ذاهای خیابانی به علت ارزان و در دسترس‌بودن و امکان صرف غذا در کمترین زمان ممکن در گردشگری خوراک مورد توجه قرار دارند و در نظر گرفتن یک بازارچه دائم و ثابت در شهری همچون شیراز که در گردشگری تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ... دارای غنای ویژه است در توسعه گردشگری خوراک آن هم با تنوع غذای محلی شیرازی اکنون به یک ضرورت تبدیل شده است. شاید هیچ لذتی در سفر به اندازه تجربه یک طعم اصیل و سنتی در ذهن شما باقی نماند که همچنین فرهنگ و سنت آن منطقه را از طریق غذا به شما بهتر معرفی کرده است
کد خبر: ۷۷۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ 29 August 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:در مردادماه امسال، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز از ساماندهی اغذیه‌فروشان در خیابان‌های شیراز خبر داد که در زیباسازی چهره شهر نیز اثربخش است. بر این اساس 3 خیابان ویژه فروش غذا در شیراز پس از تکمیل مراحل فنی و اجرایی ایجاد می‌شود.

خیابانی برای خوراکی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز نیز ایجاد خیابان خوراکی‌ها را در افزایش تعاملات اجتماعی و کیفیت و سرزندگی فضای شهری موثر می‌داند و خیابان خوراکی‌ها یا غذا راخیابانی توصیف کرده است که عمدتاً برای غذا خوردن با اولویت حداکثری عابر پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از خیابان‌هایی که برای ایجاد خیابان غذا در شیراز در نظر گرفته شده، خیابان مشکین‌فام است که در مجاورت پارک بزرگ آزادی قرار دارد و نقش عمده جابجایی ترافیکی نیز ندارد و می‌تواند حیات شبانه و یک مکان ثابت برای خوراکی‌ها را برای شهروندان شیرازی و مسافران ایجاد کند.

غذا در خیابان

«غذای خیابانی» واژه‌ای آشنا در بسیاری از جوامع و فرهنگ‌هاست و به غذاهای ارزان‌قیمت، بومی و آماده که در یک مکان خاص به فروش می‌رسد، گفته می‌شود. بسیاری از این غذاهای خیابانی از آشپزی و خوراکی‌های محلی سرچشمه می‌گیرند که در شهری همچون شیراز که دارای تنوع غذایی محلی عدیده است می‌تواند طرفداران فراوانی به خود جذب کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزانه حدود 3 میلیارد نفر در جهان در خیابان غذا می‌خورند و این فرصتی است که در گردشگری می‌توان از آن به درآمد پایدار خوبی رسید.

تمایل به غذای خیابانی

ارزانی، محیط اجتماعی یا آشنایی با غذاهای بومی و محلی اقوام مختلف از دلایل اصلی گرایش مردم به خرید مواد غذایی خیابانی هستند و از اوایل قرن ۱۴ نظارت بر فروشندگان خیابانی مواد غذایی نیز مطرح شد. با افزایش سرعت گردشگری، ایمنی مواد غذایی خیابانی نیز مورد توجه قرار گرفت تا گردشگران با خیال آسوده به مصرف مواد غذایی در خیابان‌ها و بازارچه‌های غذا اقدام کنند.

گردشگری غذایی یا شکم‌گردی

گردشگری دارای زیرشاخه‌های مختلف است که گردشگری سلامت، طبیعت، تاریخی، فرهنگی و ... را در برمی‌گیرد. در سال‌های اخیر با توجه به توجه و تمایل به غذاهای مناطق مقصد سفر گردشگران، مبحث گردشگری غذا مورد توجه ویژه قرار گرفته تا جایی که گردشگری خوراک یا غذا را به عنوان یک زیرشاخه از گردشگری مطرح کرده است. تداعی طعم‌های غذایی در سفر به یک منطقه توسط گردشگر در واقع او را در شمار گردشگران خوراک نیز قرار می‌دهد. شکم‌گردی در سفر تنها به معنای سفر به یک مقصد دوردست نیست بلکه یک سفر داخلی و نزدیک را هم شامل می‌شود. در شبکه‌ها و صفحات مجازی تصاویر غذاهای مختلف از مناطق مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود که سهم خوراک در توجه گردشگران را به اثبات می‌رساند.

 

 

گردشگری و غذای خیابانی

غذاهای خیابانی به علت ارزان و در دسترس‌بودن و امکان صرف غذا در کمترین زمان ممکن در گردشگری خوراک مورد توجه قرار دارند و در نظر گرفتن یک بازارچه دائم و ثابت در شهری همچون شیراز که در گردشگری تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ... دارای غنای ویژه است در توسعه گردشگری خوراک آن هم با تنوع غذای محلی شیرازی اکنون به یک ضرورت تبدیل شده است. شاید هیچ لذتی در سفر به اندازه تجربه یک طعم اصیل و سنتی در ذهن شما باقی نماند که همچنین فرهنگ و سنت آن منطقه را از طریق غذا به شما بهتر معرفی کرده است.

 

 

کلم‌پلوی شیرازی، دو پیازه آلو، کوفته هلو، یتیمک، اوپیازک، ته‌چین پلوی شیرازی، انواع آش‌ها و ... طعم‌های معطر و دلپذیری هستند که می‌توان با ایجاد بازارچه‌های ثابت در یک مکان منسجم و بهداشتی و مناسب به گردشگران داخلی و خارجی عرضه کرد و فرهنگ شهر و دیارمان را آنطور که شایسته است به گردشگران معرفی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار