کارشناس مسئول مرکبات و نخلیلات باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس در تولید مرکبات مقام دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۷۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 04 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:جباری کارشناس مسئول مرکبات و نخلیلات باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ تن مرکبات برداشت می‌شود، بیان کرد: برداشت مرکبات در هر هکتار به ۱۳۰ تن می‌رسد، و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب فارس یکی از شهر‌های تولید مرکبات در کشور است.

او، تصریح کرد: سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرکبات معادل ۲۹ درصد برداشت می‌شود که از نظر سطح زیر کشت ۲۰ درصد تولید مرکبات است و پیش بینی می‌شود امسال ۶۰ هزار هکتار مرکبات در باغات استان برداشت شود.

جباری، ادامه داد: شهرستان‌های جهرم، داراب، کازرون، فسا و قیرو کارزین از شهر‌هایی هستند که زیر کشت مرکبات قرار دارند.

کارشناس مسئول مرکبات و نخلیلات باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: از ارقام پرتقال در فارس می‌توان به رقم‌های والنسیا، واشنگتن، ناول، توسرخ و محلی، نارنگی شامل کینو و محلی و ارقام لیمو ترش نیز به لیمو ترش آب و لیبسون اشاره کرد.

او، اضافه کرد: بیشتر مرکبات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر صادر می‌شود.

جباری اظهار کرد: هدف مدیریت باغبانی استان فارس حفظ باغات موجود و فعال کردن چرخه‌های تولید از ابتدا تا انتهای تولید مرکبات است.

کارشناس مسئول مرکبات و نخلیلات باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه بیشتر مرکبات برای بیمار‌های قلبی، عروقی ریوی و معده مفید است، گفت: به ازای هر فرد بزرگسال ۲۸ کیلو پرتقال، ۱۰ کیلو لیمو و ۸ کیلو لیمو شیرین در مصارف آرایش و بهداشتی استفاده می‌شود.

او، بیان کرد: به دلیل خکسالی‌های اخیر استفاده بهینه از آب دارای اهمیت فراوانی بوده، که از نظر علمی در سال به طور متوسط بین ۱۲ تا ۱۵ هزار متر مکعب آب برای آبیاری نیاز است و با ارائه راهکار‌های مناسب باغبان‌ها سطح زراعی خود را توسعه دهند.

جباری در خصوص مزایای مرکبات استان فارس افزود: این مزایا شامل عملکرد بالا نسبت به سایر استان ها، تنوع تاریخ برداشت، ذخیره سازی و نگهداری مرکبات است.

کارشناس مسئول مرکبات و نخلیلات باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: بالا بودن هزینه‌های تولید و پیشگیری از بوجود آمدن آفات در مرکبات از دیگر مشکلات در بخش باغبانی است که با ارائه تسهیلات از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به باغبانان می‌توان آنان را مورد حمایت قرار داد.

برچسب ها: تولید ، مرکبات ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار