دانشجویان شیراز خواستار پاسخگویی مسئولان به حادثه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و مطالبات دانشجویان شدند.
کد خبر: ۷۷۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴ 07 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مرگ دو دانشجو براثر سوانح پیش‌بینی نشده، یکی در ۱۱ شهریورماه به علت تصادف و دیگری در ۱۳ شهریور ماه به علت برق‌گرفتگی و کمبود امکانات در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، آه از نهاد دانشجویان برآورده است؛ تا آنجا که آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی مسئولان و اقدام‌های فوریتی برای حل مشکلات را خواستار شده‌اند.

شهریور، ماه نامبارکی برای دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بود. دانشکده‌ای جدا افتاده از پردیس اصلی دانشگاه ارم که در ۱۲ کیلومتری شیراز و در جاده شیراز- اصفهان موسوم به باجگاه قرار دارد.

کاهش تعداد سرویس‌های دانشگاه شیراز در تابستان که باعث استفاده از خودروهای عبوری محور شیراز-مرودشت می‌شود، تنها یکی از گلایه‌ها و شکایت‌های دانشجویان است که اگر فراهم بود، شاید حادثه‌ای دلخراش در حاشیه بزرگراه موجب مرگ یک دختر دانشجو نمی‌شد.

همچنین موضوع نبود اورژانس و تیم پزشکی در این دانشکده هم، مزید بر علت شد تا سوانح شهریورماه سرانجامی ناخوش داشته باشد، برق‌گرفتگی جوان دانشجو در نهایت به بهای جان او تمام شد و تا رسیدن اورژانس از شهر هم، زمانی بسیار به طول انجامیده که لحظات طلایی را از بین برده است.

در دو دانشکده کشاورزی و دامپزشکی که در مسیر یادشده قرار گرفته‌اند، افزون بر فضای تحصیلی، خوابگاه‌ها و حتی منازل برخی استادان نیز قرار دارد که با تعداد پرسنل فعال بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد.

امکاناتی که نیست
رقیه اسمعیلی دبیر شورای صنفی دانشگاه شیراز گفت: با توجه به اینکه مسئله نبود اورژانس و خدمات پزشکی در دانشکده کشاورزی در شوراهای صنفی پیشین نیز مطرح شده بود، این شورا نیز بارها به‌صورت کتبی و شفاهی،‌ این مسئله را پیگیری کرده است.

 

او،بیان کرد: مرحوم ندا علی توکلی دانشجوی دانشگاه در اثر حادثه رانندگی در بزرگراه مجاور دانشکده کشاورزی جان باخت، مرحوم سجاد افراش نیز که دچار برق‌گرفتگی شد، از اعضای سابق فعال و دغدغه‌مند شورای صنفی دانشگاه شیراز بود که این موضوع را بارها مطرح کرده بود؛ اما هیچ یک از درخواست‌ها پاسخی درخور نگرفت.

اسمعیلی تصریح کرد: چند سال پیش، یک اتاقک درمان سرپایی در دانشکده کشاورزی وجود داشت؛ اما آمبولانسی با تجهیزات کامل وجود نداشت و فقط یک خودرو برای حمل و نقل کسانی که دچار سانحه می‌شدند وجود داشت، همچنین آتش‌نشانی و هلال احمر نیز در این دانشکده یا نزدیکی آن وجود ندارد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شیراز، با تاکید بر اینکه پیگیری خواسته‌های صنفی دانشجویان وظیفه این تشکل است، از واکنش شورای صنفی در قالب بیانیه‌ای سخن گفت.

در این بیانیه آمده است: شرح موضوع و پیگیری به‌عمل آمده بدین صورت است که منطقه یادشده که در ۱۲ کیلومتری شهر شیراز در جاده شیراز-اصفهان قرار دارد، فاقد اورژانس و فوریت‌های پزشکی است و به همین دلیل کوچکترین خطرات احتمالی می تواند به خطرات جدی برای دانشجویان این منطقه تبدیل شود که به وضوح ناقض ماده ۵ منشور حقوق دانشجویی وحقوق شهروندی است.

در ادامه این بیانیه عنوان شده که عدم تامین امنیت جانی دانشجویان در این منطقه واضح است و بنابر اخبار واصله مدت زمان قابل توجهی طول کشیده تا هر دو دانشجو به بیمارستان منتقل شوند و چه بسا اگر در این منطقه اورژانس وجود داشت، هردو زنده می ماندند.

شورای صنفی دانشگاه شیراز در این بیانیه به موضوع نزدیکی دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه مشهد و تبریز به بیمارستان و نیز برخورداری از درمانگاه و اورژانس مجزا اشاره کرده است و بیان داشته: در دانشگاه شیراز باوجود حوادث گذشته که به وضوح مبین نیاز مبرم خوابگاه های دانشگاه به‌ویژه منطقه باجگاه به این امر بوده است و همچنین مطالبات و مکاتبات و پیگیری های شفاهی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شیراز از مسئولین دانشگاه شیراز، در تامین خواسته بحق و اساسی دانشجویان کوتاهی‌های قابل تاملی انجام شده است.

در ادامه نمایندگان صنفی دانشجویان دانشگاه شیراز این پرسش را مطرح کرده‌اند که اولویت‌بندی در بودجه دانشگاهی کلانی مانند شیراز نباید صرف مسائل رفاهی و امنیت جانی دانشجویان شود؟ مگر باید چند دانشجوی دیگر به دلیل عدم وجود امکانت حداقلی درمانی و اورژانسی فوت کنند تا مسئولین دانشگاه چاره‌اندیشی کنند؟

اتاقک پزشکی فعال نیست
محمدباقر شهابی دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز که یکی از دانشجویان در دانشکده کشاورزی است و برخی واحدهای درسی خود را می‌گذراند، اضافه کرد: تا حدود دو سال پیش، ایستگاهی پزشکی در دانشکده کشاورزی جنب بانک ملت وجود داشت اما مدت‌ها است که دیگر کسی در آن جا نیست.

او اظهار کرد: علاوه‌بر این اگر حادثه‌ای مانند حریق نیز رخ دهد، آتش‌نشانی هم وجود ندارد و ممکن است حوادث بدی رخ دهد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه موضوع درمانی در دانشگاه شیراز نادیده گرفته شده است، تاکید کرد: با وجود اینکه این مساله موضوعی صنفی است، انجمن وفاق و توسعه بارها در دیدار با رئیس دانشگاه و دانشکده خواستار رسیدگی به مساله شده‌ بودند اما گویی موضوعاتی همچون ساخت آبنما در دانشکده کشاورزی که هزینه بسیاری هم داشته است، اهمیتی بیشتر از جان دانشجویان دارد.

خصوصی‌سازی بلای جان دانشجویان شده است
حمزه پرهیزگار دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز گفت: هر تشکل دانشجویی یا سیاسی می‌تواند فعالیت صنفی هم داشته باشد و ما حتی کمیته‌ای مجزا با عنوان کمیته صنفی داریم و در نشریه‌ای هم که منتشر می‌کنیم بارها از نبود امکانات درمانی در دانشگاه سخن گفته‌ایم.

او، با بیان اینکه درمانگاهی در پردیس ارم دانشگاه شیراز قرار دارد که برای همه اقشار است به‌جز دانشجویان، افزود: بارها موضوع خدمات درمانی مختص دانشجویان را مطالبه کرده‌ایم اما دانشگاه شیراز در این خصوص نیز مثل بقیه مسائل دارد به سمت تجاری‌سازی رفته اند و بخش‌های مختلف دانشگاه درحال واگذاری به بخش خصوصی خارج از دانشگاه بوده، که منجر به اتفاقات ناگواری شده است.

پرهیزکار، درباره مسائل پیش‌آمده در دانشکده کشاورزی تصریح کرد: هر بار که موضوع مشکلات دانشگاه کشاورزی ازجمله سرویس‌های رفت‌وآمد، خوابگاه‌ها و کمبود امکانات رفاهی مورد مطالبه قرار گرفته، قول‌هایی داده می‌شود اما پیگیری نمی‌شود.

بیانیه می‌دهیم
جواد تشخوریان مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز در خصوص حادثه فوت دو دانشجوی دانشکده کشاورزی افزود: بر اثر نبود خدمات درمانی در این دانشکده دو دانشجو، از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد جان باختند.

 

او، ادامه داد: درخصوص وجود اورژانس در این دانشکده پیگیری‌هایی صورت گرفته است و مسائلی که باید از جانب دانشگاه برای ایجاد خدمات درمانی صورت می‌گرفته است، رخ داده و اقدامات کامل و جامعی دست‌کم طی یک سال گذشته انجام شده است.

تشخوریان درباره تشریح این اقدامات گفت: مسئله به صورت کامل در قالب بیانیه‌ای اطلاع‌رسانی می شود و آنچه که در فضای مجازی مطرح می‌شود، مورد اطلاع و تایید این دانشگاه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار