این فصل، سرشار از رنگ‌ها و طعم‌های دلچسب است. در این مطلب مروری بر خواص برخی مواد غذایی پاییزی داریم که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید و از مزایای فوق‌العاده‌ی آن‌ها برای سلامتی بهره‌مند شوید.
کد خبر: ۷۸۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ 18 September 2019

به روزهای آغازین فصل پاییز نزدیک می‌شویم و کم‌کم وقت آن رسیده است که از توت‌های شیرین تابستانی و هندوانه آبدار خداحافظی کنیم و در عوض به میوه و سبزیجات قهرمان فصل پاییز برسیم.
مواد غذایی این فصل سرشار از رنگ هستند، بنابراین بیشتر به دنبال رنگ‌های قرمز تیره مانند انار یا نارنجی روشن مانند کدوحلوایی بگردید. برای آشنایی با 13 ماده‌ی غذایی مورد علاقه‌ی متخصصین تغذیه در این فصل، ادامه‌ی متن را بخوانید.


کدو تنبل

کدوهای نارنجی‌رنگ این فصل علاوه بر طعم شیرینی که باعث می‌شود نیازتان به مصرف شیرینی‌های مصنوعی کمتر شود، فیبر زیادی نیز دارند که به ایجاد احساس سیری بیشتر کمک می‌کند و این دو خصوصیت، از آن یک ماده‌ی غذایی مناسب برای کنترل وزن می‌سازد. این ابرغذای پاییزی همچنین منبع خوبی از دو آنتی‌اکسیدان به نام لوتئین و زآگزانتین است که اثرات مثبت آن‌ها بر روی سلامت چشم‌ها به خوبی شناخته شده‌ است.



کلم بروکلی

کلم بروکلی چه به صورت تفت داده شده مصرف شود، چه به صورت بخارپز یا تازه، یک سبزی خوشمزه با مزایای فوق‌العاده برای سلامتی است. کلم بروکلی منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های K ،C ،E، فولات، پتاسیم، کلسیم و فیبر است. این سبزی دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای هضم غذا و سلامت قلب و عروق است و خواص ضدالتهابی قابل توجهی دارد. یکی از خوردنی‌های خوشمزه در شب‌های بلند پاییزی ترکیبی از بروکلی و سیر و لیموی تازه است که هم سیرتان می‌کند و هم به پیشگیری از بیماری‌های پاییزی کمکتان می‌کند.



گل کلم

مصرف گل کلم ممکن است در نگاه اول خیلی راحت به نظر نرسد اما این ابرغذای پاییزی با خواص فوق‌العاده‌ای که دارد ارزش این را دارد که تنها با چند ترفند ساده تبدیل به یک ماده‌ی غذایی که راحت‌تر می‌توان از آن استفاده کرد، شود. این سبزی سرشار از فیبر، ویتامین‌های گروه B، آنتی‌اکسیدان‌ها و کولین است. گل کلم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، از بدن در برابر سرطان‌ها محافظت کند و باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه شود.



زغال اخته

این میوه‌ی ترش‌مزه به دلیل داشتن خواص پیشگیری‌کننده از عفونت ادراری شناخته شده است؛ اما فواید آن شامل کل بدن شما می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند زغال‌اخته‌ی خشک با تغییر میکروبیوتای روده به بهبود سلامت آن کمک می‌کند و همچنین مصرف آن موجب تنظیم قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 می‌شود. علاوه بر این، زغال‌اخته به عنوان منبع خوبی از ویتامین C، می‌تواند از سلامت دهان و دندان و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت کند.



چغندر

چغندر می‌تواند علاوه بر این که رنگی جذاب و شادابی را به سالادها و غذاهای پاییزه‌تان هدیه دهد باعث تقویت مغزتان هم بشود. چغندر مقدار زیادی فولات و پتاسیم دارد. از فواید آن در این فصل زیبا نهایت استفاده را ببرید. می‌توانید از آن برای پخت کیک‌ها و تهیه‌ی اسموتی‌ها نیز استفاده کنید.



سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین نیز یکی دیگر از خوراکی‌های شگفت‌انگیز فصل پاییز است که به دلیل غنی بودن از ویتامین A برای سلامت چشم‌ها و به دلیل غنی بودن از فیبر برای سلامت روده‌ها فوق‌العاده است. اگر در جایی زندگی می‌کنید که به آن دسترسی دارید در این فصل رنگارنگ تا می‌توانید از فوایدش بهره‌مند شوید. می‌توانید آن را جایگزین نان صبحانه‌تان کنید و روز خوبی را آغاز کنید.



گردو

گردو علاوه بر مزایای شناخته شده‌ی آن برای سلامت قلب و عروق برای دیگر بیماری‌ها و شرایط سلامتی مانند دیابت، عملکرد شناختی، سلامت روان، سرطان، کنترل وزن، سلامت روده و سلامت جنسی و تولیدمثل نیز مورد بررسی قرار گرفته است. حتی یک مطالعه‌ای که اخیراً انجام شد نشان داد زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند یعنی گردو هم جایگاه خاصی در برنامه‌ی غذایی‌شان داشت، با کاهش خطر ابتلا به دیابت حاملگی و افزایش وزن در دوران بارداری روبرو شدند. این مغزهای خوراکی مغذی را می‌توانید هم به تنهایی به عنوان میان وعده و هم به صورت ترکیب با دیگر مواد غذایی مانند پنیر یا درون غذاها مثل فسنجان و کیک‌ها و.... مصرف کنید. این ابرغذای پاییزی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و فیبر هستند.



سیب

مصرف یک سیب در روز بیماری‌های مزمن را دور می‌کند. در مورد خواص آن زیاد شنیده‌ایم فقط برای یادآوری ذکر می‌کنیم که آن را همیشه همراه داشته باشید. انتخاب سیب یک انتخاب عالی برای وقت‌هایی است که ورزش می‌کنید یا با دوستان و خانواده‌تان به تفریح می‌روید. برای تهیه یک میان وعده آسان و کم‌کالری روی برش‌های سیب کمی دارچین بپاشید و میل کنید.



جوانه بروکسل

هر واحد جوانه بروکسل حدود 3.8 گرم پروتئین دارد، که این مقدار برای یک سبزی مقدار زیای است. این جوانه‌ها همچنین حاوی 147 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K هستند که باعث تقویت و سلامت استخوان‌ها می‌شوند. برای داشتن یک میان وعده‌ی خوشمزه و ترد، آن‌ها را با کمی روغن زیتون، نمک و سرکه بالزامیک در فر برشته کنید.



انواع عدس

عدس‌ها حبوبات کوچکی هستند که فواید بزرگی را در خود جای داده‌اند. آن‌ها سرشار از فیبر، پروتئین و فولات هستند و به سلامت قلب کمک می‌کنند. عدس‌ها را می‌توانید جایگزین غذاهای گوشتی کنید. این دانه‌های مغذی به دلیل داشتن پروتئین و فیبر به پر کردن معده و احساس سیری کمک می‌کنند.



انار

انار یکی از بهترین میوه‌های پاییزی است که اگر تا به حال جایی در برنامه‌ی غذایی‌تان نداشته، باید تجددید نظری روی آن داشته باشید. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است که برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم، به آن نیازمندید. مصرف این میوه‌ی پاییزی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پوکی استخوان، فشارخون بالا و دیگر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.


لوبیاها

اگر می‌خواهید رژیم غذایی‌تان را با یک ماده‌ی غنی از پروتئین و فیبر تقویت کنید می‌توانید روی لوبیاها حساب باز کنید. آن‌ها باعث می‌شوند تا احساس سیری بیشتری کنید و بدین ترتیب به حفظ وزن سالم و کنترل قند خون در شما کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده است افرادی که عادت به مصرف لوبیاها دارند به احتمال کمتری دچار چاقی می‌شوند، طول عمر بیشتری دارند و خطر ابتلا به سرطان و دیابت نوع 2 در آن‌ها کمتر است.
مخلوط کردن انواع آن‌ها با پلو و یا استفاده از آن‌ها در سوپ‌ها و آش‌ها بهترین روش استفاده از لوبیاهاست.


کدو حلوایی

کدو حلوایی از آن دسته مواد غذایی است که با طعم و رنگ دلپذیرش، سوپ‌ها، سس‌ها و غذاهای خوش‌طعمی را برایمان به ارمغان می‌آورد که باعث دلپذیرتر شدن فصل پاییز می‌شود. کدو حلوایی بسیار متنوع است و مملو از کاروتنوئیدها؛ آنتی‌اکسیدان‌هایی که از سلامت چشم و پوست محافظت می‌کنند و می‌توانند به پیشگیری از برخی سرطان‌ها کمک کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار