علی رضایی معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان استان فارس نیز به خبرنگار تسنیم گفت: اوقات فراغت متولی ندارد و مردم ما برای اوقات فراغت نمی‌دانند به کدام اداره مراجعه کنند و ما به عنوان حوزه سازمان جوانان مجری اوقات فراغت نیستیم بلکه وظیفه ما پیگیری امور جوانان است.
کد خبر: ۷۸۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ 17 September 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: تابستان رو به پایان است و دانش‌آموزان پس از گذراندن 3 ماه تعطیلی و به اصطلاح اوقات فراغت در حال آماده شدن برای رفتن به مدرسه هستند. با وجودی اینکه اغلب دستگاه‌ها برای پر کردن این اوقات باید برنامه داشته باشند اما تجربه و نظر دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نشان از این دارد که اوقات فراغت بدون متولی مشخص است.

اوقات فراغت یکی از مسائل مهم نوجوانان و جوانان است که شناخت نیازمندی‌ها و رفع احتیاجات و برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغتی که آنها در اختیار دارند، سبب می‌شود تا خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها همراه با تفکر سیال خود را نشان دهند. چنانچه امکانات برای تفریحات سالم نوجوانان و جوانان وجود داشته باشد، آنها به تفریحات ناسالم گرایش پیدا نمی‌کنند.

آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت به ویژه در سطح دانش‌آموزان است. جهانبخش بانشی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: اوقات فراغت یکی از کارهای مهم آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش موظف است که برای ایام تعطیلات دانش‌آموزان برنامه‌هایی که خروجی مفید داشته باشد، برنامه‌ریزی کند.

بانشی با اشاره به دعوت همه ادارات برای همکاری با ستاد اوقات فراغت اظهار کرد: از ابتدای تعطیلات ستاد اوقات فراغت استان تشکیل شد و از همه ادارات استان دعوت کردیم و برای کیفیت بخشی این برنامه‌ها تقسیم‌بندی کردیم.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بیان کرد: با همکاری دستگاه‌های فنی و حرفه‌ای طرح ایران مهارت و فارس مهارت اجرا شده و دانش‌آموزان را نسبت به مهارت و علاقه آنها ثبت نام کردیم که اغلب مرتبط به رشته تحصیلی آنها در هنرستان باشد.

به گفته وی در آموزش و پرورش کانون‌های تربیت فرهنگی و اردوگاه‌ها، دارالقران و ورزشگاه‌ها فعالیت دارند که کانون‌های تربیت فرهنگی از اوایل تیرماه شروع به فعالیت کرده است و رشته‌های نقاشی، منبت‌کاری، هنرهای تجسمی، گلدوزی، رشته‌های قرآن، حفظ قرآن، احکام، رشته‌های ورزشی فوتبال، والیبال، دوومیدانی و رشته‌هایی که دانش‌آموزان علاقه مند بودند و رشته‌های فرهنگی مانند سرود، تئاتر و نجوم انجام شده است و حتی دانش‌آموزان کارهای کشاورزی هم انجام دادند.

معاونت پرورشی اداره کل استان فارس با اشاره به اردوگاه‌ها بیان کرد: حدود 30 اردوگاه فعال وجود دارد که 5 تا از آن در شهر شیراز قرار گرفته است و می‌توان از اردوگاه دستغیب به عنوان یکی از مطلوب‌ترین اردوگاه‌ها نام برد.

بانشی عنوان کرد: دانش‌آموزان بسیج و شورای مدارس اردوه‌های خیلی خوبی برگزار کردند همچنین اردوی پیشتاز سازمان دانش‌آموزی و اردوی ولایت بسیج دانش‌آموزی در اردوگاه دستغیب برگزار شد. همچنین اردوه‌های رضوی داریم و دانش‌آموزانی که تا به حال موفق به زیارت امام هشتم نشده‌اند و این فرصت را فراهم کردیم به عنوان زیارت اولی مشرف به مشهد مقدس شدند.

 

بانشی با اشاره به اردوهای برگزار شده برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و محروم اظهار کرد: این اردو یک اردوی علمی است که در منطقه لواسان تهران زیر نظر بنیاد مستضعفان برگزار می‌شود و برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت است و سهمیه را بین دانش‌آموزان استان فارس تقسیم کردیم.

وی ادامه داد: ما 30 پژوهش‌سرا در استان داریم که کاری علمی و پژوهشی در آن انجام می‌شود همچنین ما 800 مدرسه به عنوان پایگاه اوقات فراغت داریم.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه وضعیت بودجه خوب نیست بیان کرد: آموزش و پرورش شرایط بودجه‌ای جالبی ندارد و رضایت‌بخش نیست و به همین دلیل فعالیت‌ها نیز متاثر از این کمبود بودجه قرار می‌گیرد.

بانشی با بیان اینکه تعطیلات ما نسبت به سایرکشورهای جهان بیشتر است عنوان کرد: ما نسبت به دنیا تعطیلات بیشتری داریم ولی توزیع بودجه و کارشناسی برای اوقات فراغت ضعیف است و باید این نواقص برطرف شود.

اوقات فراغت نیاز کل سال

علی رضایی معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان استان فارس نیز گفت: اوقات فراغت متولی ندارد و مردم ما برای اوقات فراغت نمی‌دانند به کدام اداره مراجعه کنند و ما به عنوان حوزه سازمان جوانان مجری اوقات فراغت نیستیم بلکه وظیفه ما پیگیری امور جوانان است.

معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان فارس بیان کرد: ما خودمان به این موضوع ورود پیدا کردیم و بخشی از منابع را به بحث اوقات فراغت اختصاص دادیم به عنوان مثال آموزش و پرورش50 پایگاه به ما معرفی کرد که ما آنها را با وسایل ورزشی، فرهنگی و هنری تجهیز کردیم.

وی با اشاره به مشکلات اوقات فراغت عنوان کرد:عدم برنامه‌ریزی سبب شده از گذشته تاکنون هیچ اتفاقی برای اوقات فراغت نیفتد. به گفته رضایی اوقات فراغت عرضه محور است نه تقاضا محور، این موضوع نیازمند کارشناسی است چون از سالیان قبل تغییر نکرده است.

معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان استان فارس بیان کرد: ما بیشترین نقش را در اوقات فراغت تا به امروز ایفا کردیم تمام زمین‌های ورزشی در خدمت اوقات فراغت است اگر ورزش را از اوقات فراغت حذف کنیم بچه‌ها مجبور می‌شوند که در خانه بنشینند.

رضایی با بیان اینکه اوقات فراغت حد وسط ندارد گفت: برای اوقات فراغت دو روش داریم؛ روش اول روش‌های بد مانند وب‌گردی، فضای مجازی، پاساژ گردی و دوم روش‌های خوب مانند تئاتر، سینما، طبیعت‌گردی و غیره که متاسفانه استفاده از روش‌های بد پیشی گرفته‌اند.

علی رضایی ادامه داد: بودجه ما به اسم بودجه برنامه‌های فرهنگی فراغتی است مانند بودجه ورزش‌های همگانی که برای توانمندسازی جوانان در نظر می‌گیریم و بودجه جدا به اسم اوقات فراغت تعریف نشده است.

وی با اشاره به پرتال اوقات فراغت تصریح کرد: ما یک پرتال اوقات فراغت راه‌اندازی کردیم و 200 میلیون هزینه آن را داده‌ایم اما متاسفانه دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری، اداره فرهنگ ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش همکاری نمی‌کنند.

رضایی بیان کرد: تابستان امسال دویست هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم و در مناطق محروم نیز 300 زمین چمن مصنوعی افتتاح کردیم.

وی عنوان کرد: اوقات فراغت بحثی است که نیاز به توجه دارد و مقوله‌ای نیست که فقط مختص تابستان باشد بلکه در تمام فصول مردم نیاز به تفریح دارند که در این زمینه توجه‌ای نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار