مروری بر روزنامه های امروز بیست وششم مرداد ماه؛
اعلام صدور حکم مرتضوی، تقابل بر سر چگونگی بررسی برجام در مجلس و پرونده زمین خواری در حیران در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. همچنین حمله برخی مخالفان به سیاست های نفتی زنگنه نیز ار دیگر موضووعات مورد توجه روزنامه های امروز صبح بوده است.
کد خبر: ۷۸۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 17 August 2015
اعلام صدور حکم مرتضوی، تقابل بر سر چگونگی بررسی برجام در مجلس و پرونده زمین خواری در حیران در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. همچنین حمله برخی مخالفان به سیاست های نفتی زنگنه نیز ار دیگر موضووعات مورد توجه روزنامه های امروز صبح بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک گیلان از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه بیست وششم مرداد ماه را مرور کنید.

«روزنامه آفتاب یزد» در گزارش امروز خود به حمله های اخیر برخی منتقدان دولت به وزیر نفت پرداخته است. افتاب در این گزارش با عنوان«حمله خام دلواپسان به زنگنه» می نویسد:« اخیرا وزیر نفت دولت دهم در مصاحبه با یکی از رسانه های اصولگرا به بررسی عملکرد بیژن زنگنه پرداخته است. مسعود میر کاظمی که هم اکنون به عنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد اظهارات بی سابقه ای را در خصوص وزیر نفت دولت یازدهم مطرح کرده و تمامی مشکلات فعلی صنعت نفت کشور را ناشی از عملکرد او، ارزیابی کرده است . از سوی دیگر میر کاظمی گفته است به دلیل نوع عملکرد زنگنه که منجر به از دست رفتن منافع ملی شده بحث استیضاح از مدت ها پیش در جریان قرار دارد اما ظاهرا حمایت هایی در هیئت رئیسه مجلس از او می شود . میر کاظمی همچنین معتقد است که تمامی پروژه‌های وزارت نفت خوابیده واز سوی دیگر زنگنه روی اقدامات مثبت مسئولان دولت گذشته مانور می دهد والبته به واسطه عملکرد خود دراوپک باعث شده قیمت جهانی نفت افت داشته باشد. این اظهارات میرکاظمی در حالی است که خود در مقطعی سکان دار وزارت نفت بوده و اتفاقا در همان زمان به دلیل اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه، تولید نفت کاهشی شدید داشت و البته بیشترین حجم درآمدهای نفتی قرن نیز همزمان با دوره وزارتش بوده است. بحث استیضاح زنگنه مطرح نیست در این‌باره امیرعباس سلطانی ، عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با آفتاب یزد با بیان اینکه چنین اظهارات و انتقاداتی ازسوی افرادی که در صنعت نفت کشور بوده‌اند ، باعث تعجب است، گفت: میرکاظمی زمانی در کسوت وزیر نفت بوده و قطعا با چالش ها و مشکلات این صنعت آشنایی کامل دارد. وی ادامه داد: ضمن اینکه ایشان در شرایطی وزیر نفت بوده که تقریبا بیشترین حجم درآمدهای نفتی قرن متعلق به دولت آنها بوده است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قطعا با آن درآمد سرشار انتظار می رفت اقدامات مثبتی در حوزه نفت و اقتصاد کشور رخ دهد، توضیح داد: در آن مقطع زمانی صنعت نفت در شرایط بسیار خوبی به لحاظ حجم درآمد ها قرارداشت اما عملا شاهد بودیم بسیاری از کارهای زیرساختی در این حوزه انجام نشد. به عنوان مثل در سال 1382 بر اساس برنامه ریزی ها مقرر شده بود که ظرف مدت ده سال حدود 9 درصد صادرات گاز دنیا را به خود اختصاص دهیم اما عملا چنین اتفاقی رخ نداد. وی با بیان اینکه دوره سکانداری زنگنه در صنعت نفت با بدترین شرایط تحریمی همزمان شده بود، توضیح داد: قطعا هر وزیرو مسئولی نکات قوت و ضعف هایی دارد، اما زنگنه در دو سال گذشته با شرایط تحریمی بی سابقه دست به گریبان بوده است ، در حالی که این مسائل در دولت گذشته وجود نداشت.سلطانی با بیان اینکه با توجه به شرایط بازار جهانی عملکرد وزیر نفت فعلی قابل قبول است، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود زنگنه از رهگذر دیپلماسی خود در کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر داشته به هیچ عنوان پذیرفته نیست ،چرا که در بحث کاهش جهانی قیمت نفت عوامل مختلفی دخیل است که یکی ازآنها برنامه ریزی شرکت شیل برای تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت است که مسئله تاثیر زیادی در روند نزولی قیمت ها داشته است.»

همچنین این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان«طناب کشی دولت و مجلس بر سر برجام» می نویسد:« درست یک ماه از زمان جشن پیروزی مردم ایران به دلیل حصول توافق تاریخی هسته ای این کشور با شش قدرت جهانی می‌گذرد و یک ماهی می شود که بعد از سالیان دراز شادی و پویایی به معنای واقعی به سپهر سیاسی کشور روی خوش نشان داده است. تهران مبدل به پیاده روی اروپاییان شده است و کشور های بزرگ و قدرتمند جهان برای ورود به خاک این مرز و بوم زنبیل گذاشته اند و نوبت گرفته اند و حتی دلواپسان نیز بر بازگشت ایران به جامعه جهانی اذعان دارند و از همین روی، واضح و مبرهن است آن دیواری که در هشت سال ریاست محمود احمدی نژاد به دور مرزهای کشور کشیده شده بود با حصول توافق تاریخی فرو ریخته است و بدین ترتیب مردم ایران از این پس نه تنها شاهد گشوده‌شدن قفل درب آسمان دیپلماسی کشور خواهند بود بلکه دیگر آثار مثبت «برجام» را نیز در سپهر سیاست داخلی این مرز و بوم مشاهده خواهند کرد.

مناقشه بر سر ماهیت برجام

آنچه از آغازین ساعات پس از اتمام نگارش متن نهایی برجام و اعلام نهایی حصول توافق هسته ای توسط ایران در سپهر سیاسی کشور صورت گرفت، بحث پیرامون ماهیت برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و به دنبال آن تصویب یا عدم تصویب برجام توسط مجلس شورای اسلامی بود که در ابتدا این موضوع بیشتر به صورت بحث و رایزنی بین دو قوه مجریه و مقننه مطرح بود و اما هر چه از زمان حصول این توافق گذشت بحث‌ها و گفتگوها به جَدَل تبدیل شد و گاه فضای میان دو قوه را متشنج ساخت.

از ابتدا دولت یازدهم مخالف تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی بود چراکه بنا به گفته دیپلمات های هسته ای مان، برجام یک برنامه داوطلبانه است و به همین منظور نیازی به تصویب در مجلس ندارد اما بهارستانی‌ها مخالف این موضوع بودند و برجام را یک معاهده و توافقنامه بین المللی می‌خوانند.

اصل 77 یا اصل 110؟ مسئله این است

استناد دولت تدبیر و امید به اصل 110 قانون اساسی است و معتقد است که مطابق این اصل برجام نیازی به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد و این تصویب باید در شورای عالی امنیت ملی حاصل شود همچنین بر این باور است که برای نگارش متن برجام ماه‌ها زمان صرف شده است و کوچکترین تغییری، حتی نقطه‌ای از آن موجب بر هم خوردن تمام توافق می شود و به همین منظور مجلس نمی تواند در برجام دخل و تصرفی داشته باشد. بر اساس این استدلالِ دولت، بهارستانی ها تنها می توانند به متن برجام بله یا خیر بگویند و بس!

اما خانه ملتی ها زیر سایه بند دیگری از قانون اساسی قرار گرفته اند، اصل هفتاد و هفت که می گوید «عهدنامه‌ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» و بر همین اساس برآن شدند تا کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل دهند.»


«روزنامه ابتکار» در گزارش امروز خود به موضوع بررسی برجام توسط کنگره پرداخته است. ابتکار دز این گزارش با عنوان«15 رای تا وتو» می نویسد:« نیمی از فرصت دو ماهه کنگره آمریکا برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک گذشته و آن گونه که از موضع‌گیری‌های دموکرات‌ها عیان است در صورت رد برجام در کنگره و وتوی متعاقب آن توسط اوباما، جمهوری‌خواهان توان خنثی کردن وتو را نخواهند داشت. هم چنین اوباما در صورت همراه ساختن ۲۵ سناتور دموکرات و ترکیب آن با رای ۱۹ سناتور موافق توافق، می تواند از عدم تصویب برجام توسط اکثریت مطلق سنا ـ که باید با رای منفی ۶۰ سناتور صورت گیرد ـ جلوگیری کند. کنگره ایالات متحده آمریکا مرجع قانونگذاری در دولت ایالات متحده آمریکا است. کنگره آمریکا شامل دو مجلس سنا و نمایندگان است. کنگره آمریکا که اکنون تحت تسلط حزب جمهور‌خواه ملقب به «حزب قدیمی بزرگ» (GOP) است در ماه سپتامبر درباره برنامه جامع اقدام مشترک رای‌گیری خواهد کرد. سنا شامل 100 سناتور است که از این تعداد 44نفر دموکرات و 54 نفر جمهوری خواه اند. و مجلس نمایندگان 435 عضو دارد که 6 نفر از آنها حق رای ندارند و از میان آنها 151تن دموکرات و 284 تن دیگر جمهوری خواه هستند. دموکراتها موافق توافق هسته ای هستند و تعدادی کمی از آنها با جمهوری خواهان همراه شده اند که رئیس جمهوری آمریکا هم به امید همراهی اکثریت دموکراتها با توافق است. باراک اوباما وعده داده که اگر برجام در کنگره رد شود، نتیجه رای‌گیری را وتو خواهد کرد. در این میان، برای اینکه جمهوری‌خواهان بتوانند در صورتی که اوباما رای منفی به برجام را وتو کند، آن را خنثی سازند، به آراء تعدادی از دموکرات‌ها نیز نیاز دارند، زیرا به تنهایی نمی‌توانند دو سوم مجموع آراء لازم برای خنثی کردن وتوی اواباما را فراهم کنند. اما در این میان، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که با برجام مخالفت کرده اند، 11 نفر از از تعداد 44 نماینده دموکرات هستند.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان«ایرانی ها به هم شبیه می شوند» به مضوع جراحی بینی توسط ایرانیان پرداخته و نوشته:« تجربه عمل جراحی این روزها به لطف عمل‌های جراحی زیبایی، تجربه‌ای است که بسیاری از ایرانیان با آن رو به رو بوده‌اند. چسب‌های روی بینی حکایت از نارضایتی ایرانیان از چهره‌شان دارد. این نارضایتی چند سالی است که آن‌ها را به سمت انجام جراحی زیبایی بر روی بینی کشانده است. دست بردن در صورت تا چند سال پیش به استفاده از لوازم آرایشی خلاصه می‌شد، در حالی که امروزه دیگر به چنین لوازمی بسنده نمی‌شود و مردم به سراغ تیغ و چاقو می‌روند. در همین راستا ابراهیم رزم‌پا، رییس پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران گفت: «طبق آمارهای اعلام شده، شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی در ایران جراحی بینی است و بر همین اساس ایران رتبه اول را در این زمینه دارد. همچنین از نظر تعداد اعمال جراحی پلاستیک کشور ما جزء پنج کشور اول دنیا قرار دارد. وی علت شیوع زیاد جراحی‌ پلاستیک در ایران را فرم آناتومی خاص بینی ایرانی‌ها، بالا بودن کیفیت اعمال جراحی ‌زیبایی، سطح بالای دانش پزشکان و جراحان این رشته و هزینه پایین آن نسبت به سایر کشورها عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل اصلی آناتومی بینی نژاد ایرانی‌ها است که با کشورهای اروپایی تفاوت دارد و به همین دلیل ایرانی‌ها بیشتر از سایر کشورها کاندید انجام جراحی زیبایی بینی هستند. جراحی پلاستیک در ایران دیگر فقط به منظور احیای جوانی و شادابی چهره صورت نمی‌گیرد. کم نمی‌بینیم جوانان زیر 30 سال و حتی 20 سال را که به چنین جراحی‌هایی رو می آورند. نیاز به زیباتر شدن، پایین بودن اعتماد به نفس، چشم و هم چشمی، نیاز به دیده شدن؛ هر کدام از این ها که دلیلش باشد فرق چندانی در اصل موضوع ندارد. در این که معیار زیبایی برای ایرانیان تغییر کرده است. ما حصل این تغییر الگوی زیبایی، پر شدن خیابان‌های ایران از جوانانی است که هر روز به هم شبیه‌تر می‌شوند.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع پرونده مرتضوی دادستان سابق تهران پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان« دادستان سابق درسربالايي اوين» می نویسد:« سخنگوی قوه‌قضاییه با اخبار مهم قضايي چون صدور حكم دادگاه سعيد مرتضوي، آخرين وضعيت پرونده بابك زنجاني، مشايي و دكل نفتي و... عصر ديروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

جزييات حکم پرونده «مرتضوی»

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت که سعید مرتضوی در خصوص برخی اتهامات تبرئه و در مورد برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است.حجت‌الاسلام‌ محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت:‌ حکم این پرونده صادر شده، ولی هنوز به دست من نرسیده است.وی افزود: آقای مرتضوی در مورد برخی از اتهامات تبرئه و نسبت به برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است که بنده تا زمان قطعیت حکم از بیان جزيیات معذورم.سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که حکم صادره مربوط به کدام پرونده‌ مرتضوی است، گفت: حکم صادره در مورد پرونده‌هایی است که به دادگاه رفته بود.»

«روزنامه شرق» در گزارش امروز خود به موضوع رفتن مهدی هاشمی به زندان پرداخته است. شرق در این گزارش با عنوان«شب‌نشینی در اوین» مدعی می شود که مهدی هاشمی شب اول زندان را با معاون احمدی‌نژاد گذراند. این روزنامه در ادامه می نویسد:« مهدی هاشمی برخلاف نقل‌قول‌ها، شب اول زندان را در سوئیت محمدرضا رحیمی در بند ٢٤١ اوین گذرانده است. شبی که البته فرصت مناسبی را برای معاون‌اول دولت احمدی‌نژاد فراهم کرده تا درخواست‌هایی را از مهدی داشته باشد و خواهان پیگیری آنها شود. فاطمه هاشمی یکی از دختران آیت‌الله، این مطلب را در خلال گفت‌وگوی خود به «شرق» می‌گوید و البته از برگزاری اولین ملاقات حضوری تعدادی از اعضای خانواده با مهدی، در شنبه‌ای که گذشت، خبر می‌دهد. فاطمه هاشمی می‌گوید که رحیمی از مهدی دو درخواست داشته است. یکی از این دو درخواست که فاطمه هاشمی درباره آن می‌گوید، پیگیری بازنشستگی رحیمی بوده است. او می‌گوید: «رحیمی خواسته تا درباره بازنشستگی او صحبت شود و کار بازنشستگی انجام شود. که من هم پیگیری‌هایی را در این باره انجام دادم». فاطمه هاشمی البته از بیان درخواست دیگر رحیمی خودداری می‌کند.»

«روزنامه وطن امروز» در گزارشی با عنوان«حیرت از زمین خواری حیران» می نویسد:« کوه‌خواری، دریاخواری و البته زمین‌خواری از جمله پرونده‌هایی هستند که این روزها یکی پس از دیگری برای رسیدگی به دستگاه قضا ارجاع داده می‌شوند. از پرونده‌های قدیمی زمین‌خواری که به تازگی رسانه‌ای شده و در نوبت بررسی دستگاه قضایی قرار گرفته، ماجرای 260هکتار زمین زراعی است که در گردنه حیران با استفاده از رانت و نفوذ برخی نمایندگان مجلس ششم به ویلا تبدیل شده است. ماجرای پر پیچ و خم تبدیل اراضی زراعی حیران که به دلیل اعمال نفوذ تا امسال مسکوت مانده بود، چیزی جز سرگردانی و حیرانی برای کشاورزان منطقه به دنبال نداشته اما جیب بسیاری از افراد را که از زمان مجلس ششم و دولت اصلاحات سنگ بنای تخریب این زمین‌ها و تغییر کاربری آنها را بنا نهاده‌اند، پر کرده است. آنچه ماجرای زمین‌خواری حیران را پیچیده‌تر کرده مخفی ماندن این حجم از زمین‌خواری و پرونده قطوری است که تا به حال به آن رسیدگی نشده است. نماینده مردم آستارا در توضیح این مطلب بیان داشت: به زعم سودجویان برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رفت اما با تغییر دولت‌ها و روی کار آمدن مدیران جدید رویه قبلی قابل انجام نبود. زمانی که برای دریافت مجوز 100هکتار دوم به فرمانداری مراجعه کردند فرماندار به قضیه مشکوک و از پشت‌پرده زمین‌خواری حیران مطلع شد. به گفته وی تا زمانی که شکایتی صورت نگیرد و معترضی وجود نداشته باشد دستگاه قضا هم به ماجرا ورود پیدا نمی‌کند، دلیل اینکه این موضع تا به حال مسکوت مانده هم همین است. نعیمی اظهار داشت: زمین‌خواران منطقه حیران که از افراد بانفوذ هستند با استفاده از رانت یا قدرت خود، معترضان و کشاورزان شاکی را ساکت کردند. این افراد که در منطقه حضوری پویا داشتند و برای سرکشی به ویلاها یا برگزاری جشن و میهمانی به منطقه سرکشی می‌کردند، دائم اوضاع منطقه را تحت نظر داشتند.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار