بوی ماه مهر هر سال شاید از خاطره انگیزترین چیز‌هایی باشد که هم کودکان را به وجد می‌آورد، اما پاییز ۹۸ متفاوت از سال قبل شد.
کد خبر: ۷۸۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 21 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مشغول انتخاب خودکاری خوش دست بودم و به این فکر می‌کردم قدم زدن در فروشگاه‌های نوشت افزار چقدر لذت بخش و تداعی گر خاطرات گذشته است، صدای داد و بیداد پدری شنیدم را که می‌گفت:کیف نمی‌خرم، از کیف خواهر و برادرهایش استفاده کند رشته افکارم پاره شد.

مادر سعی داشت پدر را توجیه کند که نباید داد بزند و ضروری است که آن‌ها برای پسرشان کیف نو بخرند. اما! نتوانست. پدر با تاکید بیشتری گفت: پول ندارم، اصلا نمی خواهم برود مدرسه، چون این بچه درسخوان نیست، بعدهم حالا آن خواهر و برادرهایش که درس خواندند چه شد؟

پدر با عصبانیت از فروشگاه خارج شد و مادر رو به پسر بچه گفت: صد دفعه گفتم دست رو چیز‌های گران نگذار. پسر بچه هم با نگاهی بغض آلود گفت: مگر کیف ارزان تری هم بود؟ خودم به قیمت همه کیف‌ها نگاه کردم.

بعد با دلخوری به طرف در خروجی رفت. مادر چند دفتر و جعبه مدادرنگی و خودکار و مدادهایی را که انتخاب کرده بود را روی میز جلو فروشنده گذاشت و گفت بعد خدمت می‌رسیم، البته قبل از خروج گویا لازم دید که برای فروشنده توضیح دهد که دختر و پسربزرگش بعد از فارغ التحصیلی دانشگاه مدت هاست که بیکار و در جستجوی کار هستند و به همین دلیل فرزند سوم قربانی شده و پدر فکر می‌کند پولی را که برای هزینه تحصیل می‌پردازد دور می‌ریزد.

 

درآمد‌های ثابت و افزایش چندبرابری قیمت‌ها
بعد از خروج مادر نگران از مغازه، فروشنده گفت: این روز‌ها بحث و دعوا سرخرید لوازم التحریر بسیار است. بعضی تلافی را سر فرزندانشان در می‌آورند و بعضی هم فکر می‌کنند من به عنوان فروشنده مقصر گرانی هستم.

از قیمت‌ها پرسیدم قبل از این که فروشنده پاسخ دهد بانویی که همراه با دخترش مشغول خرید بود با اشاره به دفتری که در دستش بود گفت: قیمت‌ها چند برابر شده است این دفتر را من پارسال ۸ هزار تومان خریدم و امسال باید ۱۸ هزار توان بخرم. در صورتی که در آمد پارسال و امسال من تفاوتی ندارد.

بی رونقی فروش را در اکثر فروشگاه‌ها و مغازه‌های نوشت افزاری می‌توان دید
آقای احمدی زاده که ۱۰ سال است اجناسش را فقط به صورت عمده عرضه می‌کند درباره وضعیت بازار با اشاره به مغازه خالی از مشتری و پر از جنسش گفت: مغازه داری که پارسال کارتنی از من این جامدادی را می‌خرید حالا ۱۰ تا ۱۰ خرید می‌کند. او وضعیت رکود را در دوران کاریش آن هم در وقت فروش بی سابقه خواند.

وارد مغازه عمده فروشی شدم که تک فروشی هم داشت با بانوی جوانی که با اشتیاق در حال خرید است به گفتگو می نشینم و درباره قیمت ها می پرسم که می گوید: قیمت‌های این مغازه عالی است و من از دیدن آن‌ها شگفت زده شدم، ولی در کل هزینه‌ها بالاست و من نمی دانم آن‌ها که چند فرزند مدرسه رو دارند چه می‌کنند.

 

جوهری صاحب مغازه که بیست سال در این عرصه فعالیت دارد و این شغل برای او موروثی والبته مورد علاقه است، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،گفت: ما خودمان هم مدام به طریق دیگری شگفت زده می‌شویم، چون هر جنسی را که می‌فروشیم بعد به قیمت بالاتر می‌خریم. فشار خرید لوازم التحریر را روی مردم می‌بینیم، ولی چه می‌توان کرد کار در این زمینه سود‌ی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دارد چقدر می‌توانیم تخفیف بدهیم؟

برای این فروشنده لوازم التحریر دیدن نگاه‌های پرحسرت کودکانی که قدرت خرید لوازم التحریر دلخواهشان را ندارند و نگاه‌های عصبانی و البته شرمسار والدین برای نه گفتن به فرزندشان درد آور بود.

مغازه دار‌ها از وضعیت کساد بازار در فصل کار گلایه داشتند و پدر و مادر‌ها از ثابت ماندن درآمدشان و بالا رفتن اجناس می‌گفتند. البته هستند کسانی که با استشمام بوی ماه مهر، عطر مهربانی را می‌گسترانند بسیاری از خیران سعی می‌کنند بااعطای لوازم و اسباب و وسایل مدرسه، شوق تحصیل را در دل دانش آموزان نیازمند زنده کنند. حتی پویش مهربانی برای اهدا لوازم التحریر رایگان به کسانی که توان خرید ندارند در بین برخی از فروشندگان هم به راه افتاده است.

چون برای آن‌ها هم علاوه برفروش جنس مغازه دیدن لبخند و شوق دانش آموزان هم لذت بخش است.

اما! این سوال مطرح است که آیا همه دانش آموزان نیازمند آن قدر خوش شانس هستند که تحت پوشش این پویش‌ها قرار بگیرند؟ کسی از این نذر مهربانی جا نمی‌ماند؟ در این شرایط تکلیف طبقه متوسط اجتماع چه می‌شود. آن‌ها که درآمدشان ثابت است و چند فرزند مدرسه رو دارند چه باید بکنند؟

دانش آموزان فقط در آغاز سال نیاز به لوازم التحریر ندارند!
هاشمی رئیس اتاق اصناف فارس با اشاره به نمایشگاه عرضه محصولات مورد نیاز دانش آموزان گفت: اجناس با تخفیف ٣ الی ١۵ درصد در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

این نمایشگاه همه روزه از ساعت ٩ الی ٢١ تا پایان شهریور ماه همه روزه مایحتاج مورد نیاز دانش آموزان را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می‌کند. در این نمایشگاه تنها واحد‌های عرضه کننده نوشت افزاری و لوازم التحریر که دارای مجوز هستند حضور داشته و تمامی کالا‌هایی که عرضه شده نیز کالا‌های ایرانی و با کیفیت است. واحد‌هایی که نسبت به عرضه محصولات ایرانی با کیفیت اقدام می‌کنند و این کالا را تا حد امکان ارزان به مشتری نهایی ارائه می‌کنند. به گفته این مقام مسوول فضا به صورت رایگان در اختیار فروشندگان قرار داده شده است تا آن‌ها بتوانند محصولاتشان را با تخفیف حداکثری عرضه کنند.

برپایی مداوم چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند باری از دوش خانواده‌ها بردارد. البته این نکته نیز قابل تامل است که دانش آموزانی در شهر‌های کوچکتر و حتی روستا‌ها هم زندگی می‌کنند برای خرید لوازم التحریر با مشکل روبه رو هستند و معمولا نهایت توجه‌ها در هر زمینه‌ای را می‌توان معطوف به کلان شهر‌ها و شهر‌های بزرگ دید.

وجود دانشمندان صاحب نام ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی و دوران معاصر، موفقیت‌های بسیار دانش آموزان در عرصه‌های مختلف، شوق و اشتیاق دانش اموزانی که از به هر طریق از سد کنکور می‌گذرند گویای این مطلب است که ایرانی‌ها مردمی هستند که برای کسب علم و رسیدن به قله‌های پیشرفت اشتیاق فراوان دارند. سرمایه گذاری برای ایجاد شرایط تحصیل آسانتر می‌تواند
دستاورد‌های ارزشمندی به ارمغان آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار