کامران گردان گفت: شهرداری پیگیر ساخت سوئیت‌های اقامتی ارزان قیمت است تا از نصب چادر در سطح شهر جلوگیری شود و حداکثر استفاده از مکان‌های ارزان قیمت انجام گیرد.
کد خبر: ۷۸۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ 15 September 2019
هر روز که از کنار پارک گذر می‌کنم، چادر‌هایی برافراشته را می‌بینم که در کنار هم ردیف شده و مسافرانی پتوپیچ شده که از خنکای صبحگاهی مچاله شده‌اند. کسانی که سفری ارزان قیمت را در شهری تاریخی جستجو می‌کنند و بدون رعایت فرهنگ و قوانینش، بر هم زننده زیبایی بصری شهر هستند.

به گزارش ایسنا، حتی شده چند ماه برخی مسافران در گوشه و کنار پارکی به نام مردم اتراق می‌کنند و بدون اینکه کسی با آن‌ها کاری داشته باشد، زندگی جمعی شان را در محیطی با سقف آبی می‌گذرانند و بند و بساط ناهار و شامشان با پیک نیک و منقل به راه است و از دستشویی‌های عمومی برای نظافت بهره می‌برند و از درختان پارک برای نصب بند‌های رختشان و آویزان کردن لباس‌هایی که چهره پارکمان را مخدوش می‌کند.

آن‌ها فقط به نیت استفاده از هوای پاک و خنک، راهی شهری متمدن و پرطمطراق شده اند، غافل از اینکه فرهنگشان با فرهنگ سرزمین ما مطابقت ندارد و نه تنها آورده‌ای به همراه ندارند، که ضربات جبران ناپذیری هم وارد می‌کنند. همین آلودگی بصری فقط یک نمونه کوچک و بارز آن است و این در حالیست که به گفته فعالان گردشگری، همدان شهری ارزان قیمت است و می‌توان به راحتی درمتل ها، مسافرخانه، هتل‌ها و ... اقامت کرد و تعطیلاتی شیک و بی دغدغه برای خود به ارمغان آورد.

امروزه با توسعه فعالیت‌های گردشگری، زمینه درآمدزایی از این صنعت بیش از گذشته فراهم آمده و ایجاد فرصت‌های شغلی، رونق اقتصادی را نیز تحث تأثیر قرار داده است، علاوه بر این بازدید از مناطق و ابنیه تاریخی، موزه‌ها و مکان‌های فرهنگی و هنری، مناطق طبیعی و تفریحی و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی و ... هر منطقه در جذب گردشگران و ارتقاء جایگاه گردشگری تأثیر بسزایی دارد. 

استان همدان به سبب دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر و بی نظیر، تعدد قومیت، آداب و رسوم خاص منطقه، سوغات و صنایع دستی و ... پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر و به تبع آن رونق اقتصادی دارد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و آماده‌سازی بستر‌های مناسب در حوزه جذب گردشگر است. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه گردشگرانی که در ۵ ماه نخست امسال وارد همدان شده‌اند، به طور قطع بر درآمدزایی استان تأثیر مثبت داشته اند، اظهار کرد: ماندگاری گردشگران در اشتغالزایی همشهریان موثر است، اما مأخذ آماری مستند مبنی بر این قضیه وجود ندارد. 

علی خاکسار آورده گردشگران داخلی و خارجی برای استان را تشریح کرد و افزود: هر گردشگر خارجی تقریبا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار و گردشگران داخلی درصد زیادی آورده، از نظر اشتغالزایی و درآمدزایی برای استان همدان به همراه دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: تلاش ما بر این است که گردشگران از شهرستان‌های استان همدان نیز بازدید و از اقامتگاه‌های بومگردی استفاده کنند چرا که این امر تأثیر فراوانی بر رونق گردشگری استان خواهد داشت.

خاکسار درباره نصب چادر توسط گردشگران در مناطق گردشگرپذیر شهر توضیح داد: در شهر‌های بزرگ و گردشگرپذیر مانند شیراز و اصفهان، مکان‌هایی به نام کمپ گردشگری با امکانات رفاهی کامل و تأمین امنیت برای مسافران وجود دارد و گردشگران در مکان‌های مشخص، حق نصب چادر دارند. 

وی با بیان اینکه در استان همدان نیز بوستان نماز، میدان فرودگاه، بوستان ایرانیان، بوستان کولاب و بوستان ارم مکان‌های مشخص شده‌ای برای این امر هستند، عنوان کرد: متأسفانه این قضیه بدون نظارت، برنامه‌ریزی و بدون درآمدزایی برای استان اجرا و از سرانه فضای سبز شهروندان همدانی استفاده می‌شود. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پایان تأکید کرد: ایجاد کمپ گردشگری در استان همدان ضروری است و شهرداری باید به طور جدی به آن بپردازد. 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در نقاطی از شهر مثل خیابان پرستار و پارک ارم، قسمت‌هایی برای نصب چادر اختصاص یافته است و با وجود اینکه در مکان‌های دیگری مثل باباطاهر و پارک مردم، نصب چادر ممنوع است، شاهد این اتفاق هستیم. 

کامران گردان با تأکید بر اینکه نصب چادر در مکان‌های ممنوع به موقعیت توریستی شهر همدان ضربه می‌زند، افزود: از آنجایی که معمولا چادر‌ها آخر شب نصب می‌شوند، نمی‌توان با مسافران برخورد کرد و تحقق این موضوع نیازمند فرهنگسازی است.

وی ادامه داد: شهرداری پیگیر ساخت سوئیت‌های اقامتی ارزان قیمت است تا از نصب چادر در سطح شهر جلوگیری شود و حداکثر استفاده از مکان‌های ارزان قیمت انجام گیرد.

گردان در ادامه با تشریح وظایف شهرداری، بیان کرد: احداث کمپینگ گردشگری در شهر همدان، نیازمند عزم جدی تمامی سازمان‌های مربوطه است و آماده سازی این مکان صرفا بر عهده شهرداری نیست و همکاری سایر ارگان‌ها را طلب می‌کند. 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان یادآور شد: در جلسات متعدد کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقدامات اولیه احداث کمپینگ گردشگری انجام شده، اما تا کنون به صورت جدی عملی نشده و به همین علت نمی‌توان گفت: سازمانی در این مورد کم‌کاری کرده است.

یک فعال حوزه گردشگری نیز با اشاره به اینکه نصب چادر در میادین و پارک‌ها کاملا اشتباه است، به خبرنگار ایسنا گفت: این امر از ضعف و سستی اداره کل میراث فرهنگی ناشی می‌شود چرا که نمی‌تواند مکان‌های ضروری را مشخص و سازماندهی کند.

بهنام افتخاریان با بیان اینکه شهرداری نیز در این قضیه دخیل است، افزود: سیاستگذاری‌های گردشگری ابتدا باید توسط اداره کل میراث فرهنگی انجام شود و تا زمانی که این ارگان سیاستگذاری‌هایی برای نیاز‌های مردم انجام نداده، تحولی را در این زمینه شاهد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: متأسفانه نصب چادر توسط مسافران در گوشه و کنار شهر، بزرگترین ضربه را به گردشگری استان همدان می‌زند چرا که این شهر، به جای معروف شدن به سهل‌الوصول بودن، به شهر چادری معروف می‌شود. 

افتخاریان با بیان اینکه سیاست احداث کمپینگ باید جایگزین سیاست نصب چادر در شهر شود، اظهار کرد: لازم است ارکان گردشگری شهر ساماندهی شود تا ورود گردشگر با منفعت همراه باشد.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: خانواده‌ای که خدمات را با خود به شهر می‌آورد و از امکانات موجود در مقصد استفاده نمی‌کند، به غیر از شلوغی، ترافیک، تحت تأثیر قرار دادن فرهنگ شهر و شهروندان و در نهایت ضربه زدن به گردشگری نفعی ندارد چرا که گردشگران با استفاده از تور‌های گردشگری، هتل، اقامت و خدمات موجود در شهر می‌توانند آورده مادی برای همدان داشته باشند.

وی با توضیح اینکه مشکل اصلی در جذب توریست، نشناختن بازار مخاطب است، تصریح کرد: با وجود نصب چادر توسط مسافران، گردشگرانی که در هتل اقامت دارند، فضای عمومی شهر را دیده و احساس می‌کنند با شهر ارزانی مواجه هستند که این امر باعث لطمه خوردن اساسی به حوزه گردشگری می‌شود. 

افتخاریان با بیان اینکه گردشگران چادرنشین فقط آمار ورود گردشگر به شهر را بالا می‌برند، گفت: این آمار‌ها برای معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جذاب است، در صورتی که باید آمار گردشگرانی ارائه شود که برای شهر نفع اقتصادی به همراه دارد. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک توریست خارجی با یک شب اقامت در هتل و استفاده از امکانات یک تور مسافرتی، سطح مهمانپذیر بودن و شاخصه‌های گردشگری را در استان بالا می‌برد. 

این فعال حوزه گردشگری با تأکید بر اینکه همدان باید به مقصدی برای گردشگران با هزینه‌بالا تبدیل شود و نهاد‌های مربوطه از آن سود ببرند، یادآور شد: یکی از راه‌هایی که در این امر دخیل است، تور لیدر‌ها هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار