کوه‌خواران نیز دقیقاً به همین دلیل، این منطقه محصور را بهشتی برای کارهای خلاف خود پنداشته و با ایجاد کیوسک‌های نگهبانی، قفل و زنجیر و کرّ و فرّ بسیار، سخت مراقب بودند که کسی به این منطقه وارد نشود؛ چراکه حضور یک غریبه در منطقه همان و پی بردن به اسرار مگوی آن‌ها همان!
کد خبر: ۷۷۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ 02 September 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:هفته گذشته مستندی جنجالی درباره ساخت‌وساز غیرقانونی در کوههای دراک شیراز منتشر شد که بازخورد بسیاری در فضای مجازی داشت؛ به‌طوری‌که حیدر آسیابی دادستان شیراز را نیز به واکنش واداشت و وی در گفتگو با رسانه‌ها برای مقابله با این پدیده منحوس، موضعی قاطع گرفت و از برخورد جدی با کوه خواران خبر داد.

 

*دراک؛ بهشت کوه خواران!

برای درک بهتر موضوع این گزارش که مربوط به کوه خواری در منطقه دراک شیراز است، اشاره‌ای به آنچه تابه‌حال گذشته است ضروری است.

کوه دراک یکی از مناطق خوش آب‌وهوای شیراز است که بخش‌هایی از این کوه در غرب شهر واقع‌شده و موقعیت منطقه به‌گونه‌ای است که در میان ارتفاعات محصور بوده و هیچ دیدی نسبت به آن وجود ندارد.

کوه‌خواران نیز دقیقاً به همین دلیل، این منطقه محصور را بهشتی برای کارهای خلاف خود پنداشته و با ایجاد کیوسک‌های نگهبانی، قفل و زنجیر و کرّ و فرّ بسیار، سخت مراقب بودند که کسی به این منطقه وارد نشود؛ چراکه حضور یک غریبه در منطقه همان و پی بردن به اسرار مگوی آن‌ها همان!

بلوک‌چینی‌های منظم، احداث جاده، ایجاد قطعه‌های چند هزار متری، تعبیه کیوسک‌های نگهبانی و ... در دراک، همه و همه نشان می‌داد که این قصه سر دراز دارد و نمی‌تواند کار یک فرد تنها باشد!

 

*افشاگری خبرنگار فارس در فضای سرّی!

خبرنگار خبرگزاری فارس باوجود شرایط سرّی و مخفیانه دراک که وصف آن رفت، با حضور در این مکان و با گرفتن تصاویر هوایی (البته به سختی)، اسرار این منطقه محصور را برملا و با دوربین مخفی سخنان یک کارشناس مبنی بر غیرقانونی بودن این ساخت‌وسازها و وجود زمین‌های فاقد سند را ضبط و مستند کرد.

*حیرت کارشناس منابع طبیعی!

اما این پایان ماجرا نبود. خبرنگار فارس در ادامه به سراغ شهرام منتصری مدیر‌کل منابع طبیعی استان فارس رفت که ابتدا جناب مدیرکل کارشناس خود را برای بررسی بیشتر موضوع با وی راهی منطقه کرد؛ نکته جالب در این بازدید، تعجب کارشناس منابع طبیعی از حجم این کوه‌خواری بود!

پس‌ازآن خبرنگار فارس بازهم به سراغ مدیرکل منابع طبیعی استان فارس رفت و هرچند وی در پاسخ‌های بعدی، امروز و فردا کرد و در آخر نیز توپ را به زمین مدیران قبلی انداخت، اما حالا این دادستان شیراز بود که باید ضرب‌شست خود را به متخلفان نشان می‌داد.

درنهایت حیدر آسیابی دادستان قاطع شیراز نیز پس از اطلاع از موضوع، سریعاً دستور تخریب ساخت‌وسازهای غیرقانونی دراک را صادر کرد تا نشان دهد که کوه خواران به سدی محکم برخورد کرده‌اند!

با فاش شدن اسرار کوه دراک، حالا معاون دادستان شیراز مأموریت ویژه یافته تا این موضوع را دنبال کرده و با کمک سازمان بازرسی، چندوچون قضیه را دقیقه مشخص کند.

در این راستا خبرنگار فارس برای آنکه آخرین خبرها را در خصوص این کوه خواری منحصربه‌فرد کسب کند، گفت‌وگویی را با حیدر آسیابی دادستان شیراز انجام داد تا توضیحات تکمیلی وی را نیز بشنود.

 

*ماموریت ویژه

حیدر آسیابی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین اقدامات در خصوص تخلف کوه‌خواری منطقه دراک شیراز، اظهار داشت: یک از معاونان دادستان که مأموریت ویژه جهت برخورد با جرائم اراضی ملی یافته، به‌زودی بازدیدی میدانی از منطقه خواهد داشت تا در مورد دیوارکشی‌ها و اتفاقاتی که در آنجا افتاده با اخذ نظر اداره اراضی و جهاد کشاورزی، تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه چگونگی واگذاری این اراضی در دستور بررسی است، افزود: قرار است با اداره کل بازرسی استان مکاتبه شود و مأموران آن‌ها نیز موضوع را بررسی کرده و تخلفاتی که اتفاق افتاده را به ما گزارش کنند.

*با مسئولان قبلی هم برخورد می‌شود

دادستان شیراز همچنین گفت: صحبت اولیه در ماجرای کوه‌خواری دراک این است که در سالهای گذشته این واگذاری‌ها روی‌داده، اما اگر از ناحیه متولیان امور اراضی وقت نیز تخلفی صورت گرفته باشد، قطعاً برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

آسیابی درعین‌حال گفت: اگر واگذاری‌ها مبنای غیرقانونی داشته باشد، فسخ قراردادها و استفاده از ضمانت اجرایی قانونی لازم در این راستا، در دستور کار دستگاه قضا خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوع کوه‌خواری در شهرستان شیراز به‌صورت جدی در دستور کار دادستانی شیراز قرارگرفته، افزود: دستورات اولیه در خصوص کوه‌خواری دراک صادرشده و فعلاً معاون دادستان در حال پیگیری است و در مرحله کشف تخلفات و جرائم، این پرونده به شعب دادسرا ارجاع داده خواهد شد.

*تحت تأثیر فشار و توصیه قرار نمی‌گیریم

آسیابی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس که از فشارها در این پرونده پرسید نیز گفت: دادستانی شیراز آن‌قدر ابزار کافی و اقتدار قانونی دارد که در این پرونده، تحت تأثیر هیچ‌گونه فشار و توصیه‌ای قرار نگیرد.

آسیابی خاطرنشان کرد: موضع ما اجرای دقیق قانون است و با هر نوع اقدام غیرقانونی در حوزه اراضی یا حوزه‌های دیگر به‌شدت برخورد می‌کنیم و تسلیم هیچ‌گونه فشاری نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه دادستانی شیراز نسبت به کوه‌خواری، زمین‌خواری و جرائم دیگر قاطع است، از موارد دیگر کوه‌خواری نیز در استان پرده برداشت و گفت: در حال حاضر در محدوده قلات و هفت‌برم نیز تعرضاتی در حوزه زمین و آب داشتیم که دادستانی شیراز با جدیت این موارد را تا حصول نتیجه دنبال می‌کند.

دادستان شیراز با بیان اینکه قلع‌وقمع برخی ساخت‌وسازهای غیرقانونی نیاز به حکم قضایی نیز نخواهد داشت، گفت: به‌عنوان نمونه تخریب بناهای در حال ساخت در منطقه دشت‌کوه شیراز حکم قضایی نداشت، چراکه در اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و ملی آمده که طبق قانون، این دستگاهها مکلفند این مستحدثات را قلع‌وقمع کنند؛ لذا تنها طبق قانون پیش‌بینی‌شده که نماینده دادستان در این قلع‌وقمع حضور داشته باشد؛ یعنی ما آنجا نقش نظارتی و حمایتی داریم.

آسیابی افزود: در ماجرای ساخت‌وساز غیرقانونی منطقه دشت‌کوه نیز مرجع این تخریب، امور اراضی شهرستان بود و از دادستانی شیراز خواستند تا نماینده ما آنجا حضور یابد و حمایت قضایی کند؛ ما نیز یکی از معاونان خود را مأمور کردیم تا در آن محل حضور داشته باشد.

*متخلفان آجر روی آجر بگذارند، با ما طرفند

مقام عالی دادستانی شیراز در ادامه با تأکید چندباره بر برخورد جدی با متخلفان و متجاوزان به زمین‌ها و کوهها گفت: ما با هر نوع ساخت‌وساز غیرمجاز و هرکسی که بخواهد بدون مجوز امور اراضی، آجر روی آجر بگذارد، در همان بدو شروع کار، بلااستثناء برخورد می‌کنیم.

وی همچنین گفت: امور اراضی و جهاد کشاورزی نیز در این راستا تکلیف قانونی دارند، اما اگر آن‌ها هم پیگیری نکنند، دادستانی از آن‌ها مطالبه خواهد کرد.

دادستان شیراز در پاسخ به این پرسش که ممکن است گاهی برخی افراد در ساخت‌وسازها مجوزات قانونی را نیز از دستگاهها اخذ کرده باشند نیز گفت: کسانی که ساخت‌وساز می‌کنند، اگر مجوزی دارند، ارائه کنند تا بررسی شود، اما بحث این است که عمده ساخت‌وسازها بدون هیچ‌گونه مجوزی بوده است.

آسیابی افزود: ساخت‌وساز در حوزه اراضی زراعی و باغی تابع قانون خاصی است و متولیان امور اراضی طبق همان ضوابط مجوز می‌دهند.

مقام عالی دادستانی شیراز در پایان این گفت‌وگو با درخواست از عموم شهروندان بیان داشت: از شهروندان شیرازی می‌خواهیم که موارد و مصادیق زمین‌خواری یا کوه‌خواری و موارد مشابه را به دادستانی شیراز اطلاع دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن این تخلفات پیگیری شود.

 

 *سخن پایانی

حال با افشای این کوه خواری بزرگ از سوی خبرگزاری فارس که رفته‌رفته به رسانه ضد فساد استان پهناور فارس تبدیل‌شده و مواضع قاطع مسؤولان، باید منتظر ماند و دید که چه برخوردی در انتظار متخلفان و کوه خواران منطقه دراک و دیگر مناطق فارس خواهد بود.

بی‌گمان برخورد قاطع دستگاه قضا با متجاوزان به منابع طبیعی، اختلاسگران، رانت‌خواران و دست‌اندازان به بیت‌المال یک خواسته همگانی است که در دوره جدید مدیریت دستگاه قضا رنگ و بویی دیگر یافته و امید است با استمرار این قاطعیت‌ها در عمل و مجازات سریع و بدون اغماض مجرمان، بیش‌ازپیش شاهد کوتاه شدن دست غارتگران از بیت‌المال باشیم؛ موضوعی که به‌صراحت در بیانیه گام دوم از سوی رهبر انقلاب نیز مورد تأکید قرارگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار