یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: سردرد‌های میگرنی از نظر طب سنتی انواع مختلفی دارد که برای درمان نخست باید نوع سردرد به درستی مشخص شود.
کد خبر: ۷۸۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳ 17 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره سردرد‌های میگرنی اظهار کرد: سردرد‌های میگرنی به ۲ دسته گرم و سرد تقسیم بندی می‌شوند که سردرد میگرنی گرم بر اثر غلبه صفرا (طبع گرم و خشک) و دم (طبع گرم و تر) به وجود می‌آید و سردرد میگرنی سرد هم شامل دو دسته، سرد و‌تر (بلغمی) و سرد و خشک (سوداوی) است.

او بیان کرد: سردرد میگرنی گرم با خوردن مواد غذایی با طبع گرم تشدید می‌شود و سردرد میگرنی سرد هم که خیلی شایع است با مصرف غذا‌های با مزاج سرد شدت پیدا می‌کند. حدود ۳۰ نوع سردرد وجود دارد که یک نوع آن میگرن است، میگرن، سردردی تنشی و اختلالی در سیستم مرکز عصبی است که قبل از بروز علائمی را از خود نشان می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: سردرد میگرنی حالت ضربان‌دار و کوبنده دارد، بیشتر از سمت چپ سر آغاز می‌شود و می‌تواند به همه قسمت‌های سر، حتی شقیقه‌ها و چشم‌ها هم فشار وارد کند، از راه‌های تشخیص سردرد میگرنی این است که اگر مبتلایان به این سردرد به پشت دراز بکشند سردرد آنها تشدید می‌شود، ولی اگر در حالت سجده قرار بگیرند سردردشان تسکین پیدا می‌کند.

 

سردردهای میگرنی در کمین زنان
عظمایی تأکید کرد: سردرد میگرنی در زنان شایع‌تر است و می‌تواند در هر سنی بروز پیدا کند. این سردرد زمینه ارثی هم دارد، از نشانه‌هایی که قبل از بروز سردرد میگرنی ظاهر می‌شوند می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، دل درد، سرگیجه، بدخلقی، میل به مصرف غذا‌های شیرین، زیاد خمیازه کشیدن، اسهال یا یبوست، اختلالات بینایی مانند تاری دید و علائم عصبی بینایی (علائم اورا) اشاره کرد.

او تصریح کرد: برخی بو‌ها و غذا‌ها می‌توانند سردرد میگرنی را تشدید کنند برای مثال بوهای عطر و ادکلن و پیاز در تشدید سردرد میگرنی موثر هستند؛ همچنین حضور در مکان‌هایی که سر و صدای زیاد دارد سردرد میگرنی را تشدید می‌کند. از دیگر عواملی که در بروز این عارضه نقش دارد می‌توان به فشار‌های روانی، استرس و هیجانات شدید، گرسنگی، خستگی زیاد، اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا کم‌خوابی، مصرف برخی غذا‌ها مانند غذا‌های مانده، ساندویچی، سوسیس و کالباس، ترشی، سرکه، پنیر و دوغ، آلودگی هوا، تغییرات هورمونی در هنگام قاعدگی، استفاده از قرص‌های ضدبارداری، مصرف مشروبات الکلی، غلظت خون و فشار خون بالا اشاره کرد.

 

راه‌های پیشگیری از بروز سردردهای میگرنی
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: اصلاح سبک زندگی، تغذیه سالم، دوری از مکان‌های استرس‌زا، استراحت، خواب مناسب و ورزش و نرمش کردن در پیشگیری از بروز سردرد‌های میگرنی موثر هستند.

موثرترین روش‌های درمان سردردهای میگرنی
عظمایی تصریح کرد: انجام تن‌آرامی، مدیتیشن و یوگا، طب سنتی، زالو درمانی و حجامت به درمان سردرد میگرنی کمک می‌کند، همچنین مصرف برخی غذا‌ها مانند آش گشنیز هم در تسکین سردرد میگرنی مفید است.

او بیان کرد: برای درمان سردرد میگرنی باید نخست خلط غالب فرد را متخصص طب سنتی تشخیص دهد سپس با توجه نوع سردرد درمان مناسب انجام شود برای مثال سردرد صفراوی از پیشانی آغاز و چشم‌ها را هم درگیر می‌کند. برای درمان سردردهایی که با استشمام بوی غذا ایجاد می‌شود فراد باید از مصرف غذا‌های با مزاج گرم پرهیز کند. استفاده از سرکه انگبین و آب زرشک هم به درمان این نوع سردرد کمک می‌کند، از دیگر روش‌های درمانی سرد‌های صفراوی می‌توان به حجامت و استشمام کردن مواد غذایی خنک اشاره کرد.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: سردرد دموی از پیشانی آغاز و به شقیقه‌ها منتقل می‌شود سپس تمام سر را دربرمی‌گیرد، این سردرد با عصبانیت و استرس تشدید می‌شود، درمان این نوع سردرد مصرف سرکه انگبین و انجام حجامت است.

 

عظمایی درباره سردرد‌های بلغمی (سرد و تر) تأکید کرد: این سردرد‌ها از پشت سر آغاز می‌شوند سپس همه سر را در برمی‌گیرند، این سردرد‌ها در افراد بلغمی مزاج، با استرس و حالت تهوع همراه است، سردرد‌های بلغمی با مصرف غذا‌های سرد تشدید می‌شوند بنابراین مبتلایان به این نوع سردرد باید از مواد غذایی گرم مانند شیره ارده استفاده کنند، نوشیدن دمنوش رازیانه و ترکیب عرق رازیانه و عسل برای زنانی که دچار این نوع سردرد هستند، پیشنهاد می‌شود.

 

او تصریح کرد: سردرد سرد و خشک (سوداوی) به همه سر فشار وارد می‌کند، این سردرد با مصرف غذا‌های سرد، مانده و کنسروی تشدید می‌شود بنابراین مبتلایان به این نوع سردرد باید از مواد غذایی و دمنوش‌هایی با طبع گرم استفاده کنند، ماساژ پنجه پا، پاشنه پا و سر هم در درمان این نوع سردرد موثر است، بادکش گرم همراه با ماساژ بدن با روغن‌های با طبع گرم در افراد بلغمی و سوداوی که به سردرد‌های میگرنی دچار هستند، پیشنهاد می‌شود، ماساژ سر برای همه افراد با هر مزاجی که هستند می‌تواند کمک کننده باشد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد سوداوی باید برای درمان سردرد میگرنی خود حجامت را زیر نظر متخصص طب سنتی انجام دهند، مبتلایان به سردرد‌های میگرنی سوداوی همچنین باید از استرس‌های روانی و هیجانات شدید پرهیز کنند، استشمام عطر گل محمدی و ماساژ پیشانی یا ملاج سر با روغن کنجد از دیگر درمان‌های مناسب برای بهبود سردرد میگرنی سوداوی است.

 

دمنوش‌های موثر برای بهبود سردرد‌های میگرنی
عظمایی بیان کرد: برای رفع این سردرد‌های میگرنی نخست باید طبع غالب فرد معلوم شود سپس باید اخلاطی که در بدن بروز پیدا کرده است، از بدن پاکسازی شود، مبتلایان به سردرد‌های میگرنی سرد و گرم برای رفع مشکلشان باید هر یک از گیاهان بابونه شیرازی، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس، به‌لیمو و هوفاریقون را به نسبت مساوی با هم ترکیب سپس این مخلوط را نیم‌کوب یا پودر کنند و نصف قاشق تا یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را به همراه چهار تا پنج لیوان آب در یک قوری دَم کنند، موقع مصرف این دمنوش، کمی عسل اضافه و میل شود.

 

او یادآوری کرد: مصرف ترکیب گیاهان آویشن شیرازی، بادرنجبویه، بهارنارنج، گل گاو زبان، به لیمو و بابونه به شکل دمنوش هم به بهبود سردرد‌های میگرنی سرد و گرم کمک می‌کند، این دمنوش هم باید همچون دمنوش قبلی تهیه و میل شود، نوشیدن روزانه سه استکان از مخلوط عرقیات بابوبه، بادرنجبویه، گل گاو زبان و سنبل‌الطیب و اسطوخودوس با مقداری سکنجبین یا عسل هم از دیگر ترکیب‌های موثر برای تسکین سردرد‌های میگرنی سرد و گرم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار