد تومان در استان افتتاح شد.
آزادراه ۲۲۵ کیلومتری شیراز – اصفهان بزرگترین پروژه حوزه راهسازی جنوب کشور محسوب می شود که با توجه به اعتبارات اخذ شده برای اجرای این پروژه امید است که تا اوایل سال ۹۹ این پروژه که اثرات زیادی در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و دسترسی آسان‌تر به مرکز کشور را برای هموطنان به ویژه مردم استان فارس به همراه دارد به بهره‌برداری برسد.
در اولین روز از هفته دولت ۱۱۶۰ واحد مسکونی مسکن مهر در ۱۰ نقطه شهری استان فارس به طور همزمان افتتاح شد.
بنا بر اعلام مسئولان استان،‌تاکنون ۱۲۳ هزار واحد مسکن مهر توسط دولت ساخته و به متقاضیان تحویل داده شده است که این رقم ۹۴ درصد تعهدات استان در حوزه مسکن مهر است. هم‌اینک ۶ هزار و ۴۶۶ واحد مسکن مهر در این استان باقی مانده که نوید تکمیل آنها در زمستان امسال داده شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار