غیاثی در ادامه به طرح گفت‌وگوهای فرهنگی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شیراز در زمره شهرهایی است که می‌تواند میزبان اجرای این طرح باشد و افزون بر علاقه‌مندی و عطش بسیاری که برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی وجود دارد، فرهنگ‌سازی لازم نیز صورت گرفته است.
کد خبر: ۷۸۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 18 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی غیاثی طی سفری یک‌روزه به شیراز ضمن بازدید از زیرساخت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و هنری بخش‌های دولتی و خصوصی و دفاتر انجمن‌های فرهنگی و هنری، توانایی فارس را برای برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی حوزه فرهنگی مطلوب ارزیابی و تاکید کرد : امکان برگزاری جشنواره‌هایی با مرکزیت شیراز وجود دارد.

غیاثی ، بر ضرورت هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی از جمله استانداری و شهرداری تاکید کرد و گفت: درصورتی که مجموعه استان به‌شکلی یکپارچه به این موضوع ورود کند، آمادگی تمرکززدایی در سطوح عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته شاهد تمرکززدایی از رویدادهای ملی به استان‌ها بوده‌ایم به جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم فجر و فیلم کودک که پیش از این، تنها در شهر تهران و اصفهان برگزار می‌شد، اشاره کرد که در سال های اخیر در تمام استان‌ها به‌صورت همزمان برگزار شده است.

این مقام فرهنگی خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از علاقه‌مندان به جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری از استان‌ها راهی پایتخت می‌شدند؛ اما امروز با تمرکززدایی از تهران گامی مطلوب در توسعه متوازن امکانات و نیازهای فرهنگی وهنری برداشته شده است.

او همچنین درخصوص توسعه زیرساختی استان‌ها بیان داشت: در حال حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از چند پروژه در قالب تالار مرکزی و موزه هنرهای معاصر که در استان‌های مختلف درحال تکمیل است و از اعتبارات ملی برخوردار است، بقیه ردیف‌های اعتبارات ملی گذشته حذف و به بخش اعتبارات استانی اختصاص یافته است.

استانداری‌ها برای رفع مشکلات زیرساختی عرصه فرهنگ همکاری کنند

غیاثی با بیان اینکه تنها بخشی از اعتبارات مربوط به تجهیز سالن‌ها و مراکز فرهنگی و هنری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، عنوان کرد: از همین رو استانداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه هر استان باید برای رفع نیازها و تجهیزات فنی مراکز زیرساخت های فرهنگی اهتمام ورزند.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فضای فرهنگی در استان فارس غالب است، خواستار همسویی و هم‌افزایی مسئولان ارشد استانی برای توسعه امکانات هنری و فرهنگی و تحرک بیشتر در این زمینه شد.

این مقام فرهنگی در همین زمینه ابراز داشت: این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد با همه زحمات و تلاش‌های صورت‌گرفته، می‌توان شاهد اتفاقات بزرگتری بود؛ چراکه امکانی که در حوزه نیروی انسانی وجود دارد، بسیار بیش از آن چیزی است که در عمل شاهد هستیم.

وی حضور تاثیرگذار بخش خصوصی را در حوزه فرهنگ و هنر و به‌ویژه توسعه پردیس‌های سینمایی در شیراز ستود و بیان داشت: مجموعه‌هایی همچون پردیس هنرشهر آفتاب، الگوی خوبی برای دیگر استان‌ها و شهرها به شمار می‌رود و می‌تواند در سراسر کشور الگو برداری شود.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به کلان‌برنامه‌های این وزارتخانه نیز اشاره کرد و گفت: طرح ایجاد شبکه شهرهای خلاق که بسیار مورد توجه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، می‌تواند در استان فارس با توجه به تنوع قومی و ویژگی‌های فرهنگی شهرهای مختلف و نیز صبغه غنی فرهنگی شیراز معنا یابد.

شیراز ظرفیت اجرای طرح گفت‌وگوهای فرهنگی را دارد

غیاثی در ادامه به طرح گفت‌وگوهای فرهنگی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شیراز در زمره شهرهایی است که می‌تواند میزبان اجرای این طرح باشد و افزون بر علاقه‌مندی و عطش بسیاری که برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی وجود دارد، فرهنگ‌سازی لازم نیز صورت گرفته است.

وی تمرکز این طرح را بر ساماندهی گفت‌وگوهای هدفمند ناظر بر مسائل موجود در حوزه‌های مأموریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که در چهار سطح اصحاب فرهنگ و هنر، کارگزاران عرصه‌های اجرا، تقنین و قضا، صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی و صنوف و موسسات مردمی به‌منظور حل مسئله و ارائه راهبرد صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول فرهنگی افزود: باید از ظرفیت اهالی فرهنگ و هنر نیز در این زمینه‌ها کمک گرفت و انرژی‌هایی را که گاه برای حذف یکدیگر مصروف می‌شود، با چشم انداز ایجاد کانون رقابتی سالم و سازنده و درراستای تحقق اهداف به کار بست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار