اگر این روزها در خیابان‌های شیراز قدم بزنی، متوجه می‌شوی بر خلاف سال‌های گذشته خبر چندانی از فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی متناسب با ماه محرم نیست و اگر خیمه‌ای نیز برپا شده و یا علم و پرچمی برافراشته شده، غالبا کار مردم و هیات‌های خودجوش مذهبی بوده است.
کد خبر: ۷۷۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 07 September 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: این روزها با آغاز ماه محرم، شهر شیراز نیز مانند دیگر شهرهای کشورمان، رنگ و بوی حسینی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان به خود گرفته است اما دهه محرم امسال از جهاتی با سال‌های قبل متفاوت است.

اگر این روزها در خیابان‌های شیراز قدم بزنی، متوجه می‌شوی بر خلاف سال‌های گذشته خبر چندانی از فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی متناسب با ماه محرم نیست و اگر خیمه‌ای نیز برپا شده و یا علم و پرچمی برافراشته شده، غالبا کار مردم و هیات‌های خودجوش مذهبی بوده است.

به راستی چرا در شهری که لقب سومین حرم اهل بیت(ع) را با خود به همراه دارد، در مناسبت‌های مذهبی چون محرم، باید تا این اندازه حداقلی به تعظیم شعائر دینی و مذهبی پرداخته شود؟

در همین راستا، آیت‌الله دژکام نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شیراز ضمن هشدار تلویحی به مسئولان شهری گفته بود: «در ایام محرم باید جلو‌ه‌های ایمان در سطح شهر شیراز بروز و ظهور یابد؛ شیراز شهری است که در دوران اسلامی و به محبت اهل بیت(ع) بنا شده، هر کس که محبت اهل بیت و عشق حسین(ع) را ندارد، در این شهر غریبه است.»

آیت الله دژکام در ادامه سخنان خود، صراحتا برخی ارگان‌ها را مورد خطاب قرار داد و افزود: «جلوه یافتن ایمان و ارادت به اهل بیت(ع) در سطح شهر، وظیفه شهرداری، مردم و همه مدیران و دستگاه‌های دولتی است، اینکه یک سازمان حتی دریغ کند از نصب یک پرچم عزا، یعنی مدیر آن نمی‌داند که در میان چه مردمی مدیریت می‌کند.»

این اما پایان ماجرا نبود و جلوه‌های تبلیغی بسیار ضعیف محرم در سطح شهر شیراز، اعتراض شدید دیگر روحانیون شیرازی را نیز در پی داشت.

در همین رابطه، حجت الاسلام سید محمد انجوی‌نژاد در مراسم کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز که یکشنبه 10 شهریورماه برگزار شد طی سخنانی از وضعیت فرهنگی حاکم بر شهر شیراز به شدت انتقاد کرد.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس و مصاحبه‌های مردمی صورت گرفته با شهروندان شیرازی نیز موید همین مطلب است که امسال، گویی ارگان‌ها و نهادهایی چون شهرداری شیراز وظیفه چندانی برای تبلیغ میدانی و محیطی شعائر حسینی بر گرده خود احساس نکرده‌اند.

این در حالی است که سازمان فرهنگی شهرداری شیراز که ده‌ها بیلبورد تبلیغاتی در اختیار دارد و می‌تواند از آن‌ها در برنامه‌های ملی و مذهبی استفاده کند این تابلوها را به بخش خصوصی واگذار کرده و به عنوان یک منبع درآمد از آن بهره می‌گیرد.

اگرچه شهرداری تنها متولی فضاسازی در سطح شهر نیست اما جای خالی نهادهای مرتبط همچون سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد و سایر نهادهای ذی‌ربط در این زمینه احساس می‌شود.

خبرگزاری فارس در همین راستا، آمادگی خود را جهت انعکاس پاسخ احتمالی مسئولان شهرداری و دیگر متولیان امر اعلام می‌کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
متاسفانه خودتون زدید به خواب این نتیجه مدیریت مذهبی شما بوده که مردم گریزان شدن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار