نگاهی به هشدارهای جدی استاندار
با توجه به این توضیحات متاسفانه طی یکی دو دهه اخیر آموزش و پرورش گلوگاه مهمی برای تخلفات انتخاباتی شده است که باز هم متاسفانه باید گفت این موضوع در کهگیلویه و بویراحمد پررنگ تر است و جالب تر اینکه اکثر فرهنگیان از بوجود آمدن این وضعیت ابراز ناراحتی و نگرانی می کنند.
کد خبر: ۷۸۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 20 September 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امسال ، سال انتخابات است و تحرکات انتخاباتی در همه دستگاه ها و ادارات به وضوح آغاز شده است . نمایندگان فعلی و کاندیداهای احتمالی در حال فعالیت و یارگیری مخفی و علنی هستند. اما در این بین تحرکات دستگاه های اجرایی باعث ایجاد حساسیت هایی شده است و به میزان توانایی نقش آفرینی هر دستگاه برای کاندید پیروز ، تلاش ها برای نفوذ در دستگاه ها از یک طرف و  انتقادات و هجمه ها هم از طرف دیگر ، وضعیت را انتخاباتی تر می کند.
در این بین بیشترین دخالت ها از طرف صاحبان قدرت و نفوذ از یک طرف و انتقادات رقبا چه در رسانه ها و فضای مجازی و چه در محافل از طرف دیگر ، متوجه آموزش و پرورش است. البته این موارد مختص به زمان حال و یا مدیران خاص نیست بلکه رویه ای غلط بوده است که از همان اوایل انقلاب و برگزاری اولین دوره های انتخابات این دخالت ها بوجود آمد و تاکنون هم ادامه داشته است البته با شدتی بیشتردر این دو دهه!
جالب است بدانید روزی اصلاح طلبان ، جناح مخالف را به چنین تخلفاتی متهم می کرد و اکنون هم اصولگرایان ، اصلاح طلبان را به تلاش برای سوء استفاده از قدرت در انتخابات متهم می کنند! و در این بین این نکته روشن شد که نه شعار اصولگرایان مبنی بر لزوم انتخاب اصلح جدی بود و نه شعار اصلاح طلبان مبنی بر انتخابات آزاد بدون سوء استفاده از قدرت! بلکه همه این شعارها وسیله ای بود برای رسیدن به قدرت!
چند سالی است که انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد چندان رنگ و بوی سیاسی ندارد و بیشتر رنگ و بوی قومیتی به خود گرفته است ! در کهگیلویه این قوم گرایی در بویراحمد و ثلاث ، در گچساران لر و ترک و بویراحمد گرمسیر و در بویراحمد هم بویراحمد علیا و سفلی میدان داری جذب رای را دارد!
 در این بین به تناسب هر منطقه و حوزه انتخابیه برخی جبهه بندی های دیگر قومیتی هم وجود دارد و حتی گاهی نمایندگان موفقیت خود را در جنگ و جدل های دو حوزه انتخابیه استان جستجو می کنند.
این جنگ و جدل ها بیشترین نمود را از گذشته تا حال در آموزش و پرورش داشته است و هر گزینه ای از این بداخلاقی های انتخاباتی را در خود جای داده است .
در مورد مجموعه آموزش و پرورش چند نکته وجود دارد که به باور بسیاری از مجریان ، این دستگاه را گلوگاهی مهم برای برگزاری انتخاباتی سالم یا غیر سالم تبدیل کرده است.
سبد رای در هر منطقه ای چه شهری و چه روستایی ارتباط بسیار مستقیمی با آموزش و پرورش دارد برای نمونه معمولا در یک روستای 50 خانواری حداقل 30 خانوار آن مستقیم با معلم و مدیر مدرسته در ارتباط هستند که با توجه به بافت و فرهنگ روستاها معلم می تواند نقش زیادی در گزینه انتخابی رای آن افراد داشته باشد . کافی است معلم یا مدیر مدرسه انگیزه ای قومیتی ، سیاسی یا مالی برای حمایت از یک کاندیدا داشته باشد در آن صورت بسیار راحت تر از دیگران می تواند به متمایل کردن آرا به سمت فردی خاص نقش ایفا کند!
از گذشته تاکنون فرهنگیان بدنه اصلی نیروهای میدانی یا به اصطلاح مدیریت صندوق های رای در روز برگزاری انتخابات را تشکیل می دهند. همین عامل باعث شده است که سیاسیون در یارگیری از این افراد تلاش زیادی کنند و با دادن وعده هایی فرهنگیان را وسوسه کنند که متاسفانه در این زمینه بسیار موفق بوده اند .
نکته دیگر اینکه فرهنگیان به دلیل موقعیت اجتماعی بسیار برجسته ای که در اجتماع داشته اند و از طرف دیگر محدودیتی هم برای مشارکت های سیاسی نداشته اند و با توجه به دانش ، بینش و توانایی های خاصی که دارند ، همواره برای فعالیت های سیاسی پر انگیزه بوده اند و می بینیم که بسیاری از سیاسیون برجسته برهه ای از زندگی خود را در آموزش و پرورش گذرانده اند.
برخی از موارد بیان شده بالا از جمله دلایلی است که آموزش و پرورش و نیروهایش را به تاثیرگذارترین کنشگران حوزه سیاسی تبدیل کرده است .
نمی توان ورود فرهنگیان به حوزه سیاسی را امری بد تلقی کرد چرا که کار یک معلم نباید محدود به کتاب های درسی باشد بلکه باید بتواند در همه امور زندگی اجتماعی صاحب اندیشه و راهبر باشد تا بتواند در رسیدن جامعه به تعالی که هدف اصلی وی است موفق باشد.
اما متاسفانه با گذشت چند دهه از انقلاب نقش فرهنگیان در حوزه سیاسی بیش از آن که به تعالی جامعه منجر شود به محلی برای جنگ و جدل های سیاسی ، رونق سیاست زدگی و ترویج تسویه حساب های شخصی ، قومی ، قبیله و سیاسی شده است.
مطمئنا سال به سال بر شدت تخلفات اداری در راستای تامین منافع سیاسی ، قومی و شخصی در چهارچوب فعالیت های سیاسی و انتخاباتی ، افزوده شده است به گونه ای که اگر زمانی در کهگیلویه و بویراحمد نبردها بر سر اصلح و غیر اصلح بود و پس از مدتی به مسائل جناحی و سیاسی کشیده شد اکنون به مسائل قومی و قبیله ای کشیده شده است و اگر این وضعیت مدیریت نشود متضرر اصلی ابتدا خود فرهنگیان ، پس از آن دانش آموزان و کل جامعه خواهد بود.
یکی از واقعیت هایی که متاسفانه طی دو دهه اخیر در خصوص فرهنگیان مشهود بوده است ، تنزل جایگاه این قشر تاثیرگذار جامعه بوده است . اگر نگاهی به جایگاه برخی سیاسیون و کاندیداها در سطح ملی ، استانی و شهرستانی شود ، متوجه می شوید که در هیچ شاخصی این افراد برتری بر هیچ معلمی ندارند اما بر اساس برخی سیاست های غلط دولت ها در مورد فرهنگیان از یک طرف و عدم توجه فرهنگیان به جایگاه و توانایی واقعی خود از طرف دیگر ، اکنون می بینیم که این قشر مهم و تعیین کننده جامعه آلت دست سیاسیون منفعت طلب شده اند.
با توجه به این توضیحات متاسفانه طی یکی دو دهه اخیر آموزش و پرورش گلوگاه مهمی برای تخلفات انتخاباتی شده است که باز هم متاسفانه باید گفت این موضوع در کهگیلویه و بویراحمد پررنگ تر است و جالب تر اینکه اکثر فرهنگیان از بوجود آمدن این وضعیت ابراز ناراحتی و نگرانی می کنند!
آش تخلف آموزش و پرورش در مسائل انتخاباتی تا جایی پیش رفته است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید سرزده خود از اداره کل آموزش و پرورش به صراحت خطاب به مدیر کل ، معاونین ، مدیران شهرستانی و مناطق و کلیه فرهنگیان هشدار جدی برای ورود نکردن به نفع اشخاص(در حیطه استفاده از امکانات و جایگاه دولتی) در انتخابات داد.
این تذکر شاید از معدود تذکرات یک استاندار یا مقام سیاسی یا اجرایی به مدیران آموزش و پرورش است که جای تاسف بسیار است چرا که معمولا هیچ فرد دولتی در هیچ جایگاهی تاکنون به خود اجازه چنین تذکراتی را به مجموعه آموزش و پرورش نمی داد اما شوری تخلفات انتخاباتی آموزش و پرورش در سال های گذشته تاکنون تاجایی پیش رفته است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد خود را مجبور به دادن چنین تذکرات صریحی ببیند!
فیلم اتمام حجت استاندار با مجموعه آموزش و پرورش
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چرامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
در چرام که آموزش و پرورش کلا انتخاباتی هست
ناشناس
|
Norway
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
متاسفانه خود فرهنگیان عامل پایین آمدن شان و جایگاه اجتماعی شون هستند
خدایی کدوم یکی از نمایندگان شان و شخصیتشون به اندازه مدیر کل آموزش و پرورش ، مدیران مناطق و خود فرهنگیان است؟
این افراد مشتی چپاول گر و‌معامله گر هستند
حیف جامعه فرهنگی که به این افراد روی زیاد دادند
حیف ، حیف ، حیف
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
..... بر سر فرهنگیان از بس که حقوق بالایی دارن اون وقت هم دست و پا برا انتخابات می شکنن واقعا خلایق هر چه لایق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار